• Anonym (Funderar)

Föräldrapenning

Hej. Har lite funderingar kring att få sin föräldrapenning grundad på sin sgi.

Jag hade först en anställning på 80% i 7 månader och en vecka, då hann jag jobba ihop en sgi under den tiden. Jag var inte tjänstledig utan hade både betald och obetald semester under den tiden. Sedan började jag på ett nytt arbete men fick då ett glapp mellan mina anställningar på två vardagar, 4 dagar sammanlagt om man räknar lördag och söndag. Var min sgi skyddad under dessa dagar??

Jag började sedan nya jobbet, tillsvidareanställning, som är på 100% och hinner vara anställd 7 månader innan BF. Tänker gå hem någon vecka innan BF med stöd av föräldrsrledighetslahen (alltså obetalt-varken ta fp eller semester eller liknande från min arbetsgivare), men jag kommer se till att jag hunnit arbeta 6 månader. Visst blir min sgi beräknad på min nuvarande anställning på 100% då?

Visst är mina glappdagarna skyddade så att jag får räkna ihop båda anställningarna för att ha jobbat över 8 månader och därmed rätt till sjukpenninggrundande fp de första 180 dagarna? Eller skulle jag behövt att anställningarna gick "in i varandra", utan glapp, för att jag skulle ha tätt till det?

Hoppas på bra och tydliga svar. Är väldigt orolig över att behöva få grundbeloppet när jag hunnit jobba över ett år, efter tre och ett halvt år med universitetsstudier och extrajobb, när bebisen beräknas komma på grund av två dagars mellanrum mellan två anställningar.

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej

Utifrån det du beskriver så ska inte din sjukpenninggrundande inkomst behöva påverkas av de få dagarna du var mellan två jobb och din nuvarande inkomst kan eventuellt ligga till grund för din kommande föräldrapenning, men för att få de svar du behöver så ska du kontakta Kundcenter på 0771-524 524 eftersom vi bara svarar på generella frågor här på Familjeliv.

Om du inte har skickat in ditt moderskapsintyg så ska du göra det så att vi kan påbörja den utredning som krävs för att ta ett beslut gällande din inkomst och din föräldrapenning.

Hälsningar
    Mia, handläggare

• Anonym (Funderar)

Okej. Tack för svaret. Så dessa få dagar skyddas av efterskyddstiden eftersom jag innan var anställd i över 6 månader? Hade då en månadslön på 18.000 på 80%. Min anställning skulle ha varat längre men böt arbete i och med att jag kunde få jobba heltid + få bättre lön...hade redan tackat ja till nya jobbet när jag märkte att jag var gravid. På min anställning nu har jag 25.000.

På vilket sätt kan min nuvarande inkomst riskeras att inte räknas? Jag kommer ju ha jobbat i sex månader på min nya sysselsättningsgrad + lön innan jag går hem? Kan ju omöjligt behöva räkna på min inkomst som jag vid BF hade för 7 månader sedan och som är tusenlappar lägre. Det känns ju helt ologiskt.

Finns det något som gör att mina glappdagarna inte skulle omfattas av efterskyddstiden?

När du skriver att min sgi inte bör påverkas av dessa glappdagarna. Menar du då att jag får räkna båda anställningarna och därmed få min föräldrarpenning på sjukpenningnivå de första 180 dagarna också?

• Försäkringskassan

Hej!

Avbryter man ett arbete som pågått stadigvarande i mer än sex månader så omfattas man av en efterskyddstid på tre månader.

För att kunna få en SGI beräknad på din nuvarande inkomst så ska din avsikt vara att arbeta stadigvarande i samma omfattning i minst sex månader. En gravid kvinna har rätt att gå ner i tid eller sluta arbeta helt sex månader innan beräknad förlossning utan att SGI:n påverkas.

Här på Familjeliv kan vi inte ge ett förhandsbesked angående din SGI. Jag ber dig att skicka in dina inkomstuppgifter till oss så att vi kan beräkna en sjukpenninggrundande inkomst.

För mer information vänligen ring till vårt kundcenter. Telefonnummer 0771 ? 524 524.

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (Funderar)

Okej. Som du ser så har jag arbetat längre än 6 månader på arbete 1. Det spelar alltså ingen roll att jag inte jobbade heltid då? Jag omfattas av efterskyddstiden ändå? Har sett att ni handläggare ger olika svar på den frågan. Finns det några hinder för att tillämpa efterskyddstiden? Vad skulle dessa hinder kunna vara? Jag är nyfiken sv mig och vill veta hur er lag ser ut då jag själv jobbar med att tolka lagar hela dagarna. Tyvärr är lagen ni följer väldigt otydlig och knepig att förstå sig på tycker jag.

Som du också ser så skrev jag att jag skulle arbeta mer än 6 månader på min högre sysselsättningsgrad och jag tolkar då ditt svar som att min sgi kommer baseras på min nuvarande lön. Helt onödigt av andra handläggaren att då skriva att min sgi eventuellt kan baseras på min nuvarande inkomst. Jobbar jag längre än 6 månader säger väl lagen att den SKA baseras på min nuvarande inkomst!?

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller följande:

Den som arbetar i minst sex månader och sedan helt avbryter det arbetet har rätt till SGI-skydd under tre månader från avbrottet. Det kan gälla både vid heltids- och deltidsarbete.

I de fall en person redan har befunnit sig i en SGI-skyddad period under längre tid än tre månader anses däremot SGI-skyddet enligt tremånadersregeln vara förbrukat. En sådan person kan därför inte vid fortsatt förvärvsavbrott vara skyddad enligt tremånadersregeln. Ett exempel på detta är följande:

Diana har en anställning på heltid. Perioden 1 mars?31 maj är hon helt sjukskriven. Under sjukperioden upphör Dianas anställning. Dianas sista anställningsdag är den 30 april. Den 1 juni har hon inte längre sjukpenning. Hon anmäler sig inte som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och hon omfattas inte heller av något annat SGI-skydd.

SGI-skyddet enligt tremånadersregeln räknas från och med den dag Diana avbröt sitt arbete (1 mars). SGI-skyddet gäller därför till och med den 31 maj. Det beror på att Dianas SGI-skydd enligt tremånadersregeln konsumerats under sjukperioden.

För att en SGI ska kunna fastställas krävs att inkomsten kommer från arbete som kan antas vara 1) under minst sex månader i följd, eller 2) årligen återkommande.

Om du har fler frågor om din SGI rekommenderar jag att du kontaktar Kundcenter på telefon. Vi kan inte ge något definitivt beslut förrän du har skickat in dina uppgifter.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning