• Malin9104

Hinnsvepning

Hej! Gravid i vecka 40+5.. Var inne och gjorde en hinnsvepning idag på sjukhuset och var då öppen 2 cm, 1 cm kvar av mjuk tapp och glatta hinnor.. Vad betyder glatta hinnor? Vill gärna höra om hinnsvepning har fungerat för några av er? Och hur länge det tog innan ni kände något?

Har bara haft en väldigt lätt tunn blödning efteråt och sammandragnibgar.. Var 4 h sedan den gjordes.

:)

• Svar på tråden Hinnsvepning
  • Saras1982

Jag blev hinnsvept i vecka 41+0 och min bm sa att min tapp inte var alls mogen och att det inte skulle hjälpa, men båda gångerna startade min förlossning ca 8-10 timmar senare :) hoppas ditt startar nu med :)

• Annette79

Jag fick hinnsvepning runt kl 15 på em och var rätt mjuk och mogen, ca 9h senare föddes min son! Men jag var jätte aktiv efter svepningen, städade, gick i trappor osv ;) Jag upplevde helt klart att det hjälpte!

Hoppas att du är igång nu, Lycka till :)

• Malin9104

Hej! Nej har varit ute på promenader men fortfarande inget, det är väl typiskt att man ska vara en av dem de ej funkar på. Blir mer o mer frustrerad hehe.

Annette79 skrev 2015-01-03 16:23:11 följande:

Jag fick hinnsvepning runt kl 15 på em och var rätt mjuk och mogen, ca 9h senare föddes min son! Men jag var jätte aktiv efter svepningen, städade, gick i trappor osv ;) Jag upplevde helt klart att det hjälpte!

Hoppas att du är igång nu, Lycka till :)

• Saras1982
    Malin9104 skrev 2015-01-03 18:01:38 följande:

Hej! Nej har varit ute på promenader men fortfarande inget, det är väl typiskt att man ska vara en av dem de ej funkar på. Blir mer o mer frustrerad hehe.

Jag vilade ut bebis nummer två, sov hela dan efter hinnsvepning, ändå kom jan på kvällen, och då hade jag energi till förlossningen med :) den kommer snart :)
  • Malin9104

Okej, tack för tipset :)

He nu gått mer än 24 h så antar att det ej funkade på mig.. Kanske ber om en till om ett par dagar: så testar sömnen då :) :

Saras1982 skrev 2015-01-03 18:40:19 följande:

Jag vilade ut bebis nummer två, sov hela dan efter hinnsvepning, ändå kom jan på kvällen, och då hade jag energi till förlossningen med :) den kommer snart :)

• Saras1982
    Malin9104 skrev 2015-01-03 19:30:19 följande:

Okej, tack för tipset :)

He nu gått mer än 24 h så antar att det ej funkade på mig.. Kanske ber om en till om ett par dagar: så testar sömnen då :) :

Får väl upp å rota runt lite själv då ;) i bland hjälper det ju lite, kändes ju bara som bm drog fingret runt tappen och i eller tvärtom. lite sex kanske? Dock säger dom att det typ krävs typ 4 satser sperma för att få i gång nått, eller alltså som motsvarar den gel dom sätter vid en igångsättning.
  • Minxy

Min BM "retade tappen" på mig när jag var i v.38 med båda barnen. Jag gissar att hon menade att hon gjorde en hinnsvepning.

Under själva "retningen" blev jag alldeles varm, det kändes som om en våg av hetta liksom slog upp över min kropp och sköljde över mitt ansikte.

Första barnet kom dagen efter retningen, andra barnet kom senare samma dag som retningen.

Jag var ute och gick mycket efter retningen, först en tur på stan, sen en tur över ett kalhygge :P

• Daisybramble

Min väninna gjorde 3 st hinnesvepningar i vecka 38, den sista på fredagen och pojken föddes på söndag kväll. :) 

Svar på tråden Hinnsvepning