• Fia88

BF September 2015 Andra barnet

Hej allihopa!

Plussade igår på bim-4! Tidigt, men det blev ett tydligt plus med cb

26 år gammal och har en dotter på 10 månader

Bf 22 september. Haft 1 MF innan nu så hoppas på att liten vill stanna i magen denna gången

vilken vecka gör man rul? Är det vecka 12 ungefär eller?

Fick göra så många extra förra graviditeten så jag kommer inte ihåg vilken vecka rul va..

• Fia88
    Otåliglängtan skrev 2015-01-15 14:55:04 följande:

Hej och grattis!

Rul brukar göras någon gång mellan v18-20. Du tänker nog på kub-testet!?

Okej tack för svaret

Nja alltså innan första barnet så hade jag nåt som kallas för mola/druvbörd. Istället för att ett barn växte i magen så hade jag fullt med små tumörer i livmodern

Så när det hade tagits bort och jag blev gravid igen så fick dom kolla mig med vul och ul flera gånger fram till v 13 ungefär. sen gjordes inget mer så jag antar att det sista var rul där i vecka 12-13.

Antar att jag kommer få kollas denna graviditeten också flera gånger men tänkte bara vilken vecka rul var hade passat så bra att berätta på dotterns födelsedag som är i mars. Tänkte skaffa en tröja som det står "storasyster" på

Men vill inte säga till någon innan jag vet att allt är bra därinne
  • Fia88
    marianilssoon1 skrev 2015-01-17 18:20:00 följande:

Vad skönt att här finns någon annan som varit med om samma sak.

Jag har en son på snart fem år. Skulle h syskon till honom men fick då druvbörd där min då hann sprida sig till lungorna (12 metastaser). Fick gå på cellgifter i 5 månader=(

Är nu gravid igen och ska på ul i vecka8. Hoppas så att det är en bebis.

Va det bara extrakoller till v 13? hur många ul fick du göra extra?

Usch va tråkigt att det spred sig

Men lycka att du nu är gravid och hoppas att allt är som det ska

Jag fick göra ul först i V8 sen i v10 och igen i 12-13.

Sen gjorde jag ett privat mycket senare för att ta reda på kön
  • Fia88
    Mysk skrev 2015-01-16 23:18:29 följande:

När fyller din dotter? Vår son blir 1 12 Mars :)

Vart hittar man sånna tröjor :)?

10 mars fyller hon 1 år Ska ha kalaset helgen därpå och har då gått in i v13.

Hittade när jag googlade runt, kommer inte ihåg vad sidan hette riktigt men typ gulliga grodan eller liknande
  • Fia88
    marianilssoon1 skrev 2015-01-17 19:31:04 följande:

Aha skönt att dom håller koll på en=)

Får se om dom ser något hjärtljud i v 8, då jag "bara gått 7 fulla veckor och två dagar". Tiden går långsamt till de n2 februari;)

När skulle du göra ul?

Okej ja men får hoppas dom ser då det gör dom säkert!

Jag har inte pratat med mvc ännu tänkte ringa nästa vecka så får vi se vad dom säger om tidigare ul.

Borde ju få göra tidigare denna graviditeten med för säkerhets skull
  • Fia88

Sitter o funderar över dom kommande mvc besöken.

Ska jag ta med min 11 månaders dit eller skaffa barnvakt?

hur gör ni/ska ni göra?

• Fia88
    1StoltMamma skrev 2015-01-22 17:04:45 följande:

Har också tänkt på de, får ju inte ha henne på dagis när de är besök som gäller mig och inte är jobbrelaterat.

Ne jag har ju 4 mil enkel väg till närmaste barnvakt så det känns ju sådär att lämna dit henne bara för ett besök på en kvart..

O hos mvc så har hon ju vagnen med nålar och sånna grejer i samma rum så jag kan ju inte ha henne på golvet.. O i famnen blir ju bökigt när dom ska ta blodtryck o sticka..

Hmm.. Blir att fundera på detta.. Haha
  • Fia88
    Otåliglängtan skrev 2015-01-22 19:53:22 följande:

Följer inte pappan med er? Då kan ju han hålla i barnet när ni blir undersökta och tar prover!

Ne han har tyvärr inte den möjligheten annars hade de vart de bästa.

Men jag ska höra med mvc. Kan ju knappast vara den enda i denna situationen
  • Fia88
    Bubbly skrev 2015-01-27 11:02:35 följande:

Kul med lite nya! Välkomna! :)

Nu börjar städlusten krypa fram! :) Vill röja överallt! Men är fortfarande lite krasslig, lock i öronen som aldrig ger sig. Verkligen irriterande! Har inte så mycket symptom nu faktiskt, lite ont i brösten, magen är svullen och jag får lätt kväljningar när jag borstar tänderna eller hostar. Med dottern hade jag inga symptom alls å brösten kände jag inte av först hon var född. :)

Det kom inga fler rosa flytningar iaf så nu är jag lugn igen. :)

Jag är redan lite nervös inför förlossningen. Gick ganska snabbt förra gången... vattnet gick en fredag, åkte in och fick ligga kvar över natten, inget hände så vi fick åka hem och skulle återkomma på söndagen. Söndag morgon kl. 6 kom första värken, vi åkte in så vi var på BB vid halv tio. Jag var väldigt lugn genom alla värkar och fick lägsta nivån lustgas tills de några timmar senare berättade att de kunde höja! Haha! Det visste inte jag! Vid 13.45 försökte de skicka sambon till cafeterian för att "det tar lång tid att föda barn". Han stannade, en kvart senare kom krystvärkarna! Men vid 10 över 2 sjönk lillans hjärtljud, jag var helt öppen men med en kant kvar så det blev rusning för urakut snitt. Så jag sov när lillan kom till världen! Hemskt... blir fortfarande lite ledsen över hur det blev... hon mådde bra när hon kom ut iaf och de tror att hon blev stressad bara för att det gick för snabbt. Total tid från första värk tills hon var ute blev 8h 15 min.

Man undrar ju hur snabbt det går den här gången och om den lille kommer orka? Jag vill ju vara vaken när pyret kommer... :/

Hur tänker ni andra om att ta reda på kön förresten? Vi tog reda på det förra gången men nu funderar jag på om det ska få va en överraskning. Men undrar om vi kan hålla oss...

Från min första värk tills hon var ute tog det nästan 40 timmar.. Så jag Hoppas av hela mitt hjärta att nästa går fortare! Haha

Men jag tycker inte att du ska oroa dig, ingen förlossning är ju den andra lik. Kommer säkert gå galant

Angående kön så vill jag ta reda på det innan. Gjorde vi med första med

Vill förbereda så mycket som möjligt innan och jag tycker det är lättare när man vet vad man väntar
  • Fia88
    Linette skrev 2015-01-27 21:34:05 följande:

Va och gjorde inte vul idag. Hon såg bara en fostersäck, ingen hjärtaktivitet så antingen va de för tidigt eller så är det ett missfall. Ska tillbaka om ca 1-2 veckor. Ovissheten är jobbig!

Va jobbigt

Hoppas dom ser på nästa försök!

Med första gjorde jag i v8 och då kunde hon precis ana att det var ett hjärta som slog.

Hon försökte visa oss men vi kunde inte se det.

Vet inte vilken vecka du är i men v8 var lite i tidigaste laget för oss iallafall.
  • Fia88

Alltså jag ringde till mvc idag o skrev in mig.

Frågade om jag kunde få göra ett vul runt v8 eller möjligen ul runt v12. Men icke! Jag får minsann vänta tills runt v18!

Blev sur o påtalade att jag haft mola (tumörer i livmodern) och då sa hon att det inte kan hjälpas o att jag isåfall får kontakta en privat. Tycker detta var mycket dåligt.

Går ni hos privat då som får göra så tidigt??

• Fia88
    marianilssoon1 skrev 2015-01-28 11:31:40 följande:

Men gud vad dåligt. Trodde alla som haft druvbörd fick som rutin tidigt VUL.

Jag har själv haft det men den elaka så gick på celgifter men ska på VUL v7+3. Går till vårdcentral.

Man vill ju inte vänta till v18 för att se om det är bebis eller ej även om chanserna är minimala att få tillbaka en druvbörd (har inte hjälpt mig när någon påpekat detta).

Åh va skönt att få göra vul då tidigt. Tycker det är oerhört dåligt att jag inte får, men jag tänker inte vänta så länge som till vecka 18 det kan hon glömma. kollar runt efter privata kliniker där man kan Få göra tidigt. Skitsamma om det kostar.
  • Fia88
    Amerigo skrev 2015-01-28 12:11:17 följande:

Ett tips är att åka in till gynakuten, säg att du är orolig och vill ha ett VUL. De kan ju inte neka dig, kostnaden för ett sådant är mellan 150-300kr (patientavgiften, den varierar lite vart man bor). 

Jag fick ett VUL i vecka när jag väntade sonen. Jag hade då fått en väldigt liten bödning och bad om att få ett VUL där för att slippa oroa mig :)

Ja jag har ju kollat runt men hittar ingen som gör innan typ 25-26 fullgångna veckor så jag ska tjata på henne o hjälper inte det så får jag åka till gynakuten
  • Fia88

Hej allihopa hoppas allt går bra med era bebisar i magen

Jag börjar bli lite orolig här.. Är i v 6+4 och har inte ett enda symtom.. Inga ömma bröst, inget illamående, ingenting.. Känner mig precis som vanligt. Dagarna runt jag plussade så kände jag av illamående till o från varje dag men detta slutade för 1,5 vecka sedan.. Enda jag kan känna av på kvällarna är svag mensvärk. Hur har ni det?! Har ni massa symtom?

Vet ni om detta är normalt?

med första så hade jag ömma bröst vid denna tiden samt illamående..

Vill inte att det ska vara mf pågång

Har tid hos Gyn nästa fredag ska då göra vul..

Känns som evigheter dit...

• Fia88

Okej tack för svaren! Skönt att fler haft likadant blir lite lugnare.

Ska försöka att inte tänka på det så mycket!

• Fia88
    Bumblebee skrev 2015-02-03 21:16:30 följande:

Det är normalt! Med vår dotter så kände jag ingenting förutom trötthet de tre första månaderna, kommer ihåg att jag var livrädd för att något skulle vara fel då jag trodde det var obligatoriskt med illamående 

Denn garv har varit annorlunda, jag har mått illa, vilket dock avtagit nu den senaste veckan, vilket har gett mig matlusten tillbaka eller rättare sagt en ökad matlust.

Är nu i vecka 8+1 och har "enbart" lite illamående kvar efter matintag och lite "molvärk" i livmodern. Tröttheten sitter dock i, kan visserligen bero på att jag studerar och håller på med mitt exarbete också

Skönt med ännu en som vart symtomlös hehe.

Jag har faktiskt läst mycket nu och kommit fram till att det är lika normalt att vara utan symtom vid den här tiden som att ha massvis med olika symtom. Så jag har lugnat ner mig o njuter av att slippa hänga på toaletten i tid o otid
  • Fia88
    Lovemyson skrev 2015-02-10 09:54:12 följande:

Är den gruppen privat så ingen set att man är med där? Ser folk om man blir medlem?

Ja den gruppen är sluten
  • Fia88
    Lovemyson skrev 2015-02-10 10:48:49 följande:

De va den inte, jag såg alla medlemmar :/ gjort en ny dock för septemberbebisar :)

Men va :-O frågade det innan jag gick med! Dåligt att hon sa att den var det.

Ska gå med i den du har skapat
Svar på tråden BF September 2015 Andra barnet