Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)

Mina döttrar har häst båda två.
    Ena dottern är 19 år och har precis flyttat hemifrån. Hon jobbar mellan 75-100%, men bor på gården där hon har hästen så hon har ju en hel del tid över. Två gånger i veckan kommer det en liten tjej o rider på hennes miniatyrhäst.

Minsta dottern är 11 år och vi bor ca 4 minuters bilväg från stallet. Det tar ca 2-3 timmar i stallet per dag och ibland mer om hon rider fler hästar eller har nåt speciellt att göra. 

Vi tränar alla tre på gymmet 2-5 ggr per vecka och minsta dottern tränar även hemma samt har vattengymnastik 1-2 ggr i veckan periodvis. 
    Hemma hos oss bor det även hund och fyra katter och hemma hos stora dottern bor det två katter.

En vanlig dag består av skola för 11 åringen och sen stallet direkt efter det. Så träning på kvällen och läxläsning. Lediga dagar då medryttaren rider så blir det träning och läxläsning. Jag jobbar 64% natt och det är enbart för att dottern har en sjukdom som kräver att jag är hemma och finns till hands hela tiden. 

Vi har minimalt med åtaganden i vårt stall. ungefär 2 ggr per månad och häst fyller vi på vatten och mockar ligghall och hagen runtom den. 

• Majsan70
    Boxarberta skrev 2015-01-05 13:35:17 följande:

Tack för svar.

Jösses, känns som jag inte skulle hinna med hälften av det ni hinner med :) Jag lägger hela min fritid på gym och det är viktigt att hinna laga riktig mat. Känns som att man i stort sett aldrig är annat än i stallet när man har häst. Jag minns det så..? :) Att bo nära stallet känns som en riktigt bra ide och sparar mycket tid.

Engagerar du dig mycket i hästarna som förälder?

Skaffar jag häst är jag ensam ansvarig. Klart sambon skulle hjälpa till då han kan men förr hade jag mamma som hon även hade intresse och kunde hjälpa när det behövdes.

Just i Göteborg har jag heller inga hästintresserade vänner. Jag kommer antagligen behöva köpa bil ifall man måste köra hästen någonstans.

Jag lägger lika mycket tid i stallet som yngsta dottern. Jag undervisar henne och stöttar med skötsel och övriga stallsysslor. Jag är med på träning och tävling. Min man är i stallet på lediga dagar och på helgerna men står för matlagning o en del annat på vardagarna när vi är i stallet o kommer hem sent. 
    Tidigare bodde vi i Göteborg men nu bor vi ungefär 4 mil utanför stan. 
    Vi hinner ju som sagt med en hel del träning trots att vi har hästen som tar tid. Det gäller ju att prioritera. Just därför har vi skaffat medryttare oxå för då får vi två lediga dagar i veckan om vi så önskar. Ibland åker vi till stallet ändå då det nästan alltid finns nån annan häst som dottern kan rida om hon har lust, eller så kör hon storasysters häst..

Men varför blir du inte medryttare? Det är ju ett utmärkt sätt att göda sitt hästintresse utan att drunkna i åtaganden.
  • Majsan70
    Royalle skrev 2015-01-07 14:51:03 följande:
    Allt beror ju på vad det är du vill ha din häst till.  Vill du tävla? Hobbyrida? Mysa? 

Mina är på lösdrift. De kräver inte en massa kraftfoder och vattnet är automatiskt. Det enda som krävs är att man ställer ut en bal silage till dem då och då. 

Jag rider inte nu när jag är gravid, men annars rider jag ca 4-6ggr/v beroende på väder och underlag. Jag har inte tävlingshästar utan bara hobbyrider, och det är en yngre häst som blir 6 och en gammal kärring som blir 25. Jag tränar dressyr och fridressyr, samt rider ut. Man måste inte rida varje dag, man kan träna på andra sätt. Det viktiga för mina hästar är att de får jobba med huvudet. 

Men ska man ha heltidsjobb, familj och hästar så rekommenderar jag starkt att se till att kunna dra ner på onödigt och tidskrävande jobb. Alla hästar (i princip) klarar lösdrift med rätt ligghall och ev. täcke, samt fri tillgång på grovfoder. Har man ett bra grovfoder behöver man inte heller lägga tid på extra kraftfoder. Man slipper mocka, ta in och ut, och bära fodersäckar. Och som sagt, man måste inte rida varje dag, det finns många andra sätt att aktivera sin häst på. 
    Fast mocka kommer man inte undan. Även ligghallen och närmsta delen av hagen runt om behöver ju hållas efter. Vi mockar där varje dag.
  • Majsan70
    Royalle skrev 2015-01-07 19:56:18 följande:
    Det beror säkert på vad man har för lösning. Vi mockar aldrig i lösdriften då de inte skiter eller pissar där inne, och runtom är det bara lite upptrampat. Mina har en container så den dagen den behöver tömmas så lyfter jag bara ut den och tömmer men alla har ju inte den lyxen och det är jag medveten om. 

I mina tidigare lösdrifter har jag heller inte mockat särskillt ofta, för det mesta en gång om året då det varit bädd, men oftast har de skitit i hagen istället för i ligghallen så det har varit rent ändå. Jag har alltid haft stora hagar kanske ska tilläggas, förutsättningarna blir ju naturligtvis annorlunda i en mindre hage. 
    Vi mockar som sagt både hage o ligghall dagligen. Vi har oxå stora hagar, men runtom ligghall och foderhäck så skiter de ofrånkomligen. I allafall våra hästar.

Ligghallen hos oss är stor och gjuten i betong så bra underlag och lättmockat. 

Kanske har ni inte lika många hästar? Vi har 10 stycken i vår lösdrift så det blir en del skit.
  • Majsan70
    Royalle skrev 2015-01-07 20:56:26 följande:
    Just nu har jag bara två men då jag drev stall hade vi mellan 10 och 22 hästar i samma lösdrift, men den var också en jättestor maskinhall typ Glad De få ggr vi mockade ut hade vi maskin.

Jag tror att det beror på att vi alltid ställer maten långt bort från ligghallen, och vattnet är i andra änden av hagen, jag gillar när hästarna måste röra på sig och inte få allt serverat Glad. Där är alltid mest skit runt maten hos oss. Men jag vet ju att alla hästar är individer och det kan vara väldigt olika beroende på hur flocken ser ut. Vi har haft grisar också...

Jag ser ju att det är liggmärken i hallen, annars hade jag nog trott att de dissar den... Obestämd
    Fast skit samlar det ju sig i hagen oavsett vart man ställer foderhäcken. Och de skiter ju gärna i närheten av den. Alla stall där vi har varit har vi mockat efter oss i hagarna. Håller ordning till vardags o sen mockas hela hagen två gånger om året. Å andra sidan är man några stycken i stallet blir antalet gånger i månaden minimalt.

Vår ligghall är jättestor men oavsett om hästarna skiter där eller inte så blir det även blött o bedrövligt nu när det har regnat som det gjort hela hösten. Vattnet har vi i ligghallen eftersom vi har termobar inkopplat via elnätet där.,

Haha jag läste meningen " vi har haft grisar oxå" som just att ni hade grisar.
Svar på tråden Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)