Inlägg från: Dasha |Visa alla inlägg
  • Dasha

Virgin gut theory och smaksensationer

min bm förklarade, att vid 7 månader ska man ersätta ett helt mål med vanlig mat (pureer) istället för bröstmjölk. därför kan det bli för tajt  att börja med smakprover när bebisen är 6 mån, för då hinner man knappast  öka mängden till ett hel mål på en månad.

• Dasha
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-31 19:50:22 följande:
    Fast det var en högst personlig åsikt från din bvc-sköterska. Det finns inga som helst rekommendationen i den riktningen så tidigt....alls.
    jasså.... de hotade mig med intravenös matning när min 8-månaders åt väldigt lite annan mat, ville bara ammas.

trots att blodprov visade ingen järnbrist.

trots att vi gav henne extra kalktabletter.

trots att bebisen var superpigg.

och det var inte bm då, utan dietisten ditt vi fick remiss från bm.
  • Dasha
    Fast det var en högst personlig åsikt från din bvc-sköterska. Det finns inga som helst rekommendationen i den riktningen så tidigt....alls.
    jasså.... de hotade mig med intravenös matning när min 8-månaders åt väldigt lite annan mat, ville bara ammas.

• Dasha

• Dasha

• Dasha

1177 säger:

Måltidsordning vid ungefär 7 månader

Man kan börja ge annat än bröstmjölk eller ersättning vid flera måltider, till exempel kan man på morgonen eller eftermiddagen ge gröt och fruktpuré eller välling. Man kan också ge mjuk vitt bröd och äggrätter. Till den måltid då man ger vanlig mat kan barnet dricka vatten, men man kan också fortsätta att ge bröstmjölk eller ersättning före eller efter måltiden. Resten av måltiderna kan man fortsätta att amma eller ge modersmjölksersättning.

Så här kan en dag se ut när barnet äter större portioner, vid ungefär sju månader, med exempel på vad barnet kan äta:

Morgon: Bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
    Förmiddag: Bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
    Lunch: Potatis, grönsaker, fisk, lite frukt till efterrätt. Vatten att dricka. Eventuellt bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
    Eftermiddag: Gröt, frukt- eller bärpuré. Eventuellt bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
    Middag: Bröstmjölk eller modersmjölksersättning, eventuellt gröt eller välling.
    Kväll: Bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
  • Dasha
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-31 20:05:45 följande:
    Men jösses. Vad förskräckligt! Var var detta? Min andra son ammade uteslutande tills han passerat 8 månader. Det var inga som helst problem enligt såväl vår bvc-sköyerska som vår barnläkare. Och det var det inte heller. Han mådde finfint precis som ditt barn uppenbarligen gjorde. Började äta när han var mogen och redo. Blir ledsen av att höra dina erfarenheter.
    det var i gbg, dottern började gå ner i vikt, gick ner 2 kurvor, fast jag hade massa mjölk. då fick jag nog och slutade amma när hon var ett år.

det hjälpte faktiskt inte, och matintresse vaknade aldrig. nu är hon en supersmall, superpigg och super-matkinkig 5åring. hon har ignorerad hela nyårssupen och även efterrätten, men fyrverkerierna kl. 24.00 tänker hon inte missa! Cool

nu  har jag en bebis som fyller 4 månader om en vecka, då tänker jag börja med smakprover, vi får se om han blir mera matglad.

dina barn vägde nog som de skulle, annars skulle du blivit lika terroriserad som jag.
Svar på tråden Virgin gut theory och smaksensationer