• Anonym (Vilsen)

Har inte råd

Hej! Jag har min son hos mig nästan varannan vecka, men då mamman till barnet har vår son på 3 år hos sig 4 dagar mer i månaden så måste jag betala underhåll. Vi går genom försäkringskassan och jag betalar 1273:- i månaden, dock gör jag avdrag för de dagar jag har sonen hos mig så den totala underhålls kostnaden blir ca. 950:- i månaden. Mitt ex ( barnets mamma) vill att jag betalar för förskoleavgift och försäkring samt klädinköp. Det har jag också gjort då jag har kunnat. Nu har min ekonomiska förmåga ändrats och jag har blivit arbetslös samt att min sambo väntar barn. Hon har hittills kunnat hjälpa mig att täcka utgifterna med hennes inkomst, men hon går snart på graviditetspenning och då kommer hon inte klara av det ekonomiskt.

Mamman ( mitt ex) vill att jag ska fortsätta att betala utöver underhållsbidraget men jag har inte råd! Och speciellt inte nu med alla bebisinköp och min sambos minskade inkomst vid graviditetspenning och sedan föräldrapenning.

Det är närmare 1700:- + klädinköp som mamman vill att jag ska betala varje månad, medans hon får hela barnbidraget.

Jag känner att jag går minus pågrund av att mitt ex, att jag måste ligga ute med så mycket pengar fast vi nästan har varannan vecka boende.

hon tjänar inte så bra heller men gör ingenting för att få bättre ekonomi heller förutom att ta de bidrag hon kan och försöka leva på andra. Hon jobbar inte ens 75% fast hon mycket väl hade kunnat gå upp i tjänst för att öka inkomsten.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Har inte råd
  • Anonym (Kille 35)

Har pojkens mamma hela barnbidraget? Eftersom du får betala underhåll så tycker jag att ditt x skall betala förskoleavgiften och inte dela på den. Jag har mina barn varannan helg och jag betalar underhåll och barnens mamma har aldrig sagt att jag skall betala för förskoleavgift eller för kläder!

• Anonym (Kille 35)

Såg att hon har hela barnbidraget! Då skall du inte betala mer än vad du gör. 1700kr extra i månaden verkar mycket tycker jag. Är det 1700 utöver underhållet?

• Anonym (enligt lagen)

Kolla noga vad hon lagligt har rätt att kräva dig på.

Underhållet måste du nog betala (enligt omräkning med era dagar men se till att Försäkringskassan har rätt uppgifter där så att du bara betalar för de dagar du faktiskt ska, 950 i månaden låter mycket om du har nästan halva boendet och inte något barnbidrag). Jag antar att mamman inte vill dela boendet lika?

Underhållet ska ju täcka försäkring och kläder etc.

Jag har för mig att vid delat boende ska var och en betala sin del av förskoleavgiften. Det borde bli max 600 kr för dig om du utnyttjar hela barnomsorgen. Men om du är arbetslös kanske du bara behöver 15 h/vecka under "din" tid och då ska det vara gratis för dig eftersom barnet är över 3 år. Man kan be om delad faktura hos förskolan/kommunen så att du bara betalar för tiden du utnyttjar och mamman för sin del.

Sedan kan du ju inte låta ditt barn frysa om mamman inte heller har råd men ge inte pengar till mamman för att hon ska köpa kläder utan försök att skaffa det nödvändigaste själv för att få ner priset, ärvt, begagnat och billiga kedjor borde ju göra den kostnaden ganska liten.

• Anonym (Vilsen)

Ja hon får hela barnbidraget och det har jag aldrig tjafsat om, men jag har inte ens råd att leva så mycket som hon mjölkar mig på pengar just nu.

950:- betalar jag ca. I underhåll då jag får göra avdrag för de dagar jag har min son. ( jag betalar alltså 950:- i underhåll för fyra dagar, vilket jag inte ens vet varför då mamman ändå vill att vi ska betala hälften av kostnaderna som rör barnet)

Ca. 700 i månaden om vi delar hälften på förskoleavgiften och försäkring. Sen måste jag ju köpa kläder för att sonen ska ha här, för det bidrar hon inte med.

Känns som att jag bara betalar och betalar, och det hemskaste är att jag känner att pengarna inte bara går till mitt barn, utan till mitt ex som inte vill jobba mer.

Inte 1700 utöver underhållet. Utan underhållet + halva utgifter av förskola och försäkring, men då har jag inte räknat med kläder.

Anonym (Kille 35) skrev 2015-01-05 13:35:36 följande:

Såg att hon har hela barnbidraget! Då skall du inte betala mer än vad du gör. 1700kr extra i månaden verkar mycket tycker jag. Är det 1700 utöver underhållet?

• Anonym (Kille 35)
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 13:59:23 följande:

Ja hon får hela barnbidraget och det har jag aldrig tjafsat om, men jag har inte ens råd att leva så mycket som hon mjölkar mig på pengar just nu.

950:- betalar jag ca. I underhåll då jag får göra avdrag för de dagar jag har min son. ( jag betalar alltså 950:- i underhåll för fyra dagar, vilket jag inte ens vet varför då mamman ändå vill att vi ska betala hälften av kostnaderna som rör barnet)

Ca. 700 i månaden om vi delar hälften på förskoleavgiften och försäkring. Sen måste jag ju köpa kläder för att sonen ska ha här, för det bidrar hon inte med.

Känns som att jag bara betalar och betalar, och det hemskaste är att jag känner att pengarna inte bara går till mitt barn, utan till mitt ex som inte vill jobba mer.

Inte 1700 utöver underhållet. Utan underhållet + halva utgifter av förskola och försäkring, men då har jag inte räknat med kläder.

Gå in och läs på www.socfamratt.se där stod det vad som ingår i underhållsbidraget! Vad pengarna skall gå till.
  • Monkii

Vad snäll din sambo är som hjälper dig att betala för ditt första barn. Bäst är nog att du skaffar ett jobb typ igår nu när du snart har två barn och inte ens har råd med ett.

• jenny99

Betalar du underhåll och hon får barnbidrag så måste du inte betala nåt alls.Jag hade sagt nej till allt,låter som hon vill suga ut dig på pengar bara.

• Anonym (Vilsen)

Jag letar jobb, men allt går inte så snabbt som man ibland önskar, det har dessutom varit jul och helgdagar och då har de flesta arbetsgivare stängt.

Det här är mina uträkningar:

Då vi har nästan varannan vecka och vi bidrar med hyra, mat, hygien osv osv.

Mamman har sonen fyra dagar mer än oss i månaden ( jag är berömd att ersätta dessa fyra dagarna om det nu skulle vara så)

Barnets kostnader utöver:

förskola 1000:-

Försäkring 200:-

Totalt 1200:- / månad

Vi betalar: underhåll ca. 900:- / månad

• Anonym (Vilsen)

Jag råkade skicka iväg innan jag skrivit färdigt.

• Anonym (Kille 35)
    jenny99 skrev 2015-01-05 14:33:29 följande:

Betalar du underhåll och hon får barnbidrag så måste du inte betala nåt alls.Jag hade sagt nej till allt,låter som hon vill suga ut dig på pengar bara.

Jag håller med dig! Jag hade inte betalt något alls! Hon får pengar till det!
Svar på tråden Har inte råd