Inlägg från: Anonym (ack ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ack ja)

Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?

Anonym (Katja) skrev 2015-01-05 23:30:14 följande:

Läser i en tråd att folk har BMI på 38, 40 ja till och med 53 och undrar... HUR blir man så fet?
    Märker man inte när det börjar gå åt fel håll?

Hur kan man tillåta sig själv att bli en (förlåt) val???

Jag gick upp 8 kg på några månader - utan att äta mer eller röra mig mindre. 
    Så ibland kan det gå så fort att man inte märker "att det börjar gå åt fel håll".
    Nu ska jag hålla diet bara för att kunna hålla vikten! 

Jag föreslår att du tänker innan du talar.
  • Anonym (ack ja)
    Anonym (VAL) skrev 2015-01-07 10:49:14 följande:
    Är det verkligen samma sak, tro?
    Anonym (...) skrev 2015-01-07 10:33:39 följande:

Jag undrar en sak. Ni som har "svårt att förstå" har ni förståelse för något beteende som är destruktivt? Kan ni förstå hur man kan stanna i ett destruktivt förhållande, bli shoppingmissbrukare eller alkoholist? OM ni har förståelse för något annat beteende, kan ni inte bara acceptera att ungefär samma mekanismer är inblandade för många gravt överviktiga? Jag har själv väldigt svårt att förstå personer som stannar i destruktiva förhållanden och jag TROR inte att det skulle hända mig, men jag är tillräckligt smart för att förstå att alla inte har samma psyken, samma sårbara punkter och samma sätt att reagera på.

Rent grundläggande är det väl samma sak:
    Om man fortsätter med att proppa sig med skräpmat när vikten börjar närma sig 150 kg, är det väl ett självdestruktivt beteende?

Om man nu har uteslutit andra (fysiska) orsaker till övervikten. Och faktiskt proppar sig med mat.

• Anonym (ack ja)
    Anonym (VAL) skrev 2015-01-07 11:26:01 följande:
    Du har rätt. En alkis kompenserar sina problem lika mycket som någon överviktigt. Problemet är att någon överviktigt alltid blir dömt. 
    Du har fantasi. Föreställa dig följande situation. En överviktig kvinna sitter på restaurangen efter 3 omgångar chemo, då hon inte kunde äta någonting, bara dricka. För att fira någons födelsedag ordnar hon sallad på restaurangen inte med tanken att kunna äta den utan enbart för att vara med... för att få höra från grannbordet, äntligen har hon fattat att hon måste gå ner i vikt...
    Du är verkar som någon som har tur med dieten och motionen......... 
    Det behöver jag inte fantasi till att föreställa mig. För jag har både sett och hört liknande. Flera gånger. Folk är så tanklösa och talar innan de tänker.

Nej, jag har inte tur med dieten eller motionen. Tvärtom. 
    Från att tidigare sällan ha ätit godis eller snacks, gör jag det nu stort sett aldrig. Jag går långa omvägar till mitt arbete, för att få bränt några extra kalorier.
    Och jag har ändå problem med att hålla min "nya" normalvikt - alltså inkl. de 8 kg jag gick upp. Jag gick från övre gränsen för normalviktig till mitt i området som överviktig på kort tid.
    Mitt enda brott är, att jag ätit medicin och kommit i kirurgisk övergångsålder.
  • Anonym (ack ja)
    Anonym (Dr Göran.) skrev 2015-01-07 14:20:51 följande:

De som av medicinska skäl är överviktiga är försvinnande få jämfört med det stora flertalet överviktiga. 

Har du källa på det?
    Alltså, finns det siffror och statistik?
  • Anonym (ack ja)
    Anonym skrev 2015-01-07 18:56:01 följande:
    Problemet är nog snarast att stress och därmed ångestrelaterade sjukdomar har ökat. De flesta VET vad det handlar om och varför de går upp i vikt men de självmedicinerar med mat. Det blir den enda trösten. Då är det svårt att motivera sig att sluta äta.
    Men stressen i sig själv, kan medverka till viktuppgång.
  • Anonym (ack ja)
    Anonym (Allis) skrev 2015-01-07 19:30:24 följande:
    Ja för i helvete, det finns det! Och jag har postat om det också men fakta kan vara lite svårlästa.

Här är en sammanfattande (review) artikel angående vilka evidens som finns för genetisk och epigenetisk påverkan på obesitas. Artikeln baseras på många olika studier, är peer reviewed och publicerad i en ansedd vetenskaplig tidskrift.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3213306/

Kanske orkar man inte läsa hela denna, men läget (2011) var i alla fall följande:

[GWA= Genome Wide Association, alltså att man söker väldigt brett efter gener som (i detta fall) kan tros påverka metabolism och därmed kroppsvikt.]

"Despite successes in susceptibility loci identification for obesity through the first wave of GWAs, the combined effect of the loci explains only 2?3% of the inherited contribution to obesity risk."

"The current obesity epidemic is clearly not of genetic origin per se, but due to unfavourable changes in lifestyle and environment (the ?obesogenic? environment). The obesogenic environment has different effects on different individuals in the same environment, highlighting an underlying, inherited susceptibility to obesity and fat-distribution."

"Despite the success of GWAs in obesity loci identification, we still only explain a low fraction of the inter-individual variation of obesity. Extensive work including identification of more obesity susceptibility loci, a better understanding of the gene(s) through which the effect is executed, as well as further molecular and physiological characterization of the associated genes, is now necessary before any of these findings will lead to any useful therapeutic interventions."
    ---
     Här en lite mer lättsmält tidningsartikel

healthland.time.com/2013/07/19/news-genes-idd-in-obesity-how-much-of-weight-is-genetic/som

a) förklarar den dramatiska effekten på möss som har vissa mutationer- de äter faktiskt samma antal kalorier som andra möss utan gendefekten, och lyckas gå upp i vikt!

"In the mouse study, the research team determined that mutations in the Mrap2 gene led the animals to eat less initially but still gain about twice as much weight as they normally would. While their appetites returned, these mice continued to gain weight despite being fed the same number of calories as a group of control animals. That led the scientists to figure out that the mice with the mutated gene were simply sequestering fat rather than breaking it down for energy. The mice, like people, possessed two copies of the gene, and mice with even one defective copy experienced significant weight gain, although not as much as those who had two mutated versions of Mrap2.

The scientists found a similar pattern among a group of 500 obese people; they detected four mutations in the human version of Mrap2, and each of the obese individuals possessed only one bad version of the gene."

b) ändå slutar med att nämna att det bara är ca 5% av de obesa som har en genetisk förklaring till sin övervikt, med vårt nuvarande kunskapsläge.

?Thus far mutations in about eight genes are known to cause obesity in humans. But these mutations account for under five percent of the obesity in our society, and certainly are not, by themselves, responsible for the current obesity epidemic, since the mutation rate in these genes could not have changed dramatically during the past twenty years,? says Dr. Joseph Majzoub, the chief of the division of endocrinology at Boston Children?s Hospital and an author on the Science paper."
    Bra jobbat, Allis. Fina citat och källhänvisningar. Men det du länkar till handlar om genetiska orsaker. Det var inte det, jag frågade om. 

Jag undrade om det verkligen fanns en undersökning som visade hur många procent av de överviktiga som var överviktiga av andra orsaker än "överätning"?

Hur många överviktiga har blivit undersökta eller intervjuade om orsaken till just deras övervikt?

Ren nyfikenhet!
Svar på tråden Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?