Föräldrapenning
Hej. Har lite funderingar kring att få sin föräldrapenning grundad på sin sgi.
Jag hade först en anställning på 80% i 7 månader och en vecka, då hann jag jobba ihop en sgi under den tiden. Jag var inte tjänstledig utan hade både betald och obetald semester under den tiden. Sedan började jag på ett nytt arbete men fick då ett glapp mellan mina anställningar på två vardagar, 4 dagar sammanlagt om man räknar lördag och söndag. Var min sgi skyddad under dessa dagar??
Jag började sedan nya jobbet, tillsvidareanställning, som är på 100% och hinner vara anställd 7 månader innan BF. Tänker gå hem någon vecka innan BF med stöd av föräldrsrledighetslahen (alltså obetalt-varken ta fp eller semester eller liknande från min arbetsgivare), men jag kommer se till att jag hunnit arbeta 6 månader. Visst blir min sgi beräknad på min nuvarande anställning på 100% då?
Visst är mina glappdagarna skyddade så att jag får räkna ihop båda anställningarna för att ha jobbat över 8 månader och därmed rätt till sjukpenninggrundande fp de första 180 dagarna? Eller skulle jag behövt att anställningarna gick "in i varandra", utan glapp, för att jag skulle ha tätt till det?
Hoppas på bra och tydliga svar. Är väldigt orolig över att behöva få grundbeloppet när jag hunnit jobba över ett år, efter tre och ett halvt år med universitetsstudier och extrajobb, när bebisen beräknas komma på grund av två dagars mellanrum mellan två anställningar.