Studentpappa skrev 2014-12-28 08:37:18 följande:
Jo det är kanske högt men inget som känns främmande anser jag. Vi bor i en liten stad norr om sthlm och min närmsta kollega har strax över 40 med 6 års erfarenhet och har aldrig bytt jobb. Har man bra beläggning och högt timpris är det inte så svårt att förhandla som konsult.
Är du väg och vattenbyggare skulle jag söka mig till Vattenkraften, Bilfinger tar över Fortums drift av kraftstationer efter nyår och söker folk. ÅF söker folk, och jag antar att alla andra i branschen söker folk. Jag har förstått att VVS-branschen ofta inte betalar så bra som konsult. Men väg och vattenbyggare står högt i kurs i branschen jag nämnde.
Ja, det är flera konsultföretag som anställer just nu, t.ex. Ramböll eller Sweco.
Ja, jag är väg- och vattenbyggare. Har läst många kurser i vägbyggnad, Trafik- och samhällsplanering, träbyggnad, byggstatik, hållfasthetslära osv. men sen har jag bara jobbat med VVS-teknik, byggnadsfysik, solenergi och termisk komfort.
Som statiker har jag bara jobbat en månad för ca. 10 år sen. Jag vet t.ex. hur man dimensionerar en träbyggnad ... pelare osv. men jobbar inte med det.
Vet inte om det spelar ngn roll.
Har alltså lite mer erfarenhet inom allt som rör byggnadsfysik och VVS-teknik och det söks en del folk inom just dessa områden. Därför hade jag tänkt att sannolikheten att sen också få jobbet är lite högre om jag söker just VVS-teknik jobb.
Redan Ramböll har sammanlagt över 300 lediga tjänster just nu ....