Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?

sextiotalist skrev 2015-01-06 09:10:24 följande:
    det kan man visst. Har man en kraftig benstomme så kräver den några kilo mer muskler och även lite fett för att en kropp ska se snygg ut.
    jag har BMI på 23 och anses vara väldigt smal. Nu är jag 50+, men hade jag haft samma vikt som jag hade vid 20 skulle jag troligen se ut som ett skelett
    I ärlighetens namn, 60-talaren, så har benstommen väldigt lite med din totala vikt att göra, det är en väl etablerad myt att benstommen "gör att du väger mer" !!!

Här är en vettig artikel i ämnet.Glad

Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-06 09:37:31 följande:
    Men nu handlade det inte om vikt utan utseende. Där spelar benstommen in oerhört mycket. Jag kommer aldrig ha en timglasfigur helt enkelt för att jag har smala höfter och breda axlar. Benstommen påverkar utseendet och hur vikt och muskler fördelar sig.
    Aaaah, jaja, du har så rätt så, SFGlad
  • Anton Chigurh
    sextiotalist skrev 2015-01-06 09:38:29 följande:
    det vet jag om. Men en större benstomme kräver lite mer för att inte bli synlig, det är det som gör att en person med exakt samma vikt och längd kan uppfattas olika.
    Jag hade samma längd och vikt före och efter graviditeten, jag har sett bilderna.
    Jag behövde gå upp några kilon för att få en,snygg figur igen.
    ....och det har du med, 60-T. RättGlad
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2015-01-06 10:09:32 följande:
    ....och det har du med, 60-T. RättGlad
    Inte därmed sagt att jag hade fel...
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2015-01-06 10:10:06 följande:
    Inte därmed sagt att jag hade fel...
    Nä.

Ha en för jäfla skön dag.Solig

Kram allihop. 

//Anton
  • Anton Chigurh
    Nu åker jag å tränar, sen skall jag, typ, träffa DamenHjärta

Tjohej
  • Anton Chigurh
    Anonym (Dr Göran.) skrev 2015-01-07 11:37:41 följande:
    Hej alla.

Ledsen att behöva droppa bomben men de flesta som är överviktiga har inte blivit det på grund av sjukdom eller genetik.

Det räcker med att titta på bilder från sjuttiotalet eller äldre så ser man att alla människor var rejält mycket smalare. Rimligen hade de samma arvsanlag som vi idag.

Den mesta övervikten beror på dåliga matvanor, halvfabrikat, socker och kolhydrater.

Att sedan övervikten i sin tur kan leda till sjukdomar som diabetes, atros m.m är en annan sak.

En annan stor skillnad mot förr är att vi äter mycket mera idag. Oavsett om vi äter skräp eller nyttig mat så äter vi för mycket. Dagligen möter jag överviktiga veganer som är noga med både ekologi och näringsämnen. Däremot tänker de inte på mängden mat de äter.

Light-produkter är en annan bov. En klok kollega sade en gång "I valet mellan vanlig Cola och Light, välj vatten".

Vill du gå ner i vikt så ät mindre. Träning hjälper inte särskilt mycket (du blir bara hungrigare). Möjligen kan du promenera en timme eller två varje dag, men i huvudsak måste du sluta stoppa saker i munnen hela tiden.
    Visst är det så, Doktorn, att gå ner i vikt, eller hålla sin målvikt, handlar till syvende och sist om motivation. Dom fallen som faktiskt är att relatera till sjukdom är såpass få att vi "kan lämna dom därhän". 

Motivation ÄR nyckeln. Tro mig. (Gäller inte dig direkt, Doktorn...)

Kram //AntonGlad

Klok kollega förövrigt....thumbs_up.gif
Svar på tråden Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?