Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?

Anonym (Katja) skrev 2015-01-05 23:45:56 följande:
    Oavsett allt det där, du skulle må bättre av att gå ner i vikt.
    Tror det är rätt typiskt, att skylla övervikten på en massa som hänt.

Jag har också varit med om mycket skit, fött x antal barn men är inte överviktig.
    Förlorade min pappa dagen innan min 13-årsdag bland annat.
    Blev grovt misshandlad för ett par år sedan. (Sjukhusvård krävdes.)

Du kan äta utan att frossa.
    Vadå typiskt? Du frågar hur det kan gå till, sen när folk förklarar är det fel? Jag är själv tjock, och i grunden är det naturligtvis för att jag äter mer än jag gör av med, men skälet till att just det händer kan vara olika och varierar mellan olika människor. Det, plus att det rent evolutionärt har varit gynnsamt för människor att äta mycket när det finns mat, gör att det inte är så lätt som man kan tro.

Jag har dessutom alltid haft en bild av mig själv som tjock, trots att när jag ser på bilder på mig själv som ung ser jag att det absolut inte stämmer. Men mobbning och kommentarer från mina föräldrar gjorde att jag hade den bilden av mig själv.

Jag tror att de flesta människor har en eller flera svaga punkter som med fel triggers kan göra att man utvecklar osunda beteenden. Man äter för mycket, eller shoppar för mycket, eller något annat. För min del blev det mat, eftersom jag verkligen älskar mat och smaken av något. Jag jobbar på att gå ner i vikt, och på att medvetandegöra mitt ätande.

www.cracked.com/blog/the-5-most-useless-pieces-advice-everyone-gives/
  • Anonym (...)
    Anonym (plötslig viktuppgång) skrev 2015-01-06 12:38:24 följande:

Kan mycket väl vara så, men jag har ändå svårt att förstå även fast jag inte ser ner på dom som  lever i den förnekelsen, alla är vi olika. Jag var med om ett trauma för 5 år sedan (mordförsök) och mådde riktigt dåligt. Hade svår ångest, sova endast nån timme per natt i flera månader och började hetsäta, ändå när jag började gå upp några kilo så ringde den där klockan. Den gör alltid det när kläderna inte längre sitter bra och jag får mycket överflödigt fett på magen och det blir jobbigt att sitta ner för att magen hänger över. Jag kan dock bara utgå från mig själv, alla är olika, vissa kanske saknar den där "klockan" oavsett om de är deprimerade eller inte? Jag kan säga att nu tappade jag kontrollen lite när jag gick upp 15 kg, men klockan ringer när det börjar bli för mycket. Jag såg mig själv i spegeln och tänkte "vem fan är hon som står där framför mig"? Jag kände inte igen min kropp alls!

Ja, och då kan någon säga: "hur kunde du inte märka det när du gått upp fem kilo?" Människor är väldigt olika, psyken fungerar olika och det finns många beteenden jag inte förstår. Det är nog bara att acceptera att man inte kan förstå allt. Och som jag sa i mitt tidigare inlägg, det kan också vara så att ens självbild från början är att man är tjock, därför reagerar man inte.
  • Anonym (...)

Jag undrar en sak. Ni som har "svårt att förstå" har ni förståelse för något beteende som är destruktivt? Kan ni förstå hur man kan stanna i ett destruktivt förhållande, bli shoppingmissbrukare eller alkoholist? OM ni har förståelse för något annat beteende, kan ni inte bara acceptera att ungefär samma mekanismer är inblandade för många gravt överviktiga? Jag har själv väldigt svårt att förstå personer som stannar i destruktiva förhållanden och jag TROR inte att det skulle hända mig, men jag är tillräckligt smart för att förstå att alla inte har samma psyken, samma sårbara punkter och samma sätt att reagera på.

• Anonym (...)
    Anonym (VAL) skrev 2015-01-07 10:49:14 följande:

Är det verkligen samma sak, tro?

Nej, jag menade inte att det är samma sak. Jag menade bara att det finns många beteenden som är osunda och dåliga i det långa loppet som människor ändå fortsätter med. Något har de gemensamt.
Svar på tråden Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?