supertrouper skrev 2015-01-14 09:27:09 följande:
Välkomna Pinda77 och Kvinna86!
Det är ingen fara att äta folsyra varje dag även efter v12 men det fyller inte samma funktion därefter.
Jag äter B6 och B12 varje dag pga tarmsjukdom. Om man har lite pigment (man behöver alltså inte vara från medelhavsregionen eller afrikan, räcker med att du har lätt för att bli brun) så bör man även ta extra D-vitamin. Den mängd som finns i multivitamintabletter eller säljs på apoteket är så extremt liten att den inte hjälper alls. En majoritet av svenska befolkningen har D-vitaminbrist och det har betydelse både för fertiliteten och missfallsrisken.
oh gud tack så jättemycket, du svarade precis på min fråga. Är lite brunare än en medelsvensk, är helt svensk men har mörkare pigment helt enkelt och jag har sedan en vecka innan mens blivit full med pigmentfläckar på ryggen (som brukar visa sig under årets mörkare tider), har även fått lite nu på bröstet också. jag kopplade det samman med solariesolning långt innan jul men då har vi kanske svaret här. Vitaminbrist.
jag äter GRAVID vitaminer, från ACO. Dem innehåller ju det mesta faktiskt, inkl. folsyra och d-vitamin. Har dock bara tagit 1/dag pga illamående men ska börja med två direkt. Har även separata d-vitamintabletter men vill ju inte heller ta för mycket.