Guldhamster eller annan sort?
Hamstrar kan som det sagt tidigare lukta illa om man inte sköter om buren som man ska (det gäller för övrigt alla djur).
Min erfarenhet är att hanar luktar mer. Hade en hane på mitt jobb (jobbade som djurskötare) som vi var tvungna att städa hos två gånger/dag eftersom hans urin luktade mer än dom andras. Övriga städade vi toalettlådorna hos en gång om dagen och husen varannan dag.
Hamstrar samlar mat och det ska dom få göra. Men det kan lukta illa om det börjar ruttna...
Hamstarna fick mat 2 ggr/dag pellets (inte gnagarblandning, Den blir dom bra feta av...) på morgonen och "människomat" på em.
toaletten städades dagligen, badsanden silades dagligen och skålen diskades, husen städades varannan dag och hela buren var 3:e vecka.
På botten hade vi Toa-Lätt. Det dammar inte, är komposterbart och är tillverkat av återvunnet papper. Som bomaterial använde vi strimlat papper, toapapper, hushållspapper. Ibland fick dom toarullar, kartonger, löv, mossa, färskt gräs mm
Ha inte massa plaströr på buren. En sådan där populär "hamster-bur" som finns i zoobutikerna. Dom är ett H**V**E att städa. Terrarium föredrar jag eftersom dom då inte klättrar/gnagare på gallret. Det är individuellt. Men en del gör det. Dessutom är terrarium lättare att städa och det finns ingen risk att dom gnager hål på någon plast. Se bara till att den har bra ventilation. Akvarium med galler-lock fungerar bra det med.
Hantera den varsamt, gärna vid samma tid varje dag (då kan man delvis vända på dygnet för hamstern) Låt hamstern bestämma hur den vill bli hanterad. Det gör ont när dom biter...
lycka till!