Inlägg från: supertrouper |Visa alla inlägg
  • supertrouper

en positiv tråd bf september

Jag äter både multivitamin och extra D-vitamin och folsyra men det beror på att jag har brist på dessa sen tidigare.

Nattalind, var tacksam! Jag hade samma förra veckan, nu ångrar jag att jag beklagade mig!

• supertrouper

Oh ja!

Varit hemsk senaste veckorna men faktiskt mycket bättre igår och idag. Det finns hopp! :)

fyrklöver81 skrev 2015-01-13 13:14:51 följande:

Någon mer än jag som har sjuka humörsvängningar? Är hemma idag och ligger på soffan och domderar :/ det är så jag skäms. I eftermiddag måste jag rycka upp mig och baka lite med mina fina barn.

• supertrouper

Välkomna Pinda77 och Kvinna86!

Det är ingen fara att äta folsyra varje dag även efter v12 men det fyller inte samma funktion därefter.
    Jag äter B6 och B12 varje dag pga tarmsjukdom. Om man har lite pigment (man behöver alltså inte vara från medelhavsregionen eller afrikan, räcker med att du har lätt för att bli brun) så bör man även ta extra D-vitamin. Den mängd som finns i multivitamintabletter eller säljs på apoteket är så extremt liten att den inte hjälper alls. En majoritet av svenska befolkningen har D-vitaminbrist och det har betydelse både för fertiliteten och missfallsrisken.

• supertrouper
    SmalltownGirl skrev 2015-01-14 09:33:59 följande:
    oh gud tack så jättemycket, du svarade precis på min fråga. Är lite brunare än en medelsvensk, är helt svensk men har mörkare pigment helt enkelt och jag har sedan en vecka innan mens blivit full med pigmentfläckar på ryggen (som brukar visa sig under årets mörkare tider), har även fått lite nu på bröstet också. jag kopplade det samman med solariesolning långt innan jul men då har vi kanske svaret här. Vitaminbrist. 

jag äter GRAVID vitaminer, från ACO. Dem innehåller ju det mesta faktiskt, inkl. folsyra och d-vitamin. Har dock bara tagit 1/dag pga illamående men ska börja med två direkt. Har även separata d-vitamintabletter men vill ju inte heller ta för mycket. 
    Som sagt, de mängder d-vitamin du har i multivitaminer är alldeles för små. Du behöver cirka 2000-4000 IE/dag (beroende på pigmentering och mängd solljus du får, vad du äter i övrigt etc), den mängd som finns i ACO Gravid är 10 µg (=400IE)
  • supertrouper

Ofta beror styrkan på strecket på att det mäter en viss intervall, när man hoppar över till nästa intervall så blir det starkare.  Sen är de där stickorna inte så himla pålitliga när det gäller att mäta kvantiteter - det enda du kan titta på är egentligen om det är 1 eller 2 streck. Mer än så kan du inte bedöma.

• supertrouper

Kom precis från VUL, 2 pickande hjärtan fick vi se! Shit vad läskigt med tvillingar! De mätte perfekt, lika stora är de. Känns så bra!

• supertrouper

Bjoork, lågt sköldkörtelvärde kan ju orsaka eller förvärra depression och man behöver oftast öka dosen Levaxin när man blir gravid pga ökat östrogen som tydligen minskar effekten av Levaxin. Så du bör kolla upp ditt värde!

• supertrouper

Samma här fast inte vanligt illamående för min del, alltså inte det här "jag håller på att kräkas"-illamåendet utan mer som en tjock känsla i magen och halsen och väldigt mycket saliv. Hoppas det snart försvinner

fyrklöver81 skrev 2015-01-16 02:40:43 följande:

Kan inte sova. Illamående de luxe :/

• supertrouper

Ja, men jag har haft tur i att så fort jag blivit orolig för att jag inte känt av symptomen under dagen så dyker de upp straxt efter. Men ser fram emot VUL imorgon (v7+0). Fast nervös är man ju också samtidigt

• supertrouper

Det är mycket vanligt med symptom som kommer och går och att bara vara öm i ena bröstet. Förra graviditeten (som resulterade i en helt frisk och kry dotter som föddes enligt plan) kunde mina symptom försvinna i flera dagar åt gången (kollade precis dagboken från då). Det var väldigt stressande men visade sig vara helt normalt. Hormonerna går ju upp och ned, särskilt så här dags när moderkakan håller på att bildas.

• supertrouper

Välkommen knappklara!

Mitt VUL idag gick jättebra, båda fostren är lika stora, så stora de ska vara och med utmärkta hjärtslag. Litet hematom syntes ännu i livmodern men ska inte vara någon fara.

Blev även inskriven på MVC, en jättetrevlig BM har jag fått! Nästa steg är KUB v11-13. Men min vanliga gyn vill titta på bebisarna så blir nytt VUL nästa fredag.

• supertrouper

Välkommen vangbang!

Angående nässpray, jag tror Nasonex är mest lämpligt för långtidsbruk och under graviditet. Problemet med nässpray för förkylningstäppa är att man ofta blir beroende efter 2v och sen förstörs slemhinnorna i näsan. Kortisonpreparat är mer långtidsverkande.

Även jag känner igen tröttheten, är helt slut framåt eftermiddagen och vill bara sova. Vet inte hur jag ska kunna vänta med att berätta på jobbet när man är helt sänkt efter kl 15.

Illamåendet har jag tack och lov sluppit, bara rejält sug i magen om jag inte äter regelbundet. Och de större brösten kan jag (och maken) absolut leva med! :)

• supertrouper

Välkomna alla nya!

På inskrivningssamtalet går man igenom sin bakgrund och hälsa, graviditeten och planeringen av uppföljning av graviditeten (vilka prover och undersökningar som ska tas, hur ofta och när man ska träffa barnmorska och så). Man vägs och kollar blodsockervärde och järnvärde samt urinprov för att kolla att man inte har socker eller protein i urinen. Man har också ett hälsosamtal där man går igenom vad man bör undvika (onyttig mat, droger, alkohol, tobak) och vad och hur man bör äta för att bebisen ska må bra.

Vår graviditet var i allra högsta grad planerad, IVF eftersom vi inte kan få barn på naturlig väg.
    MaCeLu, din berättelse liknar min kollegas. De hade 2 äldre barn och tyckte de var klara med småbarn när de 'av misstag' blev gravida efter att ha glömt p-piller några dagar. Min kollega (mannen) var först inte särskilt glad över det men när bebisen väl kommit (och sen dess, 2 år nu i vår) så har han varit jätteglad.

• supertrouper

StoltMamma, samma här. Har en snart 3-åring som är ordentligt förkyld. Som tur är har jag en snäll och tillgänglig make som tar hand om henne när jag inte orkar

• supertrouper

StoltMamma, förstår din oro. Jag är orolig trots att jag inte haft MF förut. Men det tog 7år av behandlingar och försök innan vi fick dottern och man kom på vad problemet var. Har lagt ned hittills ca 380.000 kr skattade sparade hårt intjänade pengar för att nå dit vi är och orkar inte behöva tänka mer på pengar. Så det här är sista försöket och då måste det bannemig gå hela vägen!

SmallTowngirl, är idag v7+2 med tvillingar och mår faktiskt rätt bra trots eftermiddagströtthet. Vill inte att det ska bli värre så hoppas jag har bättre tur än dig ;)

Idag fick jag kallelse till KUB 26/2 och RUL 9/4. Men ett VUL hinner vi med innan dess 2/2. Nu får tiden allt gå lite fortare!

• supertrouper

Många gynekologmottagningar har ultraljudsmaskiner så om BM inte vill boka in ultraljud så kan man fråga sin vanliga gyn. Jag ska på fjärde VUL hos min gyn om 1.5 vecka

Växtvärk i livmodern är mycket vanligt och helt som det ska vara, även om inte alla känner av det. Så länge man inte har mycket ont (värre än mensvärk) och blöder så är det ingen fara

Svar på tråden en positiv tråd bf september