• vera

Letrozolbehandling, resultat?

Hoppar också in i tråden! cd 38 (=BIM enl p tracker) på mitt första Letrozolförsök. Har liksom flera av er noterat att äl-sekretet inte var som det brukar. Har fått bekräftat via progesteronprov att jag faktiskt hade äl, troligen cd 22 (betydligt senare än väntat!).

• vera
    vera skrev 2015-02-22 20:43:53 följande:

Hoppar också in i tråden! cd 38 (=BIM enl p tracker) på mitt första Letrozolförsök. Har liksom flera av er noterat att äl-sekretet inte var som det brukar. Har fått bekräftat via progesteronprov att jag faktiskt hade äl, troligen cd 22 (betydligt senare än väntat!).

Min äl kom som sagt var mycket senare än 1 v efter avslutad tablettkur, troligen cd 22-23 enl min läkare. Använde inte äl-stickor den här gången då jag mest tycker att de är förvirrande (får alltid lite utslag men inte helt positivt).

Vill bara varna lite så att ni inte tänker att äl är förbi o missar den!
  • vera

Jag hade inte tänkt svara på mitt eget inlägg utan på ditt efg. Glad

Gravtestet idag var negativt till min stora besvikelse. Tycker det är märkligt att jag inte fått mensen när äl väl är konstaterad (nu 17-18 dagar efter äl). Cysta? Lutealfasen kan väl inte vara så lång?

• vera
    Pipam skrev 2015-02-23 12:21:48 följande:

Samma här! Är på dag 31 idag.. Negativt test och ingen mens. Funderar på när jag kan börja med provera igen.. Hade helst velat vara 110% säker på att man inte var gravid. Antar att det är blodprov/VUL som är alternativet mer än att vänta 1-2 veckor till.

Du kanske hade en mycket senare äl än förväntat? Med tanke på ultraljudet. Kanske är säkrast att vänta ändå?

Jag önskar att det fanns typ en drop-in där man kunde gå och kolla hcg i blod, det ska ju visa sig tidigare än urinprov. Jag skulle lätt kunna betala en liten slant för att få veta. Har så svårt att tänka på annat nu! Går bara o väntar tills nästa test. Min läkare sa att jag skulle vänta en vecka med att testa mig, det klarar jag aldrig. :)
  • vera
    Cathy skrev 2015-02-23 20:03:47 följande:

vera; du kan ta hcg prov på Werlabs! Se mer här: http://www.werlabs.se/product.html/graviditetstest?category_id=12 Har inte själv tagit prov hos dem men vet att många i en annan tråd tagit prov hos dem och att det funkat bra och dessutom får man 10% rabatt om man nämner fertilitetsguiden.com

Wow! Tack för tips! Tog vanligt gravtest i morse o det var neg som vanligt. Är ledig en dag nästa vecka, ska nog gå o ta provet då om jag inte fått mens (eller plus) innan dess. Glad
  • vera
    Dakine skrev 2015-02-28 21:59:51 följande:
    Jag vet inte :( Tyckte att gravtestet i torsdags visade svagt plus. Tog ett fredagen som jag också tyckte visade svagt, dock ännu svagare så nästintill osynligt. Digitala sa "inte gravid". Fick ljusrosa flytningar torsdag kväll & fredag övergick det till bruna flytningar. Idag är det typ ljus rött ibland och rosa ibland. Kommer bara på pappret, behöver inget trosskydd. Mensvärk till och från. Fortfarande ömma bröst. Men det är så konstigt! Jag brukar alltid ha riklig mens med mycket klumpar och få byta trosskydd hela tiden... så jag vet ingenting! Ska ta ett till test på tisdag får vi väl se.
    Jag började just få samma sak - ljusrosa flytningar och lite bruna. Har haft negativa tester hela tiden och nu väntar jag bara på att kunna börja nästa kur. Jag brukar också ha riklig mens vanligtvis, men har märkt att de gånger jag inte har ägglossning är "mensen" (ännu) senare och kommer bara i form av bruna flytningar typ, behöver inte ens tampong. Största skillnaden för mig mellan ägglossnings-mens och den här är annars smärtan. Har jätteont när jag har riktig mens.

Håller tummarna för ditt test på tisdag!

