Alexi skrev 2015-01-06 11:00:28 följande:
Läste en artikel häromdagen om en viktig aspekt på leklandskalasen och det är att de är väldigt dyra. Om normen blir i en klass att allai klassen ska bjudas och också på lekland, ja då utesluter de de barn med fattiga föräldrar från att ha ett kslas som ses som ok i andra barns ögon. Vilket gör att barnet kanske inte heller vågar gå på de andras kalas om det inte kan bjuda igen.
Jag tycker det är grymt tråkigt om ett vanligt kalas hemma med fika, lekar och fiskdamm skulle börja anses som för enkelt och billigt.
Fast normen är väl sällan lekland? I min dotters klass värdesätts ofta "hemmakalasen" högre eftersom majoriteten har bowling- Leksands el. simhallskalas.
Vi är nog utan att tveka den familj som har det sämst ställt i klassen. Jag är ensamstående och vi bor i en tvåa. De andra i klassen har utan undantag stora hus med trädgårdar att vara i. Hade jag haft ett sånt hade jag också gärna haft kalas hemma. Nu väljer jag att köpa den tjänsten, hur opersonligt det än är, för att jag helt enkelt inte har plats hemma eller känner för att de andra föräldrarna ska få ännu mer att prata om än att jag bara är ung och ensamstående.
Jag läser ju i tråden att det finns måna som gärna dömmer när man har leklandskalas, men eftersom det kommer finnas lika många som dömmer om jag har kalas hemma så orkar jag inte bry mig. Det finns alltid folk som ska tycka en massa om saker de inte har något att göra med.