Inlägg från: Anonym (MenVaF#n!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MenVaF#n!!)

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Vad jag har hört, På nyår behöver man inte ansöka om tillstånd, då får man smälla. (med vissa undantag) Alltså får man bara smälla den 31 december!! inte från första december fram till början av februari!!! Det är ett brott mot ordningslagen att smälla hur och när som helst. (utan tillstånd och beroende på va för pjäser man har)

Och det beror även på vilken kommun man bor i.

Så har jag fått det förklarat för mig.

• Anonym (MenVaF#n!!)
    Anonym (följ mitt tips) skrev 2014-12-29 21:36:26 följande:
    Hyr en stuga nånstans i  middle of nowhere typ med era rädda hundar.
    hyr tillsammans med nån annan så blir det inte så dyrt.

Slå tilloch med ihop er med singlar så blir de extra kul.
    Ett måste e ju förståss att du själv är singel :O)

Vi smäller raketer, har alltid gjort o kommer alltid att göra...
    www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/polisen-man-ar-oftast-hansynslos 
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    Anonym (följ mitt tips) skrev 2014-12-29 21:36:26 följande:
    Hyr en stuga nånstans i  middle of nowhere typ med era rädda hundar.
    hyr tillsammans med nån annan så blir det inte så dyrt.
    Vi smäller raketer, har alltid gjort o kommer alltid att göra...
    Måste bara fråga ändå.. Tycker du jag ska bo i en stuga ute på landet i två-tre månader? inte för att min hund är rädd men för att slippa själv bli bortsprängd och bli störd av smällare? vem ska betalar för den semestern ute i middle of nowhere. Varför åker du inte till middle of nowhere och ta med dig singlar som också vill smälla så kanske det blir extra kul?

Men du som alltid smäller raketer. Vad får du ut av det tex en novemberkväll? Det är kanske kul att veta att någon hörde din pjäs? eller du tycker du bara om att "fack the police"?

Egentligen. Majoriteten har vett nog att äga och använda smällare men det finns några idioter som förstör, så det borde förbjudas helt. kollektiv bestraffning, tyvärr. Det skulle jag rösta på!
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    Anonym (följ mitt tips) skrev 2014-12-29 22:17:01 följande:
    Hade jag bara haft pengar o vatt tillräckligt snygg för att andra singlar skulle vilja vara med mig så hade ja lätt stuckit, igår... 

Det med att smälla i november kan ja hålla med om är väldigt onödigt... 
    Jag smäller dock inte själv men min familj gör det. enbart på nyårsafton, enbart för mina barns skull.. det ja mena med att vi alltid har smällt o kommer att fortsätta att göra tills mina barn e stora nog...

Hade ja inte haft barn hade vi inte köpt några raketer...
    Vad får dig att tro att jag har pengarna till att fly hus och hem bara för att folk anser sig ha rätten att smälla när de känner för det??

Okej för jag läste att "Vi smäller raketer, har alltid gjort o kommer alltid att göra... " = Det läste jag som att ni smäller alltid.. och nyår är det ju knappast alltid för en vanlig människa.. men i din värld kanske varje dag är nyår? men tydligen inte det heller.

Hoppas du ser vad de flesta normal funtade personer är irriterade på.. det är inte enbart rabiat hundägare som är förbannade för att folk faktiskt smäller på nyår. Utan helt vanliga människor är less på att folk smäller i flera månader för och efter nyår..
  • Anonym (MenVaF#n!!)

Ja gissa var jag bor då.. Jag har hört raketer sen mitten november och jag vet att jag kommer att höra dem ända in i februari.. det kan smälla på sommaren också, antagligen nån som hade glömt en pjäs i garderoben..

Som sagt är inte min hund rädd som tur är. men jag undviker ändå att gå i närheten vart det finns ungdomar man vet ju inte om de vill busa lite med en och slänga smällare mot mig och hunden.

• Anonym (MenVaF#n!!)
    Anonym (Hahahahahahaha) skrev 2014-12-30 13:16:19 följande:
    Ja, att smälla i tättbebyggt område är galenskap, särskilt om man sysslar med det vid fel tidpunkt. Ett sätt att komma åt det hela är att helt enkelt inte få sälja före den 30 eller tom först den 31. Den som verkligen vill ha sina raketer åker då och handlar iaf.
    Men många som har egna företag kan ganska lätt beställa hem fyrverkerier.
    och då kommer det även att säljas underbordet i högre utsträckning, om man inte får sälja det öppet före ett visst datum.

En bekant beställde alltid förut till nyår, det gick i deklarationen som "brandmaterial".

