• Brumma

Avdrag på underhåll

Jan får dra av för dygnet han lämnar. Han får räkna totsdag från kl 00 till fredag kl 00 (dygn ett). Fredag kl 00 till lördag kl 00 (dygn två), lördag kl 00 till söndag kl 00 (dygn tre) samt söndag kl 00 till måndag kl 00 (dygn fyra). Fyra dygn två gånger i månaden - alltså åtta dygn. Regeln för avdrag är att man har barnen fem dygn i sträck eller sex dygn på en månad.

Avdraget är 1/40 av underhållet per dygn. Skulle ni gå genom försäkringskassan (vilket jag absolut tycker du skall anmäla att du vill) så blir det, som ovanstående säger, 254 kr per barn (ören räknas inte).

• Brumma
    Anonym (boendeförälder) skrev 2014-12-26 22:20:04 följande:

Vi har inte kommit överens om 1900 kr, HAN har kommit överens om det. Det första 1,5 året betalade han ingenting i underhåll så jag var tacksam för 1900 kr.

Han säger också att det är nätterna som räknas, men jag kan inte hitta något om det någonstans? När jag kollade på svenska domstolar stod det bara att det var hela dygn som räknas. Inte för att det spelar någon större roll om han drar av för 8 eller 6 dagar. Och att diskutera kring barnens utgifter är inte mycket lönt, han kommer inte betala en krona mer än vad han måste enligt lag. 

Kopierar in ett svar jag gav i en annan tråd för ett tag sedan.

Så här är det..

"Avdrag får göras för umgängeskostnader

7 kap. 4 § föräldrabalken

Om du betalar underhållsbidrag till ett barn, har du rätt att göra ett avdrag på underhållsbidraget varje gång du har haft barnet hos Dig minst fem hela dygn i sträck eller i minst sex hela dygn under en kalendermånad. Enligt huvudregeln är avdraget för varje helt dygn 1/40 av underhållsbidraget för den månad då barnet var hos dig. Med ett helt dygn menas tiden mellan kl. 0 och kl. 24. Normalt räknas alltså inte de dagar då du tog emot barnet. Det dygn då du lämnade ifrån dig barnet räknas emellertid som ett helt dygn om inte vistelsen började och upphörde samma dygn".

- See more at: www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

Dvs att har han barnen torsdag till måndag så får han göra avdrag för hela fredag, hela lördag, hela söndag o hela måndag
  • Brumma
    Tutilure skrev 2014-12-26 22:34:53 följande:

Tillägg:

Pappan kom dragandes med papper för att göra avdrag vid ett tillfälle.

Jag nekade honom med hänvisning till att jag har alla kostnader för barnen och jag vägrade skriva på.

Efter det har han inte tagit upp det igen.

Jag har uppfattat det som att den som får underhållsstödet måste godkänna avdrag, någon som vet om det stämmer?

Fel. Man har rätt enligt lagen att göra avdrag - liket innebär att DU bröt mot den lagen genom ditt agerande. .
  • Brumma
    Anonym (boendeförälder) skrev 2014-12-26 22:55:03 följande:

Tack, Tutilure. Då är det inte så komplicerat att göra det i alla fall. Får kanske sluta vara schysst på den punkten.

Det är INTE upp till dig att godkänna avdrag. Avdragen är reglerade enligt lag.

Vad som händer om ni går genom försäkringskassan är att umgängesföräldern varje månad anger till försäkringskassan hur många dygn det skall göras avdrag för.
  • Brumma
    Mytime skrev 2014-12-26 23:03:03 följande:

Är du säker på att dagarna de hämtas resp. Lämnas inte räknas?

Min dotter är varannan helg hos sin pappa men åker dit fre kl 17 o hämtas sön kl 18, räknas detta alltså som endast två dagar i månaden? El räknas de som 6dagar i månaden?

Det räknas som fyra dagar. Fredagen får inye räknas med, däremot hela söndagen (och naturligtvis lördagen).
  • Brumma
    Tutilure skrev 2014-12-27 04:33:21 följande:

Jag skiter fullständigt i om det är ett lagbrott eller ej, lagen har fel.

Det är ju löjligt att göra avdrag när man betalar så lite från början, och den enda kostnaden som minskar när jag inte har barnen är maten och det är väl det minsta av allt som kostar.

Dessutom måste jag hela tiden kompensera barnen för allt de går miste om när de är där vilket gör att jag får extra kostnader.

Betalar lite? 1273 från umgängesföräldern, barnbidrag samt din egen del bör täcka kostnaderna för ett barn gott o väl. Varför är dina barn dyrare än andra?

