• tilde72

Kalas på Lekland opersonligt

Kollade upp ett alternativ till kalas för 5 åring på lekland.
    Det verkar vara toppen förutom att jag tänker att efter barnen ätit ihop i kalasrummet så kommer det att skiljas åt och inte ha sammanhållning längre vid leken på leklandet.
    Det kommer att springa hej vilt och finns många andra barn där också.
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Kalas på Lekland opersonligt
  • Alexi

Jag tycker det är ruskigt opersonligt och just firandet av barnet försvinner ju i kaoset.

• Vinterankan

Det viktiga när man bestämmer vilken typ av kalas man vill ha är att man gör det som passar en själv. För oss så passar det väldigt bra att ha på lekland då vi tycker det är värt pengarna att slippa baka, städa och stressa runt och se till att allt flyter på. För andra så passar det bättre att vara hemma, man kanske tycker det är mysigare, mer personligt eller mer prisvärt.

Och en annan viktig sak är att man ger 17 i att kritisera andras upplägg och nedvärdera de val som den familjen gjort. Ingen kalastyp är mer rätt än den andra.

• Vinterankan
    Alexi skrev 2015-01-06 08:54:49 följande:

Jag tycker det är ruskigt opersonligt och just firandet av barnet försvinner ju i kaoset.

Och firandet av barnet på lekland är jättebra. Man är ju en hel timme i kalasrummet och bara firar den som fyller år.
  • LizFliz

Vi hade kalas på ett lekland när dottern fyllde sex.

Det var hennes egna önskan.

Hon bjöd in några av sina vänner.

Jag bjöd även in två vänner till mig som har barn, men dom barnen hade inte min dotter träffat.

När alla hade ätit och skulle leka höll alla ihop och lekte tillsammans.

Visst det är lite opersonligt men barnen hade roligt och alla lekte tillsammans och det viktigaste borde vara att barnen är glada och nöjda, oavsett kalasupplägg.

• Anonym (Lekland skoj)

Vinternanken, håller med dig fullständigt. Alla familjer gör som de själva känner gällande kalas och inget är mer rätt eller fel och vissa familjer passar de bäst att ha kalas hemma, vissa på lekland, vissa har bowlingkalas, vissa har kalas i simhall och så, man gör det som man känner passar en bäst och barnet bäst.

• Alexi

Läste en artikel häromdagen om en viktig aspekt på leklandskalasen och det är att de är väldigt dyra. Om normen blir i en klass att allai klassen ska bjudas och också på lekland, ja då utesluter de de barn med fattiga föräldrar från att ha ett kslas som ses som ok i andra barns ögon. Vilket gör att barnet kanske inte heller vågar gå på de andras kalas om det inte kan bjuda igen.

Jag tycker det är grymt tråkigt om ett vanligt kalas hemma med fika, lekar och fiskdamm skulle börja anses som för enkelt och billigt.

• Anonym (eget lekland)

Här i Karlskrona finns ett litet lekland som man bara kan hyra gruppvis, alltså inga andra barn är där samtidigt. Har läst om andra som hyr gymnastiksalar och annat, man slipper ha det hemma men det är ändå bara kalasgruppen som är där. Allt har ju sina för- och nackdelar. Har haft barnkalas hemma en gång, aldrig mer. Är så värt pengarna att ha det på lokal och tycker föräldrarna det är opersonligt så får de väl tycka det. Tror inte barnen tänker så i alla fall.

• Annelie 76
    Alexi skrev 2015-01-06 11:00:28 följande:

Läste en artikel häromdagen om en viktig aspekt på leklandskalasen och det är att de är väldigt dyra. Om normen blir i en klass att allai klassen ska bjudas och också på lekland, ja då utesluter de de barn med fattiga föräldrar från att ha ett kslas som ses som ok i andra barns ögon. Vilket gör att barnet kanske inte heller vågar gå på de andras kalas om det inte kan bjuda igen.

Jag tycker det är grymt tråkigt om ett vanligt kalas hemma med fika, lekar och fiskdamm skulle börja anses som för enkelt och billigt.

Fattiga barn har inte kalas för kamrater iaf, så det behöver inte vara hinder för det. Är man riktigt fattig har man inget kalas alls... Vill man vara riktigt snäll har man kalas på lekland eller hemma eller var som helst och bjuder hela klassen så de fattiga barnen också får ha lite roligt. Tänk på att fattiga barn inte besöker lekland med sin familj, det har de inte råd med.
  • Anonym (Lekland skoj)

Vår dotter har varit på enkla och billiga kalas och andra barn i hennes klass också, de har inte sagt att de varit tråkiga än deras eget och jag tycker det är upp till var familj att bestämma var kalaset skall vara och hur de vill ha det. Det finns inte någon norm eller regel vad som är rätt eller opersonligt, det är upp till var och en tycker jag, att bestämma. Vår dotter har rätt stora kalas och har haft både kalas i lokal, lekland, bowling kalas och hemma också för den delen. Hon skall i år ha simkalas och tyckte kalaset i leklandet varit det som var roligaste hittills så det är vad man själv tycker och vilka möjligheter man har, jag tycker inte någon har rätt eller fel i denna tråd, man gör det som känns bäst för en själv och sitt barn

• jådåsåatt

Fast normen är väl sällan lekland? I min dotters klass värdesätts ofta "hemmakalasen" högre eftersom majoriteten har bowling- Leksands el. simhallskalas.

