• Anonym (fk)

Avdrag på underhåll

Han kan såklart inte göra avdrag om ni har kommit överens om ett underhållsbelopp. Men hur har ni kommit överens om att han bara ska betala 1900 kr??

Ni borde räkna på vad just era barn kostar per månad och sen göra en uträkning själva över vad var och en av er ska bidraga med.

Det lättaste är att ni vänder er till försäkringskassan om ni inte kommer överens om hur mycket han ska betala i underhåll.

Då kommer du att få 3819 kr från försäkringskassan minus hans avdrag för de dygn han har barnen.
    torsdag till måndag är 4 dygn eftersom det är nätterna som räknas. Alltså har han barnen 8 dagar i månaden.
    Avdrag fk gör för det är då alltså 8/40dagars= 254,6 kr i månaden och barn.
    Alltså borde du då få 3055 kr i underhåll. Kanske något lägre vid loven om han då har dom mer.
    Har han en dålig inkomst kommer de räkna på vad ahn behöver betala till fk.

• Anonym (fk)

Gällande avdraget.
    Har man en dom via tingsrätten eller ett avtal via familjerätten som är godkänt så kan pappan lämna in den lappen till fk, så gör de avdragen direkt. Vilket såklart är lättast.

Tutilure skrev 2014-12-26 22:34:53 följande:

Tillägg:

Pappan kom dragandes med papper för att göra avdrag vid ett tillfälle.

Jag nekade honom med hänvisning till att jag har alla kostnader för barnen och jag vägrade skriva på.

Efter det har han inte tagit upp det igen.

Jag har uppfattat det som att den som får underhållsstödet måste godkänna avdrag, någon som vet om det stämmer?

Avdraget gäller ju de dagar pappan har barnen då han har kostnader för barnet. pappan ska ju inte betala dubbelt för de dagarna.

Om ni inte har en dom eller godkänt avtal så måste boendeföräldern godkänna avdragen. Dock kan pappan övertala om det är så att han på annat vis kan bevisa att han haft barnen och då har ju boendeföräldern gjort fel som nekat.

• Anonym (fk)
    Brumma skrev 2014-12-27 08:35:19 följande:
    ? Har man en dom via tingsrätten så går man inye genom försäkringskassan?

Det är bara att anmäla till försäkringskassan gassande - så länge man går genom dem har man den rätten.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/contentse/privatpers/foralder2/om_ni_separerar/bor_ej_hos_mig/underhallsstod
    Menade att om man har en dom via tingsrätten på umgänge men underhållet via fk så lämnar man in domen till fk så beräknar dom ett standardavdrag så att man betalar samma belopp hela året.
    Detta gäller även om man har ett avtal på umgänge via familjerätten. Då behöver man inte göra avdragen varje månad utan det är beräknat på hur det är tänkt att man ska ha barnen
  • Anonym (fk)
    Brumma skrev 2014-12-27 22:26:28 följande:
    Menar du detta?

"Du får inte göra något avdrag om hänsyn till umgängeskostnader har tagits redan när underhållsbidraget fastställdes och bidraget därför har bestämts till ett lägre belopp än normalt". - See more at: www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

Jag tror faktiskt bara det gäller vid fastställt underhållsbidrag. Alltså inte underhållsstöd genom försäkringskassan.
    Nej det du citerade är menat  för underhållsbidrag som man har beräknat själva eller med hjälp av TR och fått en dom på vad umgängesföräldern ska betala. Då går man ju inte via  försäkringskassan.

Men om man inte har ett avtal eller dom på underhållsbidrag utan enbart på umgänge så kan man använda domen/avtalet till att göra en standardberäkning för underhållsbidraget som man får via fk.
    Så får umgängesföräldern betala ett lite lägre belopp varje månad istället för att göra avdrag varje månad. De räknar då med att man följer domen.
    Om nu umgängesföräldern har barnet mer än 6 dagar i månaden vill säga....
  • Anonym (fk)

Ska se om jag hittar en bra länk om det.

Underhållsstödet är alltid 1273 som du säger.. men man får göra avdrag på det om man har barnen mer än de 6 dagarna (eller 5 dagar i rad). Så då blir ju utbetalningen oxå mindre. Så alla som har underhållsstödet får ju inte 1273 kr

• Anonym (fk)

Äsch kan inte länk med telefonen.

Om du googlar på nettoberäkning på underhållsstödet så får du upp en pdf fil där det står info om det.

Jag vet att det funkar för vi har haft det så där pappan har betalt typ 900 något varje månad året om.

• Anonym (fk)
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:JsP6_Kx1s8cJ:https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0022dfaa-91fe-4c2d-ab85-ce503f992467/4079-E-underhallsstod-nettoberakning.pdf%3FMOD%3DAJPERES+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Blev en väldigt lång länk...men hoppas  den funkar.

Det blir ju att man ändå gör ett avdrag, men ett nettoavdrag beräknat på hur många dagar man kommer ha barnet på ett år enligt domen eller avtalet :)
Svar på tråden Avdrag på underhåll