Du frågade vad dom gällde - om ngn visste vad som gällde och jag svarade - du hade fel. Vad du TYCKER om det är oväsentligt. Det gör det inye mer rätt att agera som du gjorde för det. Får hoppas pappan får information om sina rättigheter snarast.
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-27 02:33:22 följande:

Gällande avdraget.

Har man en dom via tingsrätten eller ett avtal via familjerätten som är godkänt så kan pappan lämna in den lappen till fk, så gör de avdragen direkt. Vilket såklart är lättast.

Avdraget gäller ju de dagar pappan har barnen då han har kostnader för barnet. pappan ska ju inte betala dubbelt för de dagarna.

Om ni inte har en dom eller godkänt avtal så måste boendeföräldern godkänna avdragen. Dock kan pappan övertala om det är så att han på annat vis kan bevisa att han haft barnen och då har ju boendeföräldern gjort fel som nekat.

? Har man en dom via tingsrätten så går man inye genom försäkringskassan?

Det är bara att anmäla till försäkringskassan gassande - så länge man går genom dem har man den rätten.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/contentse/privatpers/foralder2/om_ni_separerar/bor_ej_hos_mig/underhallsstod
  • Brumma
    Tutilure skrev 2014-12-27 11:58:04 följande:

Ja, jag frågade vad som gällde eftersom jag hade för mig att man behövde godkänna avdrag. Varför skulle jag annars skriva på pappret öht?

Men jag tycker att du har en oerhört otrevlig ton som påpekar att jag har begått ett lagbrott och att du hoppas att pappan får reda på det snart.

1273 är alldeles för lite för ALLA barn, det är därför regeringen har föreslagit en höjning.

Jag vet att regeringen hat föreslagit en höjning. Den antogs inte..

Och nej, tittar man på beräkningar på vad barn kostar så är det alldeles tillräckligt upp till tonåren. Faktum är att boendeföräldern inte behovet betala ek krona upp till nio, tioårsåldern ungefär...

Angående min ton. .. ja, när ngn försöker trycka ner den andra förälderns rättigheter och bete sig illa så brukar jag svara i samma ton som inlägget är skrivit i...

Självklart hoppas jag pappan får reda på sina rättigheter. Just nu kör du över honom och han dubbelbetalar.
  • Brumma
    Tutilure skrev 2014-12-27 15:28:05 följande:

Jag hade inte alls den ton som du har, det är du som är otrevlig, inte jag.

Nej, jag kör inte över hans "rättigheter", du har ingen som helst aning om hur umgänget ser ut eller hur mycket jag betalar för barnen, så du kan inte uttala dig om det.

Jag antar att du tycker att det är helt rätt att TS inte får tillräckligt i underhåll heller?

För det är ju syyynd om den stackars pappan som inte får träffa sina barn.

Och boendeföräldern har ju privilegiet att få ha barnen boende hos sig, så då får man inte klaga. Det är bara att betala och se glad ut och skulle det hända att UF skjuter till en krona någon gång ibland så är det bara en bonus att vara tacksam över, eller hur?

Nu ser det ut som om höjningen går igenom trots allt, så det är uppenbarligen inte bara jag som anser att det är alldeles för lite.

Jag ber TS om ursäkt för OT, men någon måtta får det vara.

Tonen hålker jag inte med om..

Sedan spelar det ingen roll hur umgänget ser ut eller hyr mkt du betalar för barnen. Har han barnen 5 dygn i sträck eller 6 dygn på en månad så HAR han rätt att göra avdrag.

Resten är bara påhitt (påhopp) från din sida...

jag har skrivit fakta - man HAR rätt att göra avdrag. Jag tycker SJÄLVKLART att TS skall ha fullt underhåll. Ja, det är synd om många pappor som inte får träffa sina barn. Det är lika synd om de mammor som sitter i samma sits.

UF betalar redan, genom underhåll. Har man dessutom umgänge så betalar man där oxå. Vi betalar ungefär lika mkt som mamman till bonus. Förutom maten då självklart. Skillnaden är att mamman har underhåll och barnbidrag. Och ja. Självklart hade vi hellre haft bonus här hos oss än "kommit undan" med underhåll.

Jättebra att höjningen går igenom. Då har du ju inget att klaga på sedan ;)

Tala gärna om VAD jag skrivit som var otrevlig ton. Innan du började med dina beskylle ungar mot mig menar jag?

För nej, att skriva att du begär lagbrott och jag hoppas att pappan får veta sina rättigheter är inte alls otrevligt. Bara sant.

SJÄLVKLART bör alla veta sina rättigheter - precis som ts som snarast bör begära fullt underhåll.

