CAX01 skrev 2015-01-03 13:13:08 följande:
Varför hatar du klänningar?
Jag menar ju ett tillfälle då man ska gå ut å äta eller så på sommaren. Då hade jag gärna haft en skön sommarklänning istället för långbyxor.
Jag använder aldrig klänningar eller kjolar även om det är varmt (med ett fåtal undantag, såsom bröllop och bal då jag känt mig tvingad för att precis som du säger inte bli uttittad och ses som nån som bryter normer). Jag använder nästan aldrig shorts heller, även om jag svettas ihjäl i mina långbyxor.
Jag hade gärna använt shorts om det inte vore för normen att tjejer måste raka sina ben - dels är det väldigt obekvämt och kliar och blir strävt att ha rakade ben och dels tar det för lång tid att hålla på med varenda dag. Klänning och kjol använder jag dels inte av samma anledning som shorts och dels även bl.a. för att det är obekvämt att hela tiden behöva tänka på om mina trosor syns eller inte och dessutom är det obehagligt att inte ha något tyg emellan benen när man är svettig för då klibbar det ihop.
Sen tror jag även att det är en halvt undermedveten grej som spökar till varför jag också hatar klänningar och kjolar: när jag och min bror var barn så var vi en gång på ett nöjesfält då jag hade kjol, och när vi skulle gå ut ur lustiga huset så hade de satt upp en stor fläkt underifrån och dessutom gjort så att man var tvungen att hålla i sig med båda händerna när man gick - min kjol for såklart upp så trosorna syntes och jag har inte många gånger blivit så generad och arg som när min bror gapskrattade åt den synen...