Det skulle bli ett jobb för tullen i så fall, gå igenom varje lastbil och container.
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    Anonym (Smilla) skrev 2014-12-30 15:18:47 följande:
    ja, det är en önskedröm. folk kommer aldrig ta ansvar för sina hundar. håller ni era hundar kopplade och plockar upp bajset så smäller vi smällare med omsorg.
    i området jag bor finns det knappt några hundar, ingen skit på marken och de fåtal hundarna som finns är kopplade men lik förbannat smälls det i flera månader.

kom hit och säg till dem att sköta sig nu för att de hundägare som finns här sköter sig. kom kom kom!! : )
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    Anonym (Smilla) skrev 2014-12-30 15:27:55 följande:
    jaha, men där DUUUUUUUUU bor?? men då så! smile1.gif
    Märker att du inte direkt är sugen på att hålla din part of the deal. :)
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    Anonym (WTF) skrev 2014-12-30 17:06:55 följande:
    Det här inlägget var lika oundvikligt som tjatet om att man MÅSTE vara spiknykter på julafton, för barnens skull...

Hundar är inte människor, människors nöjen går före allt annat! Ni som har skotträdda hundar, ring Cesar Milan, eller en jägare... Om inte jägaren lyckas skott-träna hunden, så kanske hen kan ordna det på ett annat sätt. 
    wow.. kan du läsa? men för din skull kan jag skriva det en gång till..
    som 90% har sagt här så störs vi egentligen ingen av att folk smäller på nyår. mellan 22 och 01:00

Men det som stör alla, oavsett hundägare eller ej. är idioterna som smäller smällare långt innan nyår och långt efter. i flera veckor och månader.

Ja.. människors nöjen som att slänga smällare på barnvagnar, bussar, polisen, hundar och andra människor ska vi självklart försvara..
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    SinepGnup skrev 2014-12-30 23:06:39 följande:
    Va är skillnaden?
    Skillnaden är att det visst finns massor med förbud, lagar och regler kring pyroteknik..

men inget om att fisa i hissen.. vad jag känner till!
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    SinepGnup skrev 2014-12-30 23:52:37 följande:
    Okej, hur var det relevant?

Att fisa i hissen och skjuta fyrverkerier är lika omdömmeslöst mot omgivningen, trots att det är lagligt.
    nä inte jämförbart.. Om man måste fisa så måste man..
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    AnonymZZ skrev 2015-01-02 17:41:22 följande:
    Man kan ju tro att folk klagar över en hel årstid som det smälls raketer.
    Varför klaga över en tillfällighet som sker en gång om året. Sån här debatt såg man
    inte mycket av för drygt 10 år sen, bara senaste få åren.

Massa lappar på portarna i mellandagarna om "stackars hundar låt bli raketer"

Men hallå hundägare! Sätt hörselskydd på hunden.

Det här gäller bara hundägare för några stackars katter och rådjur m,m omnämns inte.

Ja tänka sig vilken skillnad det är på djur och djur fast hunden är ju bara en hund.
    Hundägare har en enkelspårig ömkat om sin hund
    Ja du kan ju inte veta hur mycket det smälls runt om i landet, här har det smällts mycket de senaste 20-25 åren och inte enbart på nyår, det är princip hela vinterhalvåret, speciellt om de finns snö på backen. Det är lite lugnare de åren när det inte kommer mycket snö, tycker jag.

Jag klagar inte enbart för djuren skull utan för min egen med.

• Anonym (MenVaF#n!!)
    AnonymZZ skrev 2015-01-02 18:41:15 följande:
    Även fast stora kartiga raketer blivit förbjudna att säljas sen nåt år sen så duger inte inte. Hundägare visar ingen medhåll någonstans.

Det finns även hundraketer som ska bloffa i luften men det ser man inga hundägare reagera på. Så nonchalant är hundägare som är så otacksamma för valmöjligheter.
    Så du tycker de är hundägarna som har fel?. När de är de som smäller i tid och otid och bryter mot lagen och stör väldigt många, många som inte ens har hund.

Det finns inga valmöjligheter, personer som vill använda smällare och raketer ska hålla sig till den 31 december helst kring tolvslaget.. punkt. det är lagen att följa kommunens regler.

Nu tror ju tydligen de flesta att det är hundägarnas regler..
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    AnonymZZ skrev 2015-01-03 18:25:19 följande:
    Det kan ju beror på små barn som inte orkar vara uppe så länge.
    Menar du att de inte ska få se några raketer och får skylla sig själva?

Det kan också bero på att folk uppskattar sina raketer då himlen inte
    är upplyst av andras raketer.

I en mer stadsmiljö så blir det bedrövligt smattrigt och hellre
    stannar man inne. Vill du gå ut bara för att då tillåts det endast att smälla raket?

Vad finns att förvänta sig att skicka upp sina egna raketer medan det dånar och smattrar? Du kanske inte ser din egen raket i allt gytter.
    Jag fattar inte riktigt vad du försöker säga men..

De flesta kommuner får man smälla på nyårsdagen från exempelvis klockan 18:00 och framåt den 31 december (vet ej sluttid), andra har kanske från klockan 15:00 framåt.. om barnet måste sova klockan 20:00 får ni väl ta och passa på och smälla innan de ska sova, men det gäller ändå den 31 december. Du kan inte gå ut och smälla klockan 00:00 den 5 Januari bara för att du vill ha din egna privata föreställning. (undantag om du har ansökt och fått tillstånd till det)

Du får passa på den 31 december. Annars får du ansöka om tillstånd..
    här har du lite information:  http://www.polisen.se/Service/Tillstand/Fyrverkerier/
Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar