Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)

Allt beror ju på vad det är du vill ha din häst till.  Vill du tävla? Hobbyrida? Mysa? 

Mina är på lösdrift. De kräver inte en massa kraftfoder och vattnet är automatiskt. Det enda som krävs är att man ställer ut en bal silage till dem då och då. 

Jag rider inte nu när jag är gravid, men annars rider jag ca 4-6ggr/v beroende på väder och underlag. Jag har inte tävlingshästar utan bara hobbyrider, och det är en yngre häst som blir 6 och en gammal kärring som blir 25. Jag tränar dressyr och fridressyr, samt rider ut. Man måste inte rida varje dag, man kan träna på andra sätt. Det viktiga för mina hästar är att de får jobba med huvudet. 

Men ska man ha heltidsjobb, familj och hästar så rekommenderar jag starkt att se till att kunna dra ner på onödigt och tidskrävande jobb. Alla hästar (i princip) klarar lösdrift med rätt ligghall och ev. täcke, samt fri tillgång på grovfoder. Har man ett bra grovfoder behöver man inte heller lägga tid på extra kraftfoder. Man slipper mocka, ta in och ut, och bära fodersäckar. Och som sagt, man måste inte rida varje dag, det finns många andra sätt att aktivera sin häst på. 
  • Royalle
    Majsan70 skrev 2015-01-07 19:37:28 följande:
    Fast mocka kommer man inte undan. Även ligghallen och närmsta delen av hagen runt om behöver ju hållas efter. Vi mockar där varje dag.
    Det beror säkert på vad man har för lösning. Vi mockar aldrig i lösdriften då de inte skiter eller pissar där inne, och runtom är det bara lite upptrampat. Mina har en container så den dagen den behöver tömmas så lyfter jag bara ut den och tömmer men alla har ju inte den lyxen och det är jag medveten om. 

I mina tidigare lösdrifter har jag heller inte mockat särskillt ofta, för det mesta en gång om året då det varit bädd, men oftast har de skitit i hagen istället för i ligghallen så det har varit rent ändå. Jag har alltid haft stora hagar kanske ska tilläggas, förutsättningarna blir ju naturligtvis annorlunda i en mindre hage. 
  • Royalle
    Majsan70 skrev 2015-01-07 20:38:48 följande:
    Vi mockar som sagt både hage o ligghall dagligen. Vi har oxå stora hagar, men runtom ligghall och foderhäck så skiter de ofrånkomligen. I allafall våra hästar.

Ligghallen hos oss är stor och gjuten i betong så bra underlag och lättmockat. 

Kanske har ni inte lika många hästar? Vi har 10 stycken i vår lösdrift så det blir en del skit.
    Just nu har jag bara två men då jag drev stall hade vi mellan 10 och 22 hästar i samma lösdrift, men den var också en jättestor maskinhall typ Glad De få ggr vi mockade ut hade vi maskin.

Jag tror att det beror på att vi alltid ställer maten långt bort från ligghallen, och vattnet är i andra änden av hagen, jag gillar när hästarna måste röra på sig och inte få allt serverat Glad. Där är alltid mest skit runt maten hos oss. Men jag vet ju att alla hästar är individer och det kan vara väldigt olika beroende på hur flocken ser ut. Vi har haft grisar också...

Jag ser ju att det är liggmärken i hallen, annars hade jag nog trott att de dissar den... Obestämd
  • Royalle
    Majsan70 skrev 2015-01-07 21:16:52 följande:

Fast skit samlar det ju sig i hagen oavsett vart man ställer foderhäcken. Och de skiter ju gärna i närheten av den. Alla stall där vi har varit har vi mockat efter oss i hagarna. Håller ordning till vardags o sen mockas hela hagen två gånger om året. Å andra sidan är man några stycken i stallet blir antalet gånger i månaden minimalt.

Vår ligghall är jättestor men oavsett om hästarna skiter där eller inte så blir det även blött o bedrövligt nu när det har regnat som det gjort hela hösten. Vattnet har vi i ligghallen eftersom vi har termobar inkopplat via elnätet där.,

Haha jag läste meningen " vi har haft grisar oxå" som just att ni hade grisar.

Vi harvar ner bajset som blir i hagarna. Har aldrig haft problem med parasiter. Det är svårt dock när det regnat mycket så att det är blött. Då vill man inte ut med maskiner i hagen.
Svar på tråden Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)