• CAX01

Kvinnor har mer fina kläder att välja på.

Jag undrar om jag är ensam om att vara avundsjuk på tjejers möjlighet att klä sig snyggt. Jag menar inte att det inte är snyggt med kostym men inte heller så roligt. Så, lite tråkigt att klä sig till fest som man tycker jag. Ett annat exempel är att det vore skönt att ha en sval klänning i sommarvärme om man ska vara lite fin i något sammanhang.

• Svar på tråden Kvinnor har mer fina kläder att välja på.
  • Scoops
    CAX01 skrev 2015-01-02 16:57:28 följande:

Jag undrar om jag är ensam om att vara avundsjuk på tjejers möjlighet att klä sig snyggt. Jag menar inte att det inte är snyggt med kostym men inte heller så roligt. Så, lite tråkigt att klä sig till fest som man tycker jag. Ett annat exempel är att det vore skönt att ha en sval klänning i sommarvärme om man ska vara lite fin i något sammanhang.

Jag avundas min fästman av samma anledning fast tvärtom ;) 
    Han kan ha jättefina linnebyxor och skjortor på sig under sommaren och jag tycker att det känns omöjligt att hitta klänningar och blusar som jag inte svettas bort i.

Sen så tror jag det beror mest på vart man handlar... när vi flyttade ifrån Norrland till Skåne så fanns det helt plötsligt mer att välja på i klädesväg. 
  • CAX01

Jo, det är ju ändå så att det finns ett större utbud av kläder för kvinnor - både vad gäller alternativ då tjejer kan klä sig i allt och när det gäller mängden butiker.

• Vlad

Jo jag kan hålla med om att utbudet är större för kvinnor än för män, men butikerna tycker jag iallafall har börjat jämna ut sig. Däremot är ju variationsmöjligheterna för det mesta större för kvinnor, på gott och ont (ibland hade det varit rätt skönt att komma undan med att bara dra på sig en kostym istället för att hitta en snygg och passande klänning ... )

• Tilja

Själv har jag börjat handla tröjor och hoodies på killavdelningen ibland. Visst, tjejkläder är mycket snyggare (varför går nästan alla killkläder i tråkiga dassiga färger?) men killkläder är nästan alltid bekvämare.

Det bästa hade varit att slopa könsavdelningar och låta alla köpa de plagg de vill ha.

• CAX01

Jo, ibland är killkläder bekvämare och det kan vara skönt att det är lätt att välja.
    Men det kan också vara bekvämare med klänning än kostym och slips och inte minst finare. Jag hade gärna haft alla valmöjligheter som kvinnor har.

• Tilja

Jag HATAR klänningar och kjolar. Jag hade hellre haft killarnas valmöjlighet att gå barbröstad om somrarna, det ser svalt ock skönt ut...

• reagan

Ser fler och fler killar som bär kjol eller & klänning, åtminstone på sommaren. Om man själv vill slippa oönskade kommentarer får man kanske tyvärr vänta på att de lite kaxigare tar smällen. Men visst är det lustigt att man inte kan ha klänning utan att bli utstirrad år 2015.

• CAX01
    Tilja skrev 2015-01-02 17:43:16 följande:

Jag HATAR klänningar och kjolar. Jag hade hellre haft killarnas valmöjlighet att gå barbröstad om somrarna, det ser svalt ock skönt ut...

Varför hatar du klänningar? 
    Jag menar ju ett tillfälle då man ska gå ut å äta eller så på sommaren. Då hade jag gärna haft en skön sommarklänning istället för långbyxor.
  • CAX01
    reagan skrev 2015-01-02 18:16:50 följande:

Ser fler och fler killar som bär kjol eller & klänning, åtminstone på sommaren. Om man själv vill slippa oönskade kommentarer får man kanske tyvärr vänta på att de lite kaxigare tar smällen. Men visst är det lustigt att man inte kan ha klänning utan att bli utstirrad år 2015.

Jo, hade det inte varit för att man blir ansedd som avvikande, konstig och troligen homosexuell så hade det varit enklare.
  • reagan
    CAX01 skrev 2015-01-03 13:15:55 följande:
    Jo, hade det inte varit för att man blir ansedd som avvikande, konstig och troligen homosexuell så hade det varit enklare.
    Men en förändring verkar ändå vara på G. I somras såg jag flera byggjobbare i s.k. hantverkskilt (riktiga arbetskläder i mansstorlek, finns även för målare och trädgårdsarbetare). Och jag hade nog inte gett mig in på att diskutera deras sexualitet ...

