-
Hej!Har ett litet problem som jag måste lösa. Det är nämligen så att jag blivit arbetslös så kommer få leva på extremt mycket mindre pengar än jag är van vid iallafall ca två månader. Har en dotter som största delen av matpengarna kommer landa på då jag vill att hon ska äta bra och näringsrik kost. Jag tränar rätt mycket och rör på mig och vill ju helst kunna fortsätta med det och att jag vill kunna fortsätta ha ork till min halv tokiga dotter :) Men nu till frågan... vad kan jag äta.. självklart kan jag ju alltid leva på nudlar och vatten men det måste ju ändå finnas bättre alternativ som ger mig lite mer energi men ändå är så billigt som möjligt...Tack på förhand :)
-
Svar på tråden Fattigt men energigivande!?
-
Havregrynsgröt är bra och mättande och billigt.
ett klokt tips är också att dryga ut maten du lagar så räcker den bättre och mättar. Att bara servera kött och potatis är dyrt när man inte har pengar. Men köp billigt grytkött och släng ner lök, morötter, vitkål , bönor osv så räcker maten i flera portioner och båda ni kan äta vettig mat.
passa också på nu när du än så länge har en okej inkomst att bunkra. Köp hem ris, pasta och konserver så du har ett förråd att ta av . Gör pastasåser på krossade tomater och lite vitlök och oregano. Billigt enkelt och funkar för både dig o ditt barn.
Du får helt enkelt tänka till lite så fixar du lätt två månaders middagsmenyer.
-
Köttfärs på storkok:
Blanda i morötter i slantar (ca 1 kg)
Lök
Linser
Paprika
Vatten
Krossade tomater
Broccoli
Blomkål
Kryddor
Morot, paprika, blomkål och broccoli har jag i 10 minuter innan det är klart. Detta blir för mig på 1 kg köttfärs närmare 10 matlådor, jag gillar stark mat, så har i färsk chili.
Jag har i ganska mycket vätska och äter sällan något till. Potatis ibland.
Fisksoppa om man hittar billig fisk, bara reder med mina favoritgrönsaker i. Kan även dottern äta.. -
Bra idé! Tack för tipsen!
Jo, men exakt så jag känner. Men man blir snabbt bortskämd när man har råd att äta lite det man känner för att äta mycket protein m.m. Känner bara att jag behöva lite tips för att få igång tänket ;) -
ägg är väl relativt billigt protein; kokt/stekt/scrambled ägg, omelett, ugnspannkaka ....
-
Annat som är riktigt gott och man kan göra mycket är laxpudding.
4-500 g lax
Potatis
Dill
Äggstanning
Räcker till en hel plåt ???? -
Tack för tipsen :) äter redan rätt mycket ägg vilket jag kommer fortsätta med! Dax att lägga lite pengar på matlådor och storkok nu då :)
-
Hyfsat billiga och varierande energikällor
Potatis
Pasta
Rotsaker
Ris
Frysta kyckling
Kokkött
Hembakt bröd
Havregryn
Ägg