• Hamstern Nisse

Katt eller hund?

Hejj! Vilket djur tycker ni är enklast att ta hand om? Ska skaffa en katt eller hund när jag flyttar hem ifrån. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Katt eller hund?
  • Tutilure

Katt är enklast att ha hand om eftersom man inte behöver gå ut med den och man kan lämna dem ensamma lite längre än en hund.

Men helst ska man ha två katter så att de har sällskap av varandra.

Och självklart ska katten vara inne, INTE ute!

• Anonym (C)

Har du någon som kan vara djurvakt om du är borta en helg eller längre tid?

Katt är oerhört mycket enklare än hund, men är ändå ett väldigt trevligt sällskap. Om du skaffar katt så köp två på samma gång så de har varandra.

• Anonym (nenne)

Jag ska själv skaffa en innekatt när jag flyttar nästa år. Jag har haft 6 katter på olika tillfällen i mitt liv, men vi har sålt alla utom en pga allergi. Så nu när jag äntligen kan flytta hemifrån ska jag skaffa en, kanske två katter. Då jag haft en hund också kan jag jämföra det, och katter är mycket lättare att ta hand om. Perfekta husdjuren när man precis flyttat hemifrån och bor själv eller med en partner som jobbar mycket. Katter klarar sig bättre själva än vad hundar gör. Hund kommer jag i alla fall att skaffa när jag blir äldre och är hemma mera. Så ja, jag röstade på innekatt.

• Farsa på stan

En utekatt är givetvis enklast att ta hand om. Jag undrar lite hur de personer är funtade som röstat "hund".

Katten ska vara kastrerad och vaccinerad. Och den ska självklart vara ute, INTE inne.

• fyrkantigboll
    Farsa på stan skrev 2015-01-07 21:29:07 följande:
    En utekatt är givetvis enklast att ta hand om. Jag undrar lite hur de personer är funtade som röstat "hund".

Katten ska vara kastrerad och vaccinerad. Och den ska självklart vara ute, INTE inne.
    Katter kan visst vara inne. Så länge man inte bor i en lägenhet på 25 kvm lider de inte alls av att vara inne. Man kan införskaffa koppel och sele och gå ut med dem ibland.
    Vet inte HUR många katter i området som har fått avlivas för att de har blivit påkörda eller hamnat i slagsmål med andra katter. 
  • Farsa på stan
    fyrkantigboll skrev 2015-01-07 21:33:36 följande:
    Katter kan visst vara inne. Så länge man inte bor i en lägenhet på 25 kvm lider de inte alls av att vara inne. Man kan införskaffa koppel och sele och gå ut med dem ibland.
    Vet inte HUR många katter i området som har fått avlivas för att de har blivit påkörda eller hamnat i slagsmål med andra katter. 
    En ädel katt i koppel? Jag har aldrig hört något så larvigt. Det är bara svagsinta varelser som behöver kopplas. Och 25 kvadratmeter räcker absolut inte för en katt, de vill ströva fritt över stora ytor. Det är klart att katter inte kan vara utomhus på alla platser i världen, men man ser väl till att inte bosätta sig på en kattfientlig plats om man har (eller tänker skaffa) katt.
  • fyrkantigboll
    Farsa på stan skrev 2015-01-07 21:41:45 följande:
    En ädel katt i koppel? Jag har aldrig hört något så larvigt. Det är bara svagsinta varelser som behöver kopplas. Och 25 kvadratmeter räcker absolut inte för en katt, de vill ströva fritt över stora ytor. Det är klart att katter inte kan vara utomhus på alla platser i världen, men man ser väl till att inte bosätta sig på en kattfientlig plats om man har (eller tänker skaffa) katt.
    Faaast. Katter behöver inte obegränsat med utrymme. En trädgård räcker gott och väl. Katter rör sig inte på så stora ytor (utomhus) som man förut trott.
    Och jag skrev, om man inte bor på 25 kvm. Om han bor så litet bör man inte skaffa katt. 
Svar på tråden Katt eller hund?