• Aniiee

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Sexig bi man skrev 2014-12-28 17:23:53 följande:
    Mindre skylla er själva om ni har hundar. Det är inte lagförbud mot raketer. Ni anpassar er. Inte vi!
    Fast det ÄR lagförbud för raketer, alla tider på året och dygnet UTOM 23:45-00:15 på nyårsnatten. ALLA ANDRA TIDER PÅ ÅRET KRÄVS TILLSTÅND. 

Tala gärna om det för alla som börjar kasta smällare den 26 december och inte slutar förän 15 januari. 

Men mellan kvart i tolv och kvart över tolv på nyårsnatten får väl vem som helst smälla hur mycket som helst. 

(Säg för övrigt också till ohängda tonårspojkar i 13-14årsålern att kinapuffar är helt föbjudna för alla alltid. Och att de ABSOLUT INTE ska kastas i ansiktet på klasskamrater....)
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    Anonym (så är det inte) skrev 2014-12-28 17:37:16 följande:
    Kan du hänvisa till den lagen är du snäll?

Ursäkta mig, skrev lite slarvigt. Det är länen och regionerna som har praxis och kommuner har kommunala ordningsstadgor. Det måste man naturligtvis kolla med sitt egna län och sin egna kommun. Tumregeln är att fyrverkerier kräver tillstånd om de ska avfyras i tätbebyggt område, med undantag för runt tolvslaget på nyårsnatten. "Fyrverkerier" som har som huvuduppgift att låta är förbjudet, överallt, alltid.

Utdrag från Polisens hemsida:

Tillstånd för fyrverkerier

Du måste vara 18 år för att köpa, inneha eller använda fyrverkerier. Det krävs ofta tillstånd om fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område och för fyrverkerieffekter inomhus, vid till exempel en konsert.

För dig som ska sälja och förvara fyrverkerier krävs handelstillstånd. Det ansöker du om hos kommunen.

Smällare och fyrverkerier

Åldersgränsen för att köpa, inneha och använda fyrverkerier är 18 år. Åldersgränsen infördes för att minska risken för skador i samband med fyrverkerier eftersom minderåriga ofta är inblandade i den här typen av olyckor.

Smällare är förbjudna i Sverige. Fyrverkeriartiklar med knall som främsta effekt får inte heller säljas eller användas i Sverige. Raketer som skjuts upp i luften kan också smälla, men om ljudet bara är en bieffekt är de tillåtna. 
    Det krävs inget tillstånd för tomtebloss, partypoppers, isfacklor och liknande som är avsedda att användas inomhus.

När tillstånd krävs för fyrverkerier
    Utomhus

När fyrverkerier ska avfyras kan det krävas tillstånd. Kontakta alltid polisen i ditt län för besked.

.............................

Utdrag från Stockholms Brandförsvar:

Måste man ha polistillstånd för att skjuta fyrverkerier?

Rent generellt behövs det inte tillstånd för att skjuta fyrverkerier på allmän plats. Dock säger ordningslagen att man ska ?göra en bedömning om användning av fyrverkeri kan innebära risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom?. Kommun kan utfärda lokal ordningsstadga där det anges fyrverkerifria zoner. Kontakta din hemkommun.

Så skjut på! Med urskiljning.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    "Jag har hund själv och han får så klart vara inne när raketerna smälls"

Du är inne mellan 18 december och 20 januari, då eller? Eller har du turen att bo där det inte smälls annat än KANSKE 29 dec-2jan? 

Just nu undrar jag dock var alla 10-14-åringar får alla kinapuffar ifrån.....
  • Aniiee
    Anonym (Hahahahahahaha) skrev 2014-12-30 10:36:24 följande:
    Här smälls inte dagtid nej. Inte över hövan och som sagt, han är inte rädd. Men troligen skulle han bli rädd om vi var ute just när 'alla' smäller vid 12 slaget.

Var alla får sina kinapuffar ifrån? Internet troligen. Även om de själva kanske inte kan köpa så kan någon äldre kompis med eget betalkort säkert göra det.
    Kan ju tala om att min fyrverkerirädda hund (har 3, en är rädd för fyrverkerier, men inte för till exempel gevärsskott eller andra smällar) är MINST rädd vid 12-slaget, då det smattrar konstant i 20 minuter eller så. Inte så hon går ut eller så, men hon ligger inte och darrar direkt heller. Däremot om vi är ute på promenad eller om hon är ute på tomten, dag eller kväll, och det smäller till och börjar lukta brandrök, då ska hon in, och sen ligger hon i badrummet minst en timme och skakar som en rädd harpalt. 
  • Aniiee
    Anonym (Al) skrev 2014-12-30 12:00:07 följande:
    Vart bor du egentligen? Jag har hört EN raket hittills iår.
    I Huddinge.....
  • Aniiee

BTW kan jag ju tipsa alla djurägare om Happy Dog på Clarion på Arlanda till nästa år. Min kusin ska dit i år med sin hund. Hundarna får vara med på gesten/nyårsvaket eller sova på hotellrummet. Eftersom det är vid flygplatsen så förekommer inga fyrverkerier. Eventet heter Happy dog, men alla djur är välkomna.

Utsålt för i år, men nästa år blir det av igen.

• Aniiee
    AnooYoo skrev 2014-12-30 14:55:30 följande:

Jag tycker att smällare bara är jävligt meningslösa. "pang". Jaha. Å andra sidan gillar jag fyrverkerier som låter ordentligt och är vackra. Om man väljer att ha hund i stan kan man ju börja med att fråga sig vem det egentligen är som är hänsynslös mot djuret i fråga istället för att gnälla om ljud i stan. Ta hunden utanför stan (och om du gillar den, låt den fan vara där).

Jag kan ta mina hundar utanför stan, men jag kan inte ta alla rådjur, rävar, harar, fåglar... Jag kan inte ta med djuren på skansen och jag kan inte ta med mig alla skotträdda människor. 

Som sagts av tror jag ALLA hundägare i tråden: Fyrverkerier, visst. Men inte sporadiskt, dygnet runt, i veckor.
  • Aniiee
    Anonym (vov, yl) skrev 2014-12-30 16:10:49 följande:
    Wow, det där hade jag ingen aning om, helt klart värt att fundera på till nästa år.
    Tack. 
    Inte jag heller. Min kusin berättade igår. Det är andra året de har det, bara , så det är rätt nytt.
Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar