Inlägg från: doktorinnan |Visa alla inlägg
  • doktorinnan

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Har ätit 3 Pergotime kurer (Primolut Nor däremellan) utan äl. Gick då över på Letrozol, började med dubbelkur som ej gav äl (Primolut nor) men sen på trippelkur fick jag en fin äggblåsa på 19 mm. Har idag gått över BIM en vecka, har ömma bröst och efter 3 positiva gravtest börjar jag tro att det verkligen är sant! ???? Hade missfall i augusti så jag är fortfarande lite pessimistisk så man inte blir alltför besviken om det går som förra gången...men det är bara att hoppas att det lilla livet hänger kvar! ????

Lycka till!!

• doktorinnan
    Athen skrev 2015-04-11 21:23:26 följande:

Hej är idag på dag 11 i min cykel. Medicinerats med letrozol dag 3-7 har kissat på Stickan sedan dag 9 ingen äl, hur har ni känt dagarna före positivt äl test?

Jag har immunsupporten vid sidan av letrozolen. Har pco normalviktig, 162cm 54kg har svårt för att ägglossa, gjort 1st ET och3st fet ingen har lett tillgraviditet, lägger all min hopp på letrozol

Hej!

Nu när jag åt trippel dos Letrozol (först en dubbel utan äl) hade jag äl natten till dag 18, dagen/kvällen före hade jag rejäl molvärk på höger sida...där hade jag en 19 mm blåsa enligt VUL. Har inte använt mig av äl-stickor utan har kontrollerats med VUL på gyn. Har oxå svårt att ägglossa på egen maskin, därför ville min gyndoktor följa den blåsan han såg på första VUL på dag 14...var på 3 st denna omgång! :) Så nu efter första trippeldosen Letrozol sitter jag här med 5 positiva gravtest sen förra helgen å bröst som jag skulle kunna döda om nån kom åt.

Lycka till!
  • doktorinnan
    Athen skrev 2015-04-14 04:41:10 följande:

Ett stort grattis doktoriannan!! Underbart att höra????????

Märkligt att äl kom så sent som dag 18, har läst att det är vanligare att man lossar tidigare med letroxol.

Vilken dag startade du på? (3-7?)

Jag har fortfarande inte fått positivt på äl-sticka, idag ska jag göra Vul, är på dag 14. Jag känner av hormonerna, brösten ömmar smått och så känns det lite konstigt i tjejmagen, dock inte hela tiden bara till och från..

Vet du veta varför din krop inte svarade bra på enkel dos Letrozol.

Har du pco?

Ta hand om dig och njut av graviditeter, stort grattis igen!! ????

Hej Athen!

Först å främst...TACK!! :D

Har alltid haft lite oregelbundna menscykler, för det första började det inte förrän när jag gick i klass 9. Gynekologen säger att han tror jag har en liten hormonrubbning och eventuellt en lindrig PCO. Bantade/tränade ner mig rätt mycket och fort när jag var 18 år, då försvann mensen och kom inte tillbaka förrän jag var 31 år... :S Att jag ens skulle kunna bli gravid var för mig i tanken en omöjlighet i många år, är otroligt glad att det fungerar! :D

Jag åt Letrozol på dag 3-7, var på UL dag 14 och då fanns en äggblåsa som var va 12 mm. På UL dag 16 hade den växt till sig och var 19 mm. På kvällen dag 17 kändes det som att äggstocken skulle explodera (är väl inte van vid att ha så stora äggblåsor).

Inte en aning varför jag inte fick ÄL på dubbel dos Letrozol, Pergotime funkade inte heller på mig. Jag frågade om jag skulle prova dag 1-9 denna gång, men min gynekolog tyckte jag skulle köra på dag 3-7 första trippelomgången och fungerade inte det så skulle jag prova mitt förslag nästa gång.

Hoppas jag har hjälpt nåt, annars är det bara att höra av sig igen!!

Lycka till!! :)
  • doktorinnan
    Athen skrev 2015-04-14 15:33:27 följande:

Hej igen!

Idag gjorde jag Vul på CD 14, jag hade på vänster sida en follikel på 15 mm och även en stor cysta, 38x23 ganska skor smile4.gif slemhinnan var 10mm, jag ska på återbesök på CD 16 för att se hur det ser ut. Känns skönt att jag fick den tiden.

Det en tydligen väldigt vanligt att få cyster, någon annan som gått det isamba med letrozol?

Doktorinnan,, jag fick också min mens sent, den har alltid varit sparsam, haft långa cyklar 30-45 dag mesta dels 33. Jag har PCo är normalviktig.

Hur länge hade ni försökt? Underbart att ni lyckades trots din mens historia. Det ger oss andra hopp ????

God morgon!

Är också normalviktig, var det även när jag gick ner i vikt men hade en skev kroppssyn! :/

Ja vi började försöka seriöst kring årsskiftet 2013-2014. Fick ett missfall (som jag inte visste om) i juli 2014, det var då vi tog kontakt med gyn. Märkte att jag blev så konstig i magen, var till hälsokost och köpte olika preparat för jag trodde det var nåt fel på matsmältningen, sen var jag också oerhört trött. Började blöda men tog ett gravtest som såklart visade positivt men sedan avtog. Sen blev magen och orken normal igen.

När det gäller denna graviditet kan jag inte svara precis på dagen hur symptomen kom men ca 8-10 dagar efter ÄL högg det till i magen när jag var ute och tränade, fick stanna upp och vänta ut det...höll på i ca 10 sekunder. Efter detta bl.a tilltagande trötthet, yrsel, förhöjd kroppstemperatur, huvudvärk till och från vilket jag aldrig har annars och krångel med magen (igen, vilket gjorde att jag hade mina misstankar). Lämnade progesteronprov 3 ggr för att se om jag haft ÄL...de första två visade 22 det sista 19. När det börjat sjunka försvann hoppet lite...men jag va tvungen att testa ändå och på den vägen är det! :) Nu är brösten stenhårda och ömma, träningsvärk i magen (fast jag inte har gymmat på 2 veckor, då kör jag styrkelyft så jag börjar få lite abstinens), lite känningar i ryggen samt trött.

Det var en rätt stor cysta, känner du inte av den? :O
  • doktorinnan
    apelsinpress skrev 2015-04-14 15:17:44 följande:
    Grattis till plusset!

Vad kul att höra att trippelkur fungerade. Fick du äl-spruta utan räckte det med enbart tabletterna?
    Får man fråga vilka cykeldagar ni hade sex?
    Hej Apelsinpress!

Tack så mycket! :)

Ingen ÄL-spruta behövdes, funkade ändå.

Vi körde på varannan dag mellan dag 10-20! :)
  • doktorinnan
    skogstjejen19 skrev 2015-05-07 13:38:55 följande:

Någon som tar 2 tab?

Och hur blev resultatet?

Jag tog först två...utan ägglossning, gången därpå tog jag tre och fick en fin äggblåsa på 19 mm å är nu i v 7+5. :)
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?