Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Själv tycker jag det är vansinne att spendera så mycket pengar och skjuta ut sådana otroliga mängder miljöförstörande ämnen i naturen. Allt det vackra försvinner för mig när jag tänker på det och på hur många människor och djur som mår dåligt av fyrverkerierna.

Säger dock som flera andra, det skulle inte vara så stora protester om folk kunde hålla sig till tolvslaget på nyårsafton. Här har det hållt på i ett par veckor redan och det dygnet runt oavsett om det är mörkt nog för att fyrverkerierna ska synas eller inte. Det är faktiskt inte tillåtet så de som klagar har all rätt att göra det. Att folk sedan vågar låta sina barn hantera raketer gör inte saken bättre. De smäller dem inne mellan hus utan någon som helst säkerhetskoll eller hänsyn. Totalt livsfarligt och det är beklagligt att polisen inte tar allvarligare på det.

• EnGladPingvin

Att ena stunden skrika om att hundägare ska ta ansvar för sina hundar och visa hänsyn till andra för att sen själv fullkomligt skita i att själv följa lagar och kommunala regler samt inte visa minsta hänsyn mot de som mår dåligt av att det smäller i tid och otid är bara patetiskt.

Raketer får i de flesta kommuner inte skjutas inom tätbebyggt område utan tillstånd. Hur många följer det?

Man måste vara 18 år för att köpa och handha raketer. Hur kommer det sig att så många ungdomar far runt och skjuter? Alla ni som förespråkar att skjuta raketer säkrar ni att era barn inte skjuter några? Har ni någon gång tillåtet dem skjuta raketer när de är under 18 år?

Smällare eller raketer som låter mer än de ger vackert sken är förbjudna. Var kommer då alla smällare ifrån? Hur kommer det sig att man skjuter raketer dagtid när det är ljust och skenet från dem knappt syns?

Och om vi nu ska snacka hänsyn, varför kan man inte visa nog hänsyn nog att hålla sig från att smälla vid andra tillfällen än tolvslaget på nyårsafton? Här smällde det t.ex. i söndags morse kl 6 på morgonen och vi bor i ett vanligtvis lugnt villaområde.

Jag har haft hund som var skräckslagen så hon fick krampanfall när det smällde som värst. På nyår fick hon lugnande och vi höll henne inne. Det köpte jag. Men smällandet pågick i flera veckor och så länge kan man inte droga hunden och hålla den inne.

Eftersom det pågår så många lag- och regelbrott anser jag att försäljning av raketer till personer som inte kan visa upp ett tillstånd att skjuta ska förbjudas. Sen kan fyrverkerier ske i kommunal regi vid speciella tillfällen såsom nyårsafton. Det skulle vara bra för såväl djur och natur som människor och många olyckor skulle kunna undvikas.

• EnGladPingvin
    winnethepooh skrev 2014-12-30 13:28:03 följande:

Att slänga smällare pâ gator och torg bland folk borde i alla fall vara olagligt dâ det kan skada både människor och djur.

Smällare är förbjudet enligt. Dessutom är det oftast inte tillåtet att skjuta raketer inom tätbebyggt område utan tillstånd enligt kommunala regler, till vilket gator och torg vanligtvis räknas. Tyvärr räknas det inte till ett prioriterat brott för polisen att utreda och förhindra.
  • EnGladPingvin
    EnGladPingvin skrev 2014-12-30 13:56:45 följande:
    Smällare är förbjudet enligt. Dessutom är det oftast inte tillåtet att skjuta raketer inom tätbebyggt område utan tillstånd enligt kommunala regler, till vilket gator och torg vanligtvis räknas. Tyvärr räknas det inte till ett prioriterat brott för polisen att utreda och förhindra.
    Skulle stå att smällare är förbjudet enligt lag.
  • EnGladPingvin

Idag är det den 9 januari, dvs över en vecka efter nyår. De flesta är tillbaka på jobbet och skolorna har börjat. Fyrverkerierna har dock inte slutat. De har avtagit, men några gånger varje dag smäller det fortfarande. Även mitt på dagen när man inte ser något, bara hör. Som sagt, hade folk kunnat hålla sig till nyårsaftonskväll hade inte så många klagat.

Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar