Inlägg från: LitetFrö |Visa alla inlägg
  • LitetFrö

BF September 2015 Andra barnet

Hejsan!
    Jag vill gärna hänga med er fina mammor här i tråden!
    Fick plus i tisdags, ca bim+2. Bf nånstans runt 21 september. Det blir vårt andra barn, har en pojke, Theo, som är 19 månader. Vi vill gärna ha ganska tätt mellan barnen och är så glad att det gick fortare denna gången.
    Har inte så mycket symptom, har haft lite molvärk, är tröttare och har redan känt av vad jag tror är foglossning (!) hua.
    Har inte hunnit läsa igenom alla inlägg än, men det ska jag göra.
    Ha en skön fredagskväll!

• LitetFrö

Mammamalin: lustigt med exakt samma symptom! Kom på att jag blir andfådd för ingenting också! Känner mig som världens mest otränade person! ;)
    Nja, jag hade faktiskt inte så ont av foglossning förra grav. Det kom väl runt v20 och kände mest av det om jag dammsög samt när jag låg/sov på sidan. Men att jag känt av det redan nu är nog för att jag storstädade hela huset förra veckan och sen fick jätteont (visste inte då att jsg var gravid). Har inte känt nåt senaste dagarna så hoppas att det håller sig borta!

• LitetFrö

Jag undrar om det är någon av er andra som tidigare haft förlossningsdepression? Jag råkade ut för en riktigt elak sådan men mår nu jättebra. Inte alls orolig att det ska hända igen, men vore skönt att prata med någon som delar samma erfarenhet, om det finns någon här.

Vill också passa på att fråga er som kommer att få barnen tätt om det var planerat eller inte? Tycker det är modigt!
    Vår kille kommer vara 2 år 3 mån när lillasyskonet kommer, om allt går väl. Det känns för mig som liten åldersskillnad! Lite pirrig hur det kommer gå då vi fått en sjövild busunge med outsinlig energi och vilja! Men allt löser sig ju på nåt sätt, eller hur? Han är ju samtidigt väldigt klok och tidig för sin ålder, hittills.

• LitetFrö

Otålig längtan:
    Men nej vilken tuff och jobbig start! Skönt att det löst sig!
    För min del finns det ingen "förklaring" till varför jag fick förlossningsdepression, det hände ändå :/

Underbart att det gick enklare med tvåan! Har en vän som är i precis samma situation, dvs ivf med ettan men utan hjälp (och snabbt!) med tvåan. :)

• LitetFrö

Idag ringde jag mvc, känns ju rätt tidigt då jag bara är i v 6, men skulle visst dit nästa vecka på ett hälsosamtal...
    Brukar gå till en privat gyn annars, och tror jag ska kontakta dom och fråga efter ett tidigt ul, gjorde det förra gången och det känns så skönt att se om allt är ok.

Nu när molvärken och foglossningen(?) är borta känner jag inte alls att jag är gravid! Gjorde ett till gravtest i morse bara för att vara säker, haha. Blev ett starkt plus, så jo gravid är jag nog allt! Det är också stor skillnad att vara gravid med tvåan tycker jag, har inte alls samma tid att fundera över att man är gravid, ibland glömmer jag tom bort det :p

• LitetFrö

Jag bor också i Småland, mitt emellan Jönköping och Halmstad kan man säga.

Jag har nog också tänkte vänta till efter v12/efter nupp innan jag berättar på jobbet. Började jobba sept 2014 så hinner jobba ett år innan det är dags att gå hem igen.

• LitetFrö

Otåliglängtan: jag vet tyvärr inte heller hur man göt :D kanske nån annan som vet?

• LitetFrö

Ringde idag och bokade vul, ska dit på torsdag. Det är en privat/fristående gynmottagning som jag gått hos länge (redan innan graviditeterna) och de är verkligen kunniga.
    Tycker det är så underligt...att man annars förväntas behöva vänta ända tills ca v 20 innan man får göra ul och se om det finns ett litet hjärta som tickar (i bästa fall ca v13 de som blir erbjudna nupp/kub). Jag menar allt annat man "investerar" i kan man hålla koll på; aktiekurser, lämna bilen på service etc. Men när det gäller ens egna lilla ofödda barn finns inte samma service...
    Tänker att om det hade varit män som var gravida och födde barn (haha nu fick jag konstiga bilder i huvudet! :p) så hade nog mvc vården och förlossnibgsvården sett ganska annorlunda ut...

• LitetFrö

Imorse fick jag se det växande lilla underverket i magen på vul! :) fick se ett pickande litet hjärta och allt såg bra ut. Vecka 6+2 precis som jag själv räknat ut. Lycka!

Svar på tråden BF September 2015 Andra barnet