• molly50

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Anonym (WTF) skrev 2014-12-30 17:06:55 följande:

Det här inlägget var lika oundvikligt som tjatet om att man MÅSTE vara spiknykter på julafton, för barnens skull...

Hundar är inte människor, människors nöjen går före allt annat! Ni som har skotträdda hundar, ring Cesar Milan, eller en jägare... Om inte jägaren lyckas skott-träna hunden, så kanske hen kan ordna det på ett annat sätt. 

Dessutom är det inte bara hundar som drabbas av smällandet utan även andra djur och även människor.
    Ska en del människors nöjen få gå så långt att de skadar andra människor också?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (WTF) skrev 2014-12-30 17:21:57 följande:
    molly50 skrev 2014-12-30 17:15:14 följande:
    Jag tror inte någon här tycker att man absolut inte får smälla eller skjuta raketer på nyårsafton.
    Det de flesta av oss reagerar på är att det skjuts i tid och otid i flera dagar eller veckor både före och efter nyår.
    Och i alla fall jag kan inte riktigt förstå vitsen med det.
    Och framförallt så förstår jag inte varför man måste skjuta mot människor,hundar,barnvagnar och bussar osv.
    Det är absolut inte nödvändigt!
    Det är rentav respektlöst!

Jaja, men vad hjälper det att sitta här och gnälla om att snorungarna skjuter när och hur de vill?

Att lagstifta och förbjuda det hela är inte en lösning. En lösning kan vara att de som säljer tar sitt ansvar och inte börjar sälja så tidigt, tex tidigast den 30/12. Men det är upp till dem.
    Men läste du överhuvudtaget vad jag skrev?
    Jag är inte heller för ett totalförbud.
    Men precis som du så tycker jag att något måste göras.
    För som det är nu så får både djur och andra människor lida för att människors nöje "ska sättas i första hand".
    Det är inte rimligt att hundägare ska behöva sitta hemma med en drogad hund i flera dagar,ibland veckor både före och efter nyår.

Visst,att inte börja sälja raketer förrän tidigast dagen före nyår eller rentav på nyårsafton är ett bra förslag.
    Men frågan är om det skulle hjälpa.
    Det går säkert att få tag på via nätet också.
    Hur får ungar annars tag på smällare som överhuvudtaget inte är tillåtet?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Jonte76 skrev 2014-12-30 22:09:34 följande:

Vart bor ni där det smäller flera dagar och veckor före och efter... Bor själv i ett tätbebyggt område och jag har inte hört en enda smäll den senaste veckan. Det brukar smälla mellan 18-01 på nårasafton/nyårsnatten. Sedan kan man höra någon enstaka smäll tidigare senare men inget märkvärdigt..

Jag bor på en mindre ort i södra Dalarna. Och här har det i alla fall smällts i flera dagar.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    SinepGnup skrev 2014-12-30 22:10:49 följande:

Jag brukar fisa i hissen. Inget lagförbud mot det heller. Men folk brukar tycka det är lite obehaligt. Men det är väl upp till dom.

Ja,för det är ju precis samma sak...^^
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Josefinee skrev 2014-12-30 22:32:31 följande:

Nyår är nyår och raketer är ok. Folk med djur tar inte hänsyn till min allergi eller att de ska ge fan i att låta hunden kissa på vår brevlåda.

Jag tycker också raketer på nyår är ok.
    Men inte flera dagar eller veckor både före och efter nyår.
    Jag tycker inte heller att det är ok att en del hundägare inte visar hänsyn även fast jag har hund själv.
    Men respekten måste gå åt båda håll.
    Att skjuta raketer och smällare i tid och otid lång tid både före och efter nyår och dessutom mot bussar,barnvagnar,hundar och andra människor kan inte ursäktas med att vissa hundägare inte visar hänsyn.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    SinepGnup skrev 2014-12-30 23:06:39 följande:
    Va är skillnaden?
    Skillnaden är att djur och människor knappast bir vettskrämda eller skadade av en fis.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (nu smäller det) skrev 2014-12-30 22:55:28 följande:

Det bara är rasister som skjuter raketer och smälllare Och tycker det är okej att andra gör det.!!!!!!!!!!!

Visst tänk på djuren.... tänk på alla nya svenskar, flyktingar med postramatiskstress (stavning) efter att ha flytt krig och fan vet vad. Dom hör att det smäller utanför sitt fönster och kanske vet det är nyårsfirande men kanske inte kopplar det när dom hör massa smällar.

