• Anonym (Tveksam)

Skulle du lämna en som röker på?

Min man har börjat att röka både hasch om marijuana ett par -tre gånger i veckan och jag tycker inte om detta alls. Han är inte hög när barnen är närvarande. Han har flera vänner som brukar droger och anser att jag överdriver att det är många föräldrar som röker på och han påstår att det är vanligare än vad jag tror. Han funderar även på att börja odla hemma och sälja men accepterar när jag säger nej till det....

Jag själv har aldrig testat droger och har ingen erfarenhet av det, är orolig att det kan leda till ett ogynnsamt missbruk som framöver kanske påverkar barnen och familjen. Barnen är fortfarande mkt små ännu men har funderingar hur det blir när dem närmar sig tonåren.

Hur ser ni andra på det hela skulle ni kunna leva med någon som röker på?

• Svar på tråden Skulle du lämna en som röker på?
  • Anonym (Lämnat)

Jag hade lämnat direkt om han inte slutade. Innan det blir för sent, det kan bli riktigt illa.

• Anonym (BerorPå)

Skulle va ganska okej om det va typ 5 till max 8 gånger per år.. men 2-3 gånger i veckan är för mycket. Precis som med alkohol.

• Anonym (Beror på)

I vilket syfte röker han? Min sambo använder rökningen som medicin. Han tar ett litet bloss några kvällar i veckan, utan tobak, och hans rastlöshet och ångest försvinner, han kan somna och sitter inte uppe hela nätterna. Han tycker i övrigt att rökning är värdelös som "drog". Men ett bloss har hjälpt honom med insomningen.

Om din man gör det för nöjes skull flera gånger i veckan tycker jag att det liknar mer ett risk- eller missbruk. Det beror helt enkelt på vilket tag rökningen har om honom.

Fundera över om han beter sig annorlunda eller blir vrång när han inte får röka. Visst är det så att det är rätt vanligt att röka, men precis som det är vanligt att också dricka alkohol behöver det inte vara helt riskfritt. Jag hade inte accepterat rökning som hobby.

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (Beror på) skrev 2014-12-29 21:54:31 följande:

I vilket syfte röker han? Min sambo använder rökningen som medicin. Han tar ett litet bloss några kvällar i veckan, utan tobak, och hans rastlöshet och ångest försvinner, han kan somna och sitter inte uppe hela nätterna. Han tycker i övrigt att rökning är värdelös som "drog". Men ett bloss har hjälpt honom med insomningen.

Om din man gör det för nöjes skull flera gånger i veckan tycker jag att det liknar mer ett risk- eller missbruk. Det beror helt enkelt på vilket tag rökningen har om honom.

Fundera över om han beter sig annorlunda eller blir vrång när han inte får röka. Visst är det så att det är rätt vanligt att röka, men precis som det är vanligt att också dricka alkohol behöver det inte vara helt riskfritt. Jag hade inte accepterat rökning som hobby.

Han är arbetslös just nu och har ångest som han säger sig kan hantera lättare så rökningen är för att fly undan vardagen tror jag.. 
  • Drottningen70

Om jag hade barn så skulle jag absolut utan tvekan göra det. Alldeles för stora sociala och juridiska risker förknippade med bruk av illegala droger för att det ska vara förenligt med familjeliv. Skulle aldrig riskera att mina barn fick uppleva poliser som dök upp för att göra husrannsakan, anmälan till socialtjänsten etc.

• Carnitas
    Anonym (Lämnat) skrev 2014-12-29 21:31:34 följande:
    Jag hade lämnat direkt om han inte slutade. Innan det blir för sent, det kan bli riktigt illa.

Det är ett fåtal procent, som utvecklar nått som ens nära kan kallas "...för sent".
    Dock funderar jag på om inte han alltid rökt lite då och då.
    Det är sällan man i vuxenålder börjar röka på par ggr i veckan, så tror nog han kört lite innan också.

Jag hade absolut accepterat detta, men inom rimliga gränser.
    Som allt annat när det kommer till nöjen.
    Är det medicinering, ja då kommer vi in på ett helt annat område och sätt att diskutera det.

• Carnitas
    Tines skrev 2014-12-29 21:58:31 följande:
    Jag hade lämnat direkt utan att ens fundera vidare på det.....

Det är så man gör om man är ihop med någon man inte älskar eller bryr sig om.
    Men att det ska krävas att man röka på för man ska göra slut, är verkligen udda.

• Anonym (BerorPå)
    Anonym (Tveksam) skrev 2014-12-29 22:03:20 följande:
    Han är arbetslös just nu och har ångest som han säger sig kan hantera lättare så rökningen är för att fly undan vardagen tror jag.. 
    Det är aldrig.. aldrig bra att ta det i det syftet.. oavsett vad det är man tar, som alkohol, mat, tv-spel i syfte att fly vardagen..
Svar på tråden Skulle du lämna en som röker på?