• vera
    Cathy skrev 2015-02-12 11:53:54 följande:

Ja, ju tidigare i cykeln man börjar blir det med större sannolikhet t ex två blåsor och mer jämnstora än om man börjar först CD5. Men har läst att om man bara tar letrozol i 5 dagar så hämmar den utvecklingen av den andra blåsan, så det blir iaf bara en mogen blåsa och därför mindre antal tvillinggraviditeter än pergo (som inte hämmar utvecklingen av en annan stor blåsa). Så i slutändan om man tar letrozol bara i 5 dagar så spelar det kanske inte så stor roll vilka cd man tar den? Själv ska jag testa att ta cd 1-9 och se vad som händer...

Har också läst studien nu, det verkar ju inte ha varit patienter med PCO om jag förstått det hela rätt. Har du PCO? Jag funderar också på att köra cd 1-9 den här gången. Skulle vilja se en studie som jämför endast behandlingslängd med letrozol men har inte lyckats hitta någon sådan.
  • vera
    Dakine skrev 2015-03-01 22:32:44 följande:
    Jag tror jag fått ett mf... fick en stor klump på 4 cm nyss...
    Åh vad tråkigt! Beklagar! :(
  • vera
    vera skrev 2015-03-02 12:39:03 följande:
    Har också läst studien nu, det verkar ju inte ha varit patienter med PCO om jag förstått det hela rätt. Har du PCO? Jag funderar också på att köra cd 1-9 den här gången. Skulle vilja se en studie som jämför endast behandlingslängd med letrozol men har inte lyckats hitta någon sådan.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18706549 Hittade visst! Sökte på lite annat sätt nu. Kommer att köra på cd 1-9 den här gången. :)
  • vera
    efg skrev 2015-03-18 09:13:58 följande:

Det tog sig för mig på första försöket med letrozol! (Två kurer pergotime innan dess)

Plussade igår på äl+10 starkare idag!

Grattis!!! Peppande!
  • vera

Överst från igår, och nederst från idag. Ingen direkt ökning men ser ut som plus iaf. Ska fortsätta mäta för att att se om det blir någon stegring... vågar inte riktigt hoppas på att det lyckats än...

Jag hade pos äl-test sön 15/3 (cb digital) och mån 16/3 (testlagret). Vet inte riktigt när min BIM är men antagligen mån-ons nångång med tanke på äl-testen. Jag brukar ha väldigt långa cykler i vanliga fall. (Detta var min andra letrozolkur.)

• vera

Tackar! Hoppas att allt går bra nu. Min första graviditet slutade i MF så jag är lite skraj. Har läst att det är ca 70% chans att det går bra efter att man sett ett plus, vet inte om det är viktat för ålder (jag är lite äldre), men det känns som en god chans iaf!

Jag har inte tagit några sprutor. Detta var mitt andra försök med Letrozol 2,5 mg. Första försöket tog jag cd 3-7 som ordinerat, svarade dock väldigt sent då. Denna gång tog jag på eget bevåg cd 1-9 för att få till en tidigare äl o det verkar ha fungerat. :)

Det känns lite dumt att ha ändrat doseringen på eget initiativ men jag tycker det är så svårt att kommunicera med min förskrivare, dels för att hen sällan är på plats och dels för att vi inte alltid förstår varandra. Har läst på en del amerikanska forum att det förekommer många olika typer av doseringar när det gäller letrozol, så det kändes inte farligt iaf. Möjligen att risken/chansen för flerbörd ökar något.

• vera
    eagle87 skrev 2015-03-27 20:26:53 följande:

Åh grattis :) va har du för symptom?

Jag har inte så mkt symptom än. Mest PMS-liknande irritabilitet o deppighet +trötthet. Hade lite bröstömhet igår men den känner jag inte idag så nu är jag lite nojig. Ska testa imorn igen.
  • vera
    Dakine skrev 2015-03-29 22:25:42 följande:

Jag tror att jag plussat efter 1 år och 8 månader. Jag är helt i chock, och kan inte tro det själv. Testade mig nu ikväll, på äl+12. Ska testa mig imorgon bitti också!Har typ inga symtom jag inte haft förut vid mens. Lite ömma bröst, och gasig! 

Grattis!!! Fint plus! Känner igen mig när det gäller symptomen också, jag är mest gasig o trött men det skulle kunna bero på att jag är ledig o vilar o äter mest. :)
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?