Vi är nog utan att tveka den familj som har det sämst ställt i klassen. Jag är ensamstående och vi bor i en tvåa. De andra i klassen har utan undantag stora hus med trädgårdar att vara i. Hade jag haft ett sånt hade jag också gärna haft kalas hemma. Nu väljer jag att köpa den tjänsten, hur opersonligt det än är, för att jag helt enkelt inte har plats hemma eller känner för att de andra föräldrarna ska få ännu mer att prata om än att jag bara är ung och ensamstående.

Jag läser ju i tråden att det finns måna som gärna dömmer när man har leklandskalas, men eftersom det kommer finnas lika många som dömmer om jag har kalas hemma så orkar jag inte bry mig. Det finns alltid folk som ska tycka en massa om saker de inte har något att göra med.
  • Vinterankan

Jag
  • Vinterankan

Jag läste också den artikeln och tyckte helst ärligt att det var en väldigt dålig artikel. Vad den borde fokuserat på är hur man löser känslan att det är ok att ha hemmakalas även om alla andra har på lekland istället för där göra det till ett problem att en del har råd med lekland och andra inte.

Att se det som ett problem är självskapat av de föräldrar som inte har råd och tror det är ett måste. Det är väl jättebra om man som fattig förälder får möjlighet att ens barn får gå på kalas på en massa roliga ställen som man själv kanske tycker är för dyrt att gå på?
  • Anonym (-)

Lekland är dyrt. Och opersonligt.

Vi ska dock ha ett kalas på Junibacken i en framtid. Det kommer gå på cirka 7500:-.

Hittills har vi haft kalas hemma som gått på max 3500:-. Vilket också är extremt mycket pengar, men vi har alltid väldigt unika kalas.

• fluu

Inte direkt opersonligt och framförallt, so what? Vill ni ha kalas där så kör på det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • cosinus

Vi har valt att inte ha leklandskalas då det brukar vara extremt lite tid samlat. barnen slänger i sig fikat/maten på typ 10 min för att sen försvinna i olika konstellationer.

När jag har kalas för något av mina barn vill jag veta att ingen känner sig utanför och att alla är sjyssta. Jag tycker den överblicken är svår på ett lekland.

Då är i mitt tycke (utifrån det jag sett i min stad) bowlingkalas bättre. Barnen får banorna bredvid varandra och hålls ihop på ett annat sätt. Även badhuskalas är lättare att se att alla kommer med. Dock kommer ju en helt annan övervakningsaspekt in på badhus.

Här är gympahallskalas poppis. Man hyr en liten gympahall av kommunen och så får barnen bygga hinderbanor och leka. Det har även vi provat och det har varit väldigt smidigt och uppskattat. Enklaste är att bjuda på pizza (går få utkört dit) men annars kan man ta med sig fika också.

• tilde72
    cosinus skrev 2015-01-06 16:30:55 följande:

Vi har valt att inte ha leklandskalas då det brukar vara extremt lite tid samlat. barnen slänger i sig fikat/maten på typ 10 min för att sen försvinna i olika konstellationer.

När jag har kalas för något av mina barn vill jag veta att ingen känner sig utanför och att alla är sjyssta. Jag tycker den överblicken är svår på ett lekland.

Då är i mitt tycke (utifrån det jag sett i min stad) bowlingkalas bättre. Barnen får banorna bredvid varandra och hålls ihop på ett annat sätt. Även badhuskalas är lättare att se att alla kommer med. Dock kommer ju en helt annan övervakningsaspekt in på badhus.

Här är gympahallskalas poppis. Man hyr en liten gympahall av kommunen och så får barnen bygga hinderbanor och leka. Det har även vi provat och det har varit väldigt smidigt och uppskattat. Enklaste är att bjuda på pizza (går få utkört dit) men annars kan man ta med sig fika också.

Undrar över när ni är i en gymnastiksal, vart sitter ni och fikar och äter någonstans?
    Det brukar inte finnas bord och stolar i en sal...
  • cosinus
    tilde72 skrev 2015-01-06 20:32:14 följande:
    Undrar över när ni är i en gymnastiksal, vart sitter ni och fikar och äter någonstans?
    Vi har använt omklädningsrummen.

Engångsdukar och på nåt ställe fanns ett pingisbord vi kunde duka upp på. Men det har aldrig varit ett problem. Det har alltid funnits något ställe att duka upp. Sen har de haft engångstallrikar, festisar och så bara en stor sopsäck att slänga allt i.

Vi har haft med en sop för säkerhetsskull men det har vi också alltid hittats så inte ens städningen är svår.
  • Alexi
    tilde72 skrev 2015-01-06 20:32:14 följande:
    Alltså, barn kan sitta på golvet? Jag som vuxen kan ju utan problem sitta på golvet eller gräset och fika så varför skulle barn behöva bord och stolar??
Svar på tråden Kalas på Lekland opersonligt