!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fy fan för dessa äckliga rasist raketer och smällare och bomber

Ok. Så med andra ord är alltså även de invandrare som skjuter raketer också rasister då.
    Det är nämligen inte bara svenskar som gör det.
    Och alla är inte rasister heller för den delen.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-31 10:50:36 följande:
    Nä ingen ska väl få lida men hundar bajsar ute och plockar inte upp efter sig. Och detta stör mig 365 dagar om året. Att då en hundägare stör sig på raketer 2 veckor om året är otrolig liten tid jämfört vad deras djur stör andra året om. Och ja jag lider av hundbajs under skorna och på barnens kläder för att man inte kan sitta på grönområde pga ägarnas idioti
    Du menar att hundägare inte plockar upp efter hunden antar jag.

Hur som helst. Att vissa djurägare inte plockar upp efter sina djur ska inte användas som ursäkt för att få skjuta raketer i flera dagar,ibland veckor både före och efter nyår.
    Jag tycker inte heller om när det ligger bajs på backen som man kan råka trampa i.
    Men här är det större problem med kattbajs än med hundbajs.
    Men det innebär inte att jag anser mig ha rätten att gå ut och skjuta raketer och smällare i tid och otid,för att vissa djurägare är oansvariga.
    Här skjöts det t ex raketer för c:a en halvtimme sen.
    Vad är vitsen med det när det är soligt och ljust ute så man inte ens ser fyrverkerierna?

Dessutom drabbar det här inte enbart djuren utan det finns även människor som kan bli skrämda.
    Jag jobbar själv på ett äldreboende där det finns boende som får panik av dessa smällare och raketer.
    Vad finns det för ursäkter för att skrämma dem,undrar jag då?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    sol4 skrev 2014-12-31 21:28:42 följande:

Smäll smällare 1-2 dagar om året så har hundarna lugn o ro resten av året.

Eller så håller man sig bara till tolvslaget. Det är ännu bättre.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    AnonymZZ skrev 2015-01-02 17:41:22 följande:

Man kan ju tro att folk klagar över en hel årstid som det smälls raketer.
    Varför klaga över en tillfällighet som sker en gång om året. Sån här debatt såg man
    inte mycket av för drygt 10 år sen, bara senaste få åren.

Massa lappar på portarna i mellandagarna om "stackars hundar låt bli raketer"

Men hallå hundägare! Sätt hörselskydd på hunden.

Det här gäller bara hundägare för några stackars katter och rådjur m,m omnämns inte.

Ja tänka sig vilken skillnad det är på djur och djur fast hunden är ju bara en hund.
    Hundägare har en enkelspårig ömkat om sin hund

Problemet är ju att det inte bara är en gång om året som det skjuts. Utan det kan skjutas i dagar,ibland veckor både före och efter nyår.
    Och det drabbar inte bara djur utan även människor kan störas eller bli skrämda av det.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    AnonymZZ skrev 2015-01-04 16:02:56 följande:
    Men nu avser trådämnet nyårsafton, det blir off topic när folk menar resten av året, Varför ska folk avleda ämnet med annat? Resten av året är irrelevant och det  diskuteras i en annan tråd.
    Fast det är väl inte OT när det handlar om smällare och raketer,tycker jag.
    Som många redan har skrivit här så hade nog inte lika många reagerat på fyrverkerier och smällare om folk kunde hålla sig till att skjuta på nyår.
    För det är just det som är problemet.
    Att folk inte enbart håller sig till nyår.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    AnonymZZ skrev 2015-01-04 16:02:56 följande:
    Men nu avser trådämnet nyårsafton, det blir off topic när folk menar resten av året, Varför ska folk avleda ämnet med annat? Resten av året är irrelevant och det  diskuteras i en annan tråd.
    Du får förresten gärna länka till den andra tråden du nämner här så kan den som vill fortsätta diskussionen där.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Suck!) skrev 2015-01-07 14:54:48 följande:

Alla djur går i ide? Nja nu är du lite ute och cyklar va?!
    Harar, rådjur, fåglar, ekorrar finns det gott om i bostadsområden.
    Såg en stackars hare på nyårsafton som gömde sig under en husvagn.
    Förra året skulle en kompis till mig jobba på nyår, istället för att be mig om att vara hundvakt så lämnade hon hemma sin gamla jack russel tik som hon sen hittade död när hon kom hem. Lämna sina djur som man vet är rädda för fyrverkerier och smällare ensamma på nyårsafton är ren djurplågeri. 
    Är det någonsin ens bästa vän behöver ens närhet som mest så är det vid nyår, tro mig!!! Det är höjden av fräckhet att påstå att det skulle göra ngn slags win win situation!!!

Fruktansvärt! Jag finner inga ord för ett sådant beteende.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Suck!) skrev 2015-01-09 07:07:31 följande:

Nä, vi är inte vänner längre. Jag bröt kontakten efter att ha skällt ut henne. Vissa ska bara inte ha djur!!!

Jag håller med dig! Det var bra gjort av dig!
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar