• Alexi

Hur ser läsutvecklingen ut i en grupp generellt?

Nyfiken apropå en tråd om när barn lär sig läsa. Om man tar en genomsnittlig svensk grupp barn, i vilken ålder lär sig de flesta läsa? Och man kan gärna dela upp det på knäcka läskoden och faktiskt läsa enklare, korta texter?

• Svar på tråden Hur ser läsutvecklingen ut i en grupp generellt?
  • MallaL

Mina barn knäckte läskoden när de gick i första klass, i tvåan kunde de läsa texter (och se filmer med text apropå en annan tråd )

• Alexi
    MallaL skrev 2015-01-03 17:09:53 följande:

Mina barn knäckte läskoden när de gick i första klass, i tvåan kunde de läsa texter (och se filmer med text apropå en annan tråd )

Tack!

Jag var dock mest nyfiken på hur det ser ut i snitt, en större grupp barn. Just eftersom det väl typ varierar mellan 3 år och 9 år på enskilda barn.
  • vampyria2

Jag jobbar på lågstadiet och det brukar oftast vara så att i 6-års så kan ca hälften av barnen läsa, när ettan slutar så brukar de flesta kunna läsa men vi brukar ha 1-3 st som inte riktigt har löst det än men i tvåan så kan de flesta läsa om de inte har några andra problem.

• Alexi
    vampyria2 skrev 2015-01-03 17:18:32 följande:

Jag jobbar på lågstadiet och det brukar oftast vara så att i 6-års så kan ca hälften av barnen läsa, när ettan slutar så brukar de flesta kunna läsa men vi brukar ha 1-3 st som inte riktigt har löst det än men i tvåan så kan de flesta läsa om de inte har några andra problem.

• glassen

Intressant fråga du ställer. Undrar om det skiljer mellan olika delar av landet, olika skolor eller om det helt enkelt är en slump att det skiljer mycket mellan olika klasser. Jag är bekymrad för min son som går i 2:an och knappt kan läsa. Tyvärr får han ingen extra hjälp eftersom de är så många i hans klass som är ännu sämre på att läsa så att specialpedagogresurserna läggs på dem Rynkar på näsan.

Svar på tråden Hur ser läsutvecklingen ut i en grupp generellt?