Sorry TS även här... jag gillar lika lite som ngn annan att bli påhoppad och beskylld för åsikter som är tagna ur luften..
  • Brumma
    Alana skrev 2014-12-27 20:48:11 följande:

Har inga barn själv men av ren nyfikenhet: skulle man kunna, som i ts fall, kräva att få det resterande underhållet retroaktivt? Eftersom pappan inte betalat hela sin del tänkte jag.

Försäkringskassan tror jag bara har ngn månad tillbaka men ett tilldömt underhållsbidrag kan man få retroaktivt tre år tillbaka.
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-27 18:41:34 följande:

Menade att om man har en dom via tingsrätten på umgänge men underhållet via fk så lämnar man in domen till fk så beräknar dom ett standardavdrag så att man betalar samma belopp hela året.

Detta gäller även om man har ett avtal på umgänge via familjerätten. Då behöver man inte göra avdragen varje månad utan det är beräknat på hur det är tänkt att man ska ha barnen

Menar du detta?

"Du får inte göra något avdrag om hänsyn till umgängeskostnader har tagits redan när underhållsbidraget fastställdes och bidraget därför har bestämts till ett lägre belopp än normalt". - See more at: www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

Jag tror faktiskt bara det gäller vid fastställt underhållsbidrag. Alltså inte underhållsstöd genom försäkringskassan.
  • Brumma
    Anonym (plutt) skrev 2014-12-27 17:11:56 följande:

Det beror på vad man inkluderar i barnens kostnader. Om man bara tar allt vabbande man tar för småbarn så äter det snabbt upp underhållsbidraget så att det inte blir någonting kvar. Så det beror helt och hålket på vems perspektiv man tar.

Anledningen till att det aldrig kommer att bli någon ordentlig höjning av underhållsbidraget är INTE för att barn är så himla billiga utan för det krångliga svenska bidragssystemets skull samt för att politikerna inte vill stöta sig med sin stora skara väljare som råkar vara snåla umgängesföräldrar.

Du tror inte det finns lika många väljare som önskar en ökning?

Jag har barn själv så jag är medveten om kostnaderna...
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-29 10:14:32 följande:

Nej det du citerade är menat  för underhållsbidrag som man har beräknat själva eller med hjälp av TR och fått en dom på vad umgängesföräldern ska betala. Då går man ju inte via  försäkringskassan.

Men om man inte har ett avtal eller dom på underhållsbidrag utan enbart på umgänge så kan man använda domen/avtalet till att göra en standardberäkning för underhållsbidraget som man får via fk.

Så får umgängesföräldern betala ett lite lägre belopp varje månad istället för att göra avdrag varje månad. De räknar då med att man följer domen.

Om nu umgängesföräldern har barnet mer än 6 dagar i månaden vill säga....

Ok. Visste inte att försäkringskassan ändrade i sina utbetaningar efter överenskommelse. Det är ju inte underhållsbidrag utan underhållsstöd.. vilket alltid skall vara en fast summa (f.n 1273).

Jag hittar ingen info om detta. Kan du länka till information? För jag är inte helt säker på att det stämmer :)
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-29 14:54:24 följande:

Ska se om jag hittar en bra länk om det.

Underhållsstödet är alltid 1273 som du säger.. men man får göra avdrag på det om man har barnen mer än de 6 dagarna (eller 5 dagar i rad). Så då blir ju utbetalningen oxå mindre. Så alla som har underhållsstödet får ju inte 1273 kr

Jo DET vet jag. Men du skrev att man kunde minska beloppet varje månad utan att göra avdrag.. och jag u dra om man verkligen får det..

Men ÄR det så är jag den förste att erkänna att jag har fel och tacka för länken. Jag gillar att lära mig ngt nytt ;)
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-29 15:00:59 följande:

Äsch kan inte länk med telefonen.

Om du googlar på nettoberäkning på underhållsstödet så får du upp en pdf fil där det står info om det.

Jag vet att det funkar för vi har haft det så där pappan har betalt typ 900 något varje månad året om.

Ok i. Ska göra det ikväll när jag kommer hem :)

Som sagt - lär mig gärna ngt nytt : D
  • Brumma
    Anonym (fk) skrev 2014-12-29 15:18:00 följande:

webcache.googleusercontent.com/search%3FMOD%3DAJPERES+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Blev en väldigt lång länk...men hoppas  den funkar.

Det blir ju att man ändå gör ett avdrag, men ett nettoavdrag beräknat på hur många dagar man kommer ha barnet på ett år enligt domen eller avtalet :)

Där ser man :)

Tack för länken ;)
Svar på tråden Avdrag på underhåll