Inlägg från: Gathenhielm |Visa alla inlägg
  • Gathenhielm

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

När man skaffar hund bör man vara införstådd i faktumet att det smälls raketer på nyår, right?

Man bör också känna till att hundar tenderar att vara rädda för höga ljud; det går knappast att undvika att läsa hur ilskna hundägare gnäller på fyrverkerier varje år.

Således har den nyblivne hundägaren varit fullt införstådd i att det kan uppstå problem inom ett år efter hundens införskaffande.

Trots detta väljer hundägaren att klaga på omvärlden, och kräva att denna skall förändras till förmån för hundägarens nya, frivilligt valda, livssituation.

Det är svårt för mig att inse hur någon kan vara så världsfrånvänd, men tydligen går det utmärkt.

Något annat som går utmärkt är att visa lite framförhållning och vänja hunden vid smällar innan de brakar igång vid nyår, liksom jägare gör för sina hundar.

Men det är förstås lättare och mindre tidskrävande att skriva en ilsken insändare.

Reasons... we all have them, at times.
  • Gathenhielm
    micromat skrev 2014-12-28 20:47:12 följande:

1) Man får inte smälla i tätbebyggt område utan tillstånd.

2) Hunden är rädd vare sig den är inne eller ute.

3) OM folk kunde ge fan i att smälla raketer i flera veckors tid/hela nyårsafton så blir det även lättare för hundägare att gå ut med sina hundar i lugn och ro.

4) Hoppas ni spränger bort er själva..

Du har inte funderat på att ta ansvar för ditt eget husdjur och vänja det vid höga smällar? Det är ganska enkelt.
  • Gathenhielm
    Anonym (stackars djur) skrev 2014-12-28 21:26:06 följande:

Det är synd om alla djur när det ska smällas raketer! våra hästar som vi hade var skräck slagna vartenda år! Men det tänker inte egoistiska människor som du/ni på utan ni tänker på erat eget nöje. alla katter då som springer ute och inte vågar sej fram förän kanske flera dagar efter att ni slutat smälla? förbud mot sådant skulle jag tycka. och ja,mina stackars hundar kommer jag att ha under sängen närmsta dygnet efter. inte ens gå ut och kissa vågar dom.

Så skaffa inte djur, eller vänj dem vid oväsendet.

Du kan knappast ha varit omedveten om att folk avfyrar raketer innan du blev djurägare.
  • Gathenhielm
    Anonym (-) skrev 2014-12-28 21:36:24 följande:
    Du tycker folk ska ta ansvar för att deras djur men inte att man ska ta ansvar för de lagar och regler som finns? För det finns mig veterligen inga lagar som förbjuder djur elelr människor att vara rädda för smällare, däremot finns de lagar som både förbjuder och reglerar när det kommer till smällare och fyrverkerier.
    www.polisen.se/Service/Tillstand/Fyrverkerier/

Lagar slutar inte gälla bara för att det är högtider, även om vissa tycks tro det.
    Självklart tycker jag att folk ska lyda lagen, ge fan i att pådyvla mig åsikter jag aldrig gett luft för.
  • Gathenhielm
    Anonym (nu smäller det) skrev 2014-12-30 22:55:28 följande:

Det bara är rasister som skjuter raketer och smälllare Och tycker det är okej att andra gör det.!!!!!!!!!!!

Visst tänk på djuren.... tänk på alla nya svenskar, flyktingar med postramatiskstress (stavning) efter att ha flytt krig och fan vet vad. Dom hör att det smäller utanför sitt fönster och kanske vet det är nyårsfirande men kanske inte kopplar det när dom hör massa smällar.

!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fy fan för dessa äckliga rasist raketer och smällare och bomber

Vadårå? Är det olagligt att vara rasist i det här jävla landet, eller?
Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar