Inlägg från: SmalltownGirl |Visa alla inlägg
  • SmalltownGirl

en positiv tråd bf september

Har ett MF i bagaget, behöver otroligt med glada och positivs tankar och feedback nu för oron är extrem!! Jag har precis gått in i vecka sex (5+2) första barnet. Mina bröst känns som två överkänsliga gnälliga och uppsvällda vattenmeloner, mår illa framåt em/kväll men värst av allt är tröttheten.

Är sådär superglad att jag är sjukskriven och hemma just nu pga whiplash så jag kan sova precis bäst fan jag vill, förutom när valpen tokar!!!

Svullen är jag, men är rätt så liten i mig själv så man ser alla förändringar så tydligt.

Men de syns och det börjar bli svårt att dölja!

• SmalltownGirl

Är i vecka 5+3 / också väldigt svullen! Är rätt liten i mig själv, så lilla minsta köttbulle brukar synas på min mage men detta är extremt ????

• SmalltownGirl

Jisses, allt jag äter smakar salt! Och då menar jag SALT. Älskade salt tidigare men nu smakade frukostmackan med skinka (förvisso) bara salt.

Jag mår mest illa om jag inte äter när jag blir hungrig, och de går på 0-1 sekunder, sen slår det om och då får jag tvinga i mig allt jag ser för illamåendet ska släppa.

En fråga, äter ni folsyra dagligen?

• SmalltownGirl

Åh, du är inte ensam...... Sambon får sig en känga rätt ofta tycker jag, lider med honom nu i efterhand

fyrklöver81 skrev 2015-01-13 13:14:51 följande:

Någon mer än jag som har sjuka humörsvängningar? Är hemma idag och ligger på soffan och domderar :/ det är så jag skäms. I eftermiddag måste jag rycka upp mig och baka lite med mina fina barn.

• SmalltownGirl
    supertrouper skrev 2015-01-14 09:27:09 följande:

Välkomna Pinda77 och Kvinna86!

Det är ingen fara att äta folsyra varje dag även efter v12 men det fyller inte samma funktion därefter.
    Jag äter B6 och B12 varje dag pga tarmsjukdom. Om man har lite pigment (man behöver alltså inte vara från medelhavsregionen eller afrikan, räcker med att du har lätt för att bli brun) så bör man även ta extra D-vitamin. Den mängd som finns i multivitamintabletter eller säljs på apoteket är så extremt liten att den inte hjälper alls. En majoritet av svenska befolkningen har D-vitaminbrist och det har betydelse både för fertiliteten och missfallsrisken.

oh gud tack så jättemycket, du svarade precis på min fråga. Är lite brunare än en medelsvensk, är helt svensk men har mörkare pigment helt enkelt och jag har sedan en vecka innan mens blivit full med pigmentfläckar på ryggen (som brukar visa sig under årets mörkare tider), har även fått lite nu på bröstet också. jag kopplade det samman med solariesolning långt innan jul men då har vi kanske svaret här. Vitaminbrist. 

jag äter GRAVID vitaminer, från ACO. Dem innehåller ju det mesta faktiskt, inkl. folsyra och d-vitamin. Har dock bara tagit 1/dag pga illamående men ska börja med två direkt. Har även separata d-vitamintabletter men vill ju inte heller ta för mycket. 
  • SmalltownGirl
    supertrouper skrev 2015-01-14 09:50:47 följande:
    Som sagt, de mängder d-vitamin du har i multivitaminer är alldeles för små. Du behöver cirka 2000-4000 IE/dag (beroende på pigmentering och mängd solljus du får, vad du äter i övrigt etc), den mängd som finns i ACO Gravid är 10 µg (=400IE)
    ahtusan, men då åker jag till apoteket och köper nya d-vitaminer också!! :D Tack för hjälpen. 
  • SmalltownGirl

Kan någon förklara detta för mig? Tagit test relativt regelbundet sedan plusset efter BIM. Alla har varit lika starka fram till idag, då det var ännu starkare än tidigare test. Varför???? Känns rätt så konstigt. Taget med mitt-på-dagen-urin. Förklaring?

• SmalltownGirl

ohoj, gick in i vecka 8 idag. I vecka 7+0, försvann alla mina symtom, och jag trodde jag skulle avlida av nervositet. Jag ville ha ont. Ville må illa. Ville va trött. Okej, trött va ja ändå.. men jag ville känna mig gravid. Kände ingenting. INGENTING. När det slog över till 7+5, kom allt med dubbel dos. Kan nu knappt lukta på maten, går med klökkänsla hela tiden. Är svintrött och har ligamentsmärtor från helvetet och känner mig mer gravid än någonsin. Magen är störst på kvällen, och då är den nästan STOR. nu under dagen växer den till sig liksom, för att göra debut på kvällskvisten :D alla mina vanliga jeans har blivit undanstoppade för dem går inte om längre. JAG VÄXER! 

brösten är extremt ömma och jag är extremt trött ! 
    nu ska jag hoppa in i duschen, klockan 18.00 ska vi på inskrivning och imorgon blir det ultraljud!!!! :D :D :D 

men snälla ni, va glada så länge symtomen är milda. det betyder oftast bara att dem kommer tillbaka igen, med ordentlig kraft! :D 

kram!

• SmalltownGirl

Hej, nu är det ett bra tag sedan jag skrev något här. Men, har passerat den magiska gränsen 12 och går på fredag in i vecka 17. 

Köpte en doppler i vecka 11 för att stilla min otroliga oro och har sedan dess ca 2 min varje dag hört att bebis är med mig. Bara precis letat upp h*n sen stängt av igen för att irritera så lite som möjligt. Idag känner jag massor med bubbel och konstiga känslor i nere i magen så misstänker det är bebis som rör på sig  - förstföderska, så har inget att jämföra med! :D

Fått tid till RUL, den 14 april så väntar spänt på att få komma dit och se vårt lilla liv en gång till! 

• SmalltownGirl

Gå gärna med i gruppen "Septembermammor 2015" på facebook, innefattar alla gravida kvinnor med bf Augusti , September och oktober! :D

hade varit superkul att få möta er alla lite mindre dolt!

kram på er

Svar på tråden en positiv tråd bf september