• jannicab

Går biomamman för långt?

Hej! Jag vill ha åsikter gällande min man och min situation. Vi träffades för ca 6 år sedan och flyttade direkt ihop. Vi har hans dotter vv och en gemensam son på 2,5. När vi träffades och flyttade ihop så ringde och messade min mans ex som är mamman till deras gemensamma dotter om konstiga saker som inte hade med deras dotter och göra. Det fanns massor av problem med dottern som kanske behövdes pratas om istället. Inte filmtips och vad hon reste och läste för senaste bok. Sen med tiden lugnade hon sig. Träffade en kille och lämna oss ifred och fokuserade på att höra av sig om något rörde deras dotter. Men så nu efter 6 år började hon tjafsa på sms om en småsak. Min man ringde upp och hon fick psykbryt. Skriker, gråter, smörar och åhhhh. Samtalet och tjafset gällde deras dotter. Men slutade med att hon skriker att du bara utnyttjar mig, bryr dig inte om mig. Sen tar hon upp händelser som hände i deras förhållande för 7-8 år sedan. Min man blev helt chockad. Från att prata om deras dotter bråkar hon som om dom fortfarande är tillsammans. Vi har haft en jättedålig kontakt med henne senaste 6 åren. Och hur känns det för hennes nya man att hon inte gått vidare? Jag vill ha hjälp och råd. Jag har låtit min sambo ta samtalen med henne, men när jag lever ett liv med min man och nu vår son som växer upp och förstår så känner jag att hon klivit över en gräns att ringa och prata om "deras" förhållande från förr. Så vill jag inte leva mitt liv och blev riktigt förbannad och ville bara ringa upp och säga lämna oss ifred och gå vidare. Över reagerar jag? Hur ska jag bemöta henne nästa gång vi ses?

• Svar på tråden Går biomamman för långt?
  • Helle 85

Jag skulle låta mannen sköta det. Hans ex å hans problem. Tror bara det blir värre om du lägger dig i även fast jag förstår din känsla (främst med tanke på ditt barn, har också en 2,5 åring hemma å vill att han ska slippa det jobbiga med att pappa har ett tidigare liv som man inte bara kan glömma). Jag har gjort så att ifall exet blir ett problem för vår familj så tar jag upp det med min man å låter honom lösa det. Han får veta vad jag tycker, han säger vad han tycker å så får han handla utifrån det. Jag skulle inte låta honom hantera mitt ex om problem uppstod (tur nog så sker inte det då jag å exet aldrig skaffade barn vilket gett att han inte är en del av mitt liv på något sätt). Kan va bra å hålla ett öga på hans dotter också så att hon slipper påverkas ifall mamman går igenom någon period just nu.

• jannicab

Exakt. Har alltid låtit min man samtala med henne. Jag har kunnat hantera det bättre innan vi fick vår son. Men tycker hon drabbar vår familj med sitt konstiga beteende. Absolut så håller vi ett öga på dottern att hon mår bra. Efter bråket sist har hon skickat flera bilder på roliga saker till min man. Hon smörar nu sa han och tycker hon e jobbig. Varför kan hon inte ringa sin dotter när vi har henne? Och skicka roliga bilder till sin pojkvänn? Börjar seriöst tro att hon vill ha tillbaka honom efter 7-8 år?

• Scoops

Jaq vill bara tillägga att det inte spelar någon roll om hon vill ha tillbaka honom, det är vad han (och du) vill som är det viktiga. Så oroa dig inte för sådana saker i onödan.

• jannicab

Det jag känner är att jag inte kan spela glad och som inget har hänt när vi står öga mot öga. Jag har haft tålamod i alla år. Men ringa och skrika i telefon om hur arg och besviken hon va vid ett tillfälle i deras gamla förhållande när vi sitter och äter middag med barnen är inte okej i vårt hem. Deras dotter har en egen telefon som hon aldrig ringer till. Men till min sambo ska hon skicka dittan och dattan. Trots att min man aldrig svarar på sånt som inte gäller deras dotter....

• jannicab

Vi vet vart vi har varandra. Det är bara så sjuk situation. Ska barnen växa upp med hennes fasoner? Bara för att man har delad vårdnad så kan man inte hålla på hur som helst. Mina ex ringer inte mig och bråkar om dåtid och skickar roliga Mess..

• Ess
    jannicab skrev 2015-01-04 23:11:52 följande:

Det jag känner är att jag inte kan spela glad och som inget har hänt när vi står öga mot öga. Jag har haft tålamod i alla år. Men ringa och skrika i telefon om hur arg och besviken hon va vid ett tillfälle i deras gamla förhållande när vi sitter och äter middag med barnen är inte okej i vårt hem. Deras dotter har en egen telefon som hon aldrig ringer till. Men till min sambo ska hon skicka dittan och dattan. Trots att min man aldrig svarar på sånt som inte gäller deras dotter....

Han får väl helt enkelt va tydligare med att han inte vill att hon ringer eller messar honom om det inte gäller barnet, och fortsätta med att inte besvara dessa sms och samtal.
    Är det långt kvar tills dottern är myndig?
    Min man bröt helt kontakten med exet när barnen fyllde 18.
  • ILoveMyLittleBoy

Äh, håll dig bara utanför. Det är inte din sak, låt honom sköta det där på det sättet han anser vara bäst.

Svar på tråden Går biomamman för långt?