Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)
Allt beror ju på vad det är du vill ha din häst till. Vill du tävla? Hobbyrida? Mysa?Mina är på lösdrift. De kräver inte en massa kraftfoder och vattnet är automatiskt. Det enda som krävs är att man ställer ut en bal silage till dem då och då.
Jag rider inte nu när jag är gravid, men annars rider jag ca 4-6ggr/v beroende på väder och underlag. Jag har inte tävlingshästar utan bara hobbyrider, och det är en yngre häst som blir 6 och en gammal kärring som blir 25. Jag tränar dressyr och fridressyr, samt rider ut. Man måste inte rida varje dag, man kan träna på andra sätt. Det viktiga för mina hästar är att de får jobba med huvudet.
Men ska man ha heltidsjobb, familj och hästar så rekommenderar jag starkt att se till att kunna dra ner på onödigt och tidskrävande jobb. Alla hästar (i princip) klarar lösdrift med rätt ligghall och ev. täcke, samt fri tillgång på grovfoder. Har man ett bra grovfoder behöver man inte heller lägga tid på extra kraftfoder. Man slipper mocka, ta in och ut, och bära fodersäckar. Och som sagt, man måste inte rida varje dag, det finns många andra sätt att aktivera sin häst på.