• X_Girl

2 kontrakt olika städer

Hej!
    Jag hoppas ni kan hjälpa mig....
    Jag bor i stad X. Jag har lägenhetskontrakt (förstahand) i stad X.
    Om en månad blir jag arbetslös. Har under tiden hittat jobb i stad Y som är 22 timmars färdväg. Där har jag även skrivit på ett kontrakt på en lägenhet. (Första hands kontrakt). Nu vill jag inte förlora lägenheten i stad X.
    Hur ska jag göra? Var ska jag folkbokföra mig? Vill stanna mindre än 1 år i stad  Y och jobba tills jag hittar jobb i stad X.
    Kan jag bara flytta min post till stad Y? Eller måste jag folkbokföra mig där?

Tacksam för svar

• Svar på tråden 2 kontrakt olika städer
  • IsDimma

Jag vet inte hur det är idag men min mamma äger och bor i hus i en kommun. Hon hyrde en lägenhet i den ort hon då jobbade i. Inga problem med en övernattningslägenhet då.

• Fjärilslarv

du kan vara folkbokförd på lägenheten i stad Y. Bara du betalar din hyra i tid osv för lägenheten i stad x. Jag gjorde själv så när jag prövade att bo med min numera man.

• Fjärilslarv

Vill du inte skriva på lägenheten i stad Y så kan du ha en särskilld postadress dit, har jag också gjord och då får du posten vidareskickad dit.

• X_Girl

ok. Och om jag jobbar i stad Y behöver jag folkbokföra mig där eller räcker det att jag gör endast poständring?

• Fjärilslarv
    X_Girl skrev 2015-01-01 19:18:00 följande:

ok. Och om jag jobbar i stad Y behöver jag folkbokföra mig där eller räcker det att jag gör endast poständring?

det räcker med att du gör poständring, men kolla med hemförsäkringen så den gäller i alla fall.
  • X_Girl

Så om jag förstod rätt nu  så behöver jag inte göra något hos skatteverket fast jag har lägenheterna i mitt namn? Vill inte bli av med lägenheten vill inte göra något fel och hamna på gatan.

• Fjärilslarv
    X_Girl skrev 2015-01-01 20:01:17 följande:

Så om jag förstod rätt nu  så behöver jag inte göra något hos skatteverket fast jag har lägenheterna i mitt namn? Vill inte bli av med lägenheten vill inte göra något fel och hamna på gatan.

nejdå.
    jag behövde inte det utan hyrde ut min vitt i andra hand.
  • Hejo Svejo

När det kommer till posten kan du betala för en tillfällig eftersändning. Då kommer posten vidaresändas till dig direkt, utan att något företag ändrar i sina register, vilket (normalt) händer om man tar en vanlig eftersändning. Skatteverket ändrar då heller inget.

• Fjärilslarv
    Hejo Svejo skrev 2015-01-01 20:34:03 följande:

När det kommer till posten kan du betala för en tillfällig eftersändning. Då kommer posten vidaresändas till dig direkt, utan att något företag ändrar i sina register, vilket (normalt) händer om man tar en vanlig eftersändning. Skatteverket ändrar då heller inget.

särskilld postadress är billigare.
  • X_Girl

säskild postadress vad är skillnaden och kan jag göra det på nätet med mitt bank id?

• X_Girl

säskild postadress vad är skillnaden och kan jag göra det på nätet med mitt bank id?

• Fjärilslarv
    X_Girl skrev 2015-01-01 21:14:20 följande:

den håller i ett år.
    Du gör det via adressändring, det gjorde jag i alla fall.
  • X_Girl

Kan jag förlänga min adressändring efter ett år till ett till?

• Fjärilslarv
    X_Girl skrev 2015-01-03 17:17:01 följande:

Kan jag förlänga min adressändring efter ett år till ett till?

vet ej.
Svar på tråden 2 kontrakt olika städer