Inlägg från: Lady Godiva |Visa alla inlägg
  • Lady Godiva

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Anonym (mor) skrev 2014-12-30 09:23:03 följande:
    "Folk" klarar av att hantera raketer och många av dem bjuder omgivningen på ett fantastiskt skådespel vid tolvslaget (jag njuter av skådespelet varje år och "snyltar"). Varför ska man förbjuda vettiga människor att fyra av raketer och fira det nya året för att det finns snorungar och stolpskott i allmänhet som kastar smällare runt benen på folk och fyrar av raketer mot bussar etc?
    För att det låter precis lika mycket när en vettig människa smäller av raketer som när en mindre vettig gör det, kanske. Och för att hundar, katter och till och med människor blir precis lika rädda oavsett vem som hanterar raketerna.

Så där är det ju med allt Kollektiv bestraffning i form av förbud för all för att några f inte klarar av vad-det-nu-är förekommer ju hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda med detta?

Men jag tycker att lite fyrverkerier vid tolvslaget kan vara okej. En liten stund. Men hela j-a dagen?! Och hela veckan mellan jul och nyår? Varför?
    Sephrenia89 skrev 2014-12-30 09:37:35 följande:

Älskar när vuxna människor använder diagnosen schizofren och inte ens va det betyder (jag har inte diagnosen själv).

Ja, men du måste hålla med om att det är duktigt att en massa folk helt utan utbildning i ämnet kan sitta och ge diagnosen så här över internet utan att ens träffa den de diagnostiserar!

Men schizofren är ju inte det enda ord folk inte vet den rätta betydelsen av. Apokalyps är det ju inte många som använder rätt exempelvis. Och inte många vet att begåvningsreserv inte alls behöver betyda en grupp puckon utan det rakt motsatta. Fast man kan använda det som en förolämpning också.

Och det här har ju alls inget med ämnet att göra så nu lägger jag av, ursäkta min utsvävning. Jag blir så här när jag inte sover på två dygn. 

You don't drink poison and expect your enemy will die.
  • Lady Godiva
    Lavish skrev 2014-12-30 10:07:21 följande:

Håller med. Tycker visserligen inte man behöver hålla på dygnet runt i veckor runt nyår utan det är nyårsafton och in på nyårsdagen då som gäller.

Men bortsett från det. Hundägare tycker det är kul att ha hund. Ni har skaffat hund för erat nöje och er trivsel. Jag tycker det är kul med fyrverkerier. Jag gillar att ha fyrverkerier på nyårsafton eftersom det förhöjer min trivsel och gör min afton roligare.

Varför skulle era nöjen gå före mina? 

Fast man kan ju inte riktigt jämföra hundar med smattrande raketer. Eller, visst kan man men det är ju inte så värst relevant.
    Inteutanproblem skrev 2014-12-30 10:07:46 följande:

Om folk bara kunde hålla sig till att smälla vid tolvslaget så vore allting frid och fröjd för dom flesta med rädda djur hemma. Dels för att man då kan undvika att vara ute med djuret vid tidpunkten för raketer, och man slipper droga dom under 2-3 veckors tid. Vissa är tyvärr så pass rädda, och även blir det inomhus att man måste droga ner dom.

Jag kan erkänna att förra året blev jag själv en anhängare till totalförbud för privatpersoner. Hade helst sett att enbart utbildad personal på uppdrag från kommunen får skjuta raketer, likt ett event. Är så förbaskat trött på att behöva dodga smällare och raketer som kastas hej vilt överallt. Har lyckats relativt bra fram tills förra året, en idiot lyckades bränna av en mindre raket som exploderade strax ovanför huvudet på en av mina hundar en vecka innan nyårsafton. Den hunden är min första rädda hund. Har 4 st och ägt hund i 9 år. Han försöker verkligen fly för sitt liv numera så fort han hör raketer. Han var inte rädd innan. Samtidigt så funderar jag på, tänk om raketen hade träffat min hund, eller rent av träffat mig själv - det finns inte att man hade gått oskadd ur det. Det var ingen liten unge som sköt raketen, utan en fullvuxen man. Om jag inte haft fullt upp med att försöka lugna min vettskrämda hund där och då kan jag lova dig TS att den där jävla idioten hade fått sig en fet pungspark. Jag har sedan länge undvikit att gå ut vid tolvslaget om jag varit inne i stan, eller i sällskap med fulla människor som vill skjuta lite raket. Har hoppat ur vägen för raket på framfart mer än en gång.

Det är ju det som är problemet - folk bara vägrar hålla sig till tolvslaget. Det ska pangas och smattras lite när som under veckan mellan jul och nyår. Om de håller sig till det.

Jag såg att en skribent nämnde att hennes son måste droga sin hund, det är samma för min son. Han måste ge sin hund lugnande. Det är ju för f-n skandal att folk ska behöva droga ner sina hundar! Jag har hört om folk som fått ge sina katter lugnande också. Men värst av allt - det finns människor som är väldigt rädda.

Tänk er flyktingar från krigshärjade länder, de kommer hit med minnena av bomber och gevärsskott i färskt minne, och så brakar det lös här också. Fy fanken...

Folk med raketer kan vara en allmänfara. Fulla människor med raketer kan vara livsfarliga för både människor och djur. Om de kunde nöja sig med att spränga bort sina egna händer (och sedan gå hem, sätta på strykjärnet och försluta såret med det. Ingen belastning på vården, tack! ) men nej då, andra ska utsättas för deras stolleprov.
    Waldo skrev 2014-12-30 10:12:07 följande:

Ja, nu har vi alltid skottränat våra hundar så för den sakens skull spelar det inte mig någon roll.

Men fyrverkerier och begåvningsnivån hos genomsnittssvensken går tyvärr inte ihop.
    Man anser det lämpligt att smälla av ett antal raketer kl 15  en vecka innan eller efter nyår.
    Eller som förra året då var det någon jävla lodare som tyckte det var en god ide att ställa sig på vår parkeringsplats, för där var det gott om utrymme....
    Osv osv...

Låter som en klipsk snubbe. Det kanske var Sexig bi man (usch vad det gör ont att behöva skriva felaktiga särskrivningar)?

Det handlar nog inte så mycket om begåvning, utan överdriven entusiasm i samband med för stort alkoholintag. Den kombinationen kan göra vem som helst puckad.

• Lady Godiva
    Anonym (Hahahahahahaha) skrev 2014-12-30 10:18:13 följande:
    Ja du, gissa vilka i Stälje det är som smäller på detta vis?
    Med det inte sagt att det ENBART är invandrare som smäller i tid och otid året om  och mot bilar och människor mm.
    Det är fö ett helt ot inlägg.

TS, jag kan inte se varför folk ska förbjudas att smälla raketer. Jag har hund själv och han får så klart vara inne när raketerna smälls. Jag anser inte att jag har tur då min hund blev rädd första gången han hörde rakter (grannen som smällde så det var nära) MEN han kollade på mig och såg att jag inte brydde mig så efter det var det lugnt.
    Många hundägare gör så jäkla fel! När de ser sin hund bli rädda så; Åååååååh nuttesnuttiplutten blev du räääääääääääääääädd och så tar de upp hunden eller kramar den. Vad fan ger det för jävla signal!? Jo, att hundens instinkt var rätt; raketljud ÄR farligt och ytterligare en raketrädd hund är 'född'.

För att inte upprörda hundägare ska hoppa på mig så får jag väl skriva att jag vet att det finns vissa hundar som är rädda ändå, oavsett hur ägaren gjort vid första tillfället, men de är förvånansvärt få måste jag säga.

Däremot anser jag att raketer fyras av vid rätt tillfälle. Dvs på nyårsafton eller andra event som anordnas och som tillstånd getts för. Inte annars.
    Det bör också finnas en tidsbegränsning på smällandet. Mellan 21 och 24.30 kanske.
    Och, som någon föreslog, dryga böter för den som missköter sig, dubbla för den vars minderåriga skjuter raketer.
    SD:are?

Varför är det nödvändigt att smälla redan vid 21, det räcker väl med runt 23.

Här har vi en hundexpert ser jag. Cesar, är det du?
    Aniiee skrev 2014-12-30 10:27:25 följande:
    "Jag har hund själv och han får så klart vara inne när raketerna smälls"

Du är inne mellan 18 december och 20 januari, då eller? Eller har du turen att bo där det inte smälls annat än KANSKE 29 dec-2jan? 

Just nu undrar jag dock var alla 10-14-åringar får alla kinapuffar ifrån.....
    Bra poäng.

Huset/lägenheten måste också vara totalt ljudisolerad, hundar hör ju mycket bättre än vi och de hör smällarna även när de är inne. Eller sätter du öronproppar i hundens öron, Cesar?

Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar