Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?
Att skylla på sockerberoende låter som en undanflykt. Som att man fråntar sig själv ansvaret för vad man stoppar i sig. Att man hittat en hitte-på-sjukdom att skylla på.
Jag visste att jag hetsåt när jag var stressad och att jag varvade med självsvält veckan efter. Jag hade en skev självbild och kände att jag var lika tjock som väninnan på 130kg, trots att jag vägde 65. Jag hade kalkyler för hur jag skulle äta och vad och jag räknade kalorier in absurdum. Jag misstänkte att jag nog var bulimiker. När jag såg thinspo-frasen "nothing taste as good as skinny feels" så kände jag igen mina tankar.
Jag testade ett antidepressivt medel några månader förra året (SNRI) och från dag 1 så försvann hetsätningen! Jag var bara hungrig när det var dags för mat. Kanske är det så för dig TS, att du är hungrig när du behöver mat, inte lite hela tiden och inte kan stå emot att äta upp allt godiset eller kakorna? Min teori därefter är att jag ångest-äter, jag dämpar känslor med mat. En sorts självmedicinering.
Jag förstår att man blir fet om man har en sådan hetsätningsdrift som jag har eller värre. Jag förstår att man kan äta av annat än hunger. Att man äter för att orka med ett jobbigt liv. Jag förstår att man kan kalla det socker-beroende, när man är beroende av att självmedicinera bort ångest genom att proppa i sig socker.
Jag förstår att du kanske inte förstår hur oemotståndligt ätbehovet kan vara. Skönt för dig och alla andra som inte heller vet. För egen del så kämpar jag för att lära mig äta 3 mål mat om dagen. För att inte pendla mellan hets och svält. För att inte äcklas av min spegelbild.
På vågen står det 67 och i spegeln 115kg. Julen har varit här och hetsätandet har fått regera. När har pendeln nått svält igen. Men bara tills jag blir smal... sen ska jag äta normalt. Jag har lovat familjen att jag bara ska banta denna veckan. JAg vet redan nu att jag kommer att banta därefter i smyg. Innerst inne vet jag att jag aldrig kommer att bli smal på riktigt. Även om vågen säger det, även om du säger det, även om alla säger det så kommer aldrig spegeln säga det.