Idén till kilten kom tydligen från en pappaledig elektriker som tyckte det var för varmt med shorts ...
    arbetet.se/2012/02/10/killar-i-kilt-foljer-inte-strommen/

Så håll ut - snart är det ett mode!
  • MEE83
    reagan skrev 2015-01-03 16:50:58 följande:
    Men en förändring verkar ändå vara på G. I somras såg jag flera byggjobbare i s.k. hantverkskilt (riktiga arbetskläder i mansstorlek, finns även för målare och trädgårdsarbetare). Och jag hade nog inte gett mig in på att diskutera deras sexualitet ...

Idén till kilten kom tydligen från en pappaledig elektriker som tyckte det var för varmt med shorts ...
    arbetet.se/2012/02/10/killar-i-kilt-foljer-inte-strommen/

Så håll ut - snart är det ett mode!
    Samma här, tycker det såg lite roligt ut. Ingen diss!

Skottarna har ju använt kjol(kiltarna) i 100-tals år så det är ju inte så banbrytande dock och romarna använde ju klänningar(tunikor).

För att svara TS så kan jag väl inte säga att jag reflekterat så mycket över detta dock, jag bär kostym till jobbet varje dag och gillar det... men samtidigt så blir det en frihet att bara få klä mig "vanligt grabbigt/manligt" på fritiden. Då kan jag ju variera och kombinera plagg, även om jag "bara" har tillgång till mäns utbud.
  • Tilja
    CAX01 skrev 2015-01-03 13:13:08 följande:
    Varför hatar du klänningar? 
    Jag menar ju ett tillfälle då man ska gå ut å äta eller så på sommaren. Då hade jag gärna haft en skön sommarklänning istället för långbyxor.
    Jag använder aldrig klänningar eller kjolar även om det är varmt (med ett fåtal undantag, såsom bröllop och bal då jag känt mig tvingad för att precis som du säger inte bli uttittad och ses som nån som bryter normer). Jag använder nästan aldrig shorts heller, även om jag svettas ihjäl i mina långbyxor.

Jag hade gärna använt shorts om det inte vore för normen att tjejer måste raka sina ben - dels är det väldigt obekvämt och kliar och blir strävt att ha rakade ben och dels tar det för lång tid att hålla på med varenda dag. Klänning och kjol använder jag dels inte av samma anledning som shorts och dels även bl.a. för att det är obekvämt att hela tiden behöva tänka på om mina trosor syns eller inte och dessutom är det obehagligt att inte ha något tyg emellan benen när man är svettig för då klibbar det ihop.

Sen tror jag även att det är en halvt undermedveten grej som spökar till varför jag också hatar klänningar och kjolar: när jag och min bror var barn så var vi en gång på ett nöjesfält då jag hade kjol, och när vi skulle gå ut ur lustiga huset så hade de satt upp en stor fläkt underifrån och dessutom gjort så att man var tvungen att hålla i sig med båda händerna när man gick - min kjol for såklart upp så trosorna syntes och jag har inte många gånger blivit så generad och arg som när min bror gapskrattade åt den synen...
  • Scoops

En annan grej som gör att jag undviker klänningar och kjolar när det är för varmt - Om jag svettas lite mer än vanligt så svettas jag också mellan låren...vilket i kjol innebär att man kan få gnidsår där låren går ihop, aj! 

Och nej, jag är precis normalviktig.

• CAX01

Jag har ju provat klänningar men inte haft på mig dem så länge att jag upptäckt att de kan vara obekväma. Raka benen är jag inte avundsjuk på men det går ju bra att ha täckande strumpbyxor.

• Tilja
    CAX01 skrev 2015-01-04 10:44:07 följande:

Jag har ju provat klänningar men inte haft på mig dem så länge att jag upptäckt att de kan vara obekväma. Raka benen är jag inte avundsjuk på men det går ju bra att ha täckande strumpbyxor.

Om man ska ha strumpbyxor som är så tjocka att håret inte syns igenom så kan man lika gärna ha vanliga långbyxor
  • CFly

Kvinnor har mer att välja på. 

Inte ovanligt man går in i en butik och tycker att oj här fanns det kläder för män och man stirrar ut över butikens första rum med bara killkläder. 

Men vart är tjejerna kläder, efter ett tag inser man att kvinnorna har en hel våning bara för sig själva som är sisådär 3 ggr större än killarnas rum. 
    jaha ja. 

Svar på tråden Kvinnor har mer fina kläder att välja på.