• Anonym (plutt)

Avdrag på underhåll

Det absolut bästa du kan göra är att ta allt genom försäkringskassan. Det är det bästa sättet för att säkerställa att allt går rätt till. Att barnen får det underhåll som de har rätt till.

• Anonym (plutt)
    Brumma skrev 2014-12-27 13:11:41 följande:

Jag vet att regeringen hat föreslagit en höjning. Den antogs inte..

Och nej, tittar man på beräkningar på vad barn kostar så är det alldeles tillräckligt upp till tonåren. Faktum är att boendeföräldern inte behovet betala ek krona upp till nio, tioårsåldern ungefär...

Angående min ton. .. ja, när ngn försöker trycka ner den andra förälderns rättigheter och bete sig illa så brukar jag svara i samma ton som inlägget är skrivit i...

Självklart hoppas jag pappan får reda på sina rättigheter. Just nu kör du över honom och han dubbelbetalar.

Det beror på vad man inkluderar i barnens kostnader. Om man bara tar allt vabbande man tar för småbarn så äter det snabbt upp underhållsbidraget så att det inte blir någonting kvar. Så det beror helt och hålket på vems perspektiv man tar.

Anledningen till att det aldrig kommer att bli någon ordentlig höjning av underhållsbidraget är INTE för att barn är så himla billiga utan för det krångliga svenska bidragssystemets skull samt för att politikerna inte vill stöta sig med sin stora skara väljare som råkar vara snåla umgängesföräldrar.
  • Anonym (plutt)
    Alana skrev 2014-12-27 20:48:11 följande:

Har inga barn själv men av ren nyfikenhet: skulle man kunna, som i ts fall, kräva att få det resterande underhållet retroaktivt? Eftersom pappan inte betalat hela sin del tänkte jag.

Helt korrekt tänkt. I alla fall får man det om man stämmer den andra föräldern och får underhållet bestämt av rätten.
Svar på tråden Avdrag på underhåll