Inlägg från: Anonym (Undrar också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar också)

Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?

Jag har länge undrat samma som TS. När jag märker att kläderna inte passar ser jag över mina mat- och motionsvanor. Jag vill ju inte behöva byta ut alla mina kläder.

• Anonym (Undrar också)
    Anonym (Dr Göran.) skrev 2015-01-07 11:37:41 följande:

Hej alla.

Ledsen att behöva droppa bomben men de flesta som är överviktiga har inte blivit det på grund av sjukdom eller genetik. Det räcker med att titta på bilder från sjuttiotalet eller äldre så ser man att alla människor var rejält mycket smalare. Rimligen hade de samma arvsanlag som vi idag.

Den mesta övervikten beror på dåliga matvanor, halvfabrikat, socker och kolhydrater. Att sedan övervikten i sin tur kan leda till sjukdomar som diabetes, atros m.m är en annan sak.

En annan stor skillnad mot förr är att vi äter mycket mera idag. Oavsett om vi äter skräp eller nyttig mat så äter vi för mycket. Dagligen möter jag överviktiga veganer som är noga med både ekologi och näringsämnen. Däremot tänker de inte på mängden mat de äter.

Light-produkter är en annan bov. En klok kollega sade en gång "I valet mellan vanlig Cola och Light, välj vatten".

Vill du gå ner i vikt så ät mindre. Träning hjälper inte särskilt mycket (du blir bara hungrigare). Möjligen kan du promenera en timme eller två varje dag, men i huvudsak måste du sluta stoppa saker i munnen hela tiden.

Japp. Man rörde på sig betydligt mer på 70-talet, och portionerna var mindre.
  • Anonym (Undrar också)
    Anonym (Dr Göran.) skrev 2015-01-07 14:20:51 följande:

Återigen.
    De som av medicinska skäl är överviktiga är försvinnande få jämfört med det stora flertalet överviktiga. 
    Att det inte fanns några frestelser tidigare stämmer inte. 
    Boken "Sju sorters kakor" släpptes redan 1945. Chips och läsk slog igenom på 50-talet.
    Däremot försämrades folkhälsan markant samtidigt som light-produkterna lanserades.

Även om chips och läsk fanns på¨50-talet satt man inte och vräkte i sig framför TV:n varje fredag och lördag. När jag var liten på 80-talet drack man bara läsk vid festliga tillfällen, dvs ett par gånger om året.
  • Anonym (Undrar också)

En vän till mig har väldigt lätt att gå upp i vikt. Om i äter samma mat och lika stora portioner håller jag vikten medan hon går upp. Lösningen för henne om hon inte vill gå upp i vikt är antingen att äta mindre och nyttigare portioner eller att röra mer på sig. Trist, men så är det.

• Anonym (Undrar också)
    Anonym (Katja) skrev 2015-01-17 18:25:19 följande:

På mitt jobb (vi är ca 250 personer) ser jag så tydligt hur det hänger ihop.

De normalviktiga och smala har matlåda modell mindre, äter frukt och grönt. Går ut en promenad på lunchen och motionerar på fritiden.

De överviktiga har gigantiska matlådor, ofta med pasta och olika såser. Äter mycket vitt bröd, ingen eller lite frukt och grönt och går bara mellan kontoret och matsalen.
    Eller går och går... en del vaggar fram.

Samma här.

Plus att när det är dags för finfika äter de normalviktiga en liiiten bit tårta medan de överviktiga tar stora bitar. Ibland har någon av dessa sagt till mig att "Du som är så smal kan ju ta en stor bit" - fast jag kanse är smal just för att jag inte tar stora bitar tårta mitt i veckan.
  • Anonym (Undrar också)
    Anonym (haha) skrev 2015-01-17 20:04:15 följande:
    Nej det här med övervikten har du nog rätt i, det kommer troligen alltid vara otrendigt och ganska oattraktivt  på de flesta. Det är väldig få som bar sina extra kg med pondus nuförtiden.
    Men alla motionslopp och all tränings iver är troligen ganska marxistisk trots allt i alla fall om 30 år Glad
    Det var supertrendigt att vara överviktig på 1600-talet, men då visste man inte hur hälsofarligt det är plus att övervikt var ett tecken på att man var rik.
  • Anonym (Undrar också)
    Anonym (milfhunter) skrev 2015-01-20 07:15:54 följande:
    Det där har jag hört hela livet och är så trött på sådant.
    Jag kan ta 4 bitar och det syns knappt på mig.
    Min far sa alltid framför folk om han  tyckte det var helt obefogat "bry dig inte om henne det kommer från någon som bör äta mindre"

Man kan inte säga vad som helst till folk bara för att man är underviktig.
    ...och tvärtom
Svar på tråden Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?