• Ewald01

Vad bör man ha i lön

Hej!

Skulle vilja veta vad man bör ha i lön med dessa förutsättningar:

- Civilingenjörsexamen
    - ca. 5 år relevant yrkeserfarenhet (heltidjobb)
    - olika certifieringar inom arbetsområdet (en har dock gått ut)
    - övrigt: körkort, talar flera språk ovs.

Motivera gärna svaret!

• Svar på tråden Vad bör man ha i lön
  • Studentpappa
    Ewald01 skrev 2014-12-27 17:12:34 följande:
    Okej.

Mycket att ta hänsyn till. I Österrike får man t.ex. lön 14 ggr om året. Man får alltså dubbel lön 2 ggr om året. Därför är "grundlönen" väl lite lägre.

Där jag bor är det även billigt att bo. Har ju en extra lägenhet på jobbet (för att mitt nuvarande jobb ligger ca. 220 km från stället där jag egentligen bor). Lägenheten kostar kring 2600 SEK inkl. el och värme.

I storstäderna är det mycket svårt att få en billig lägenhet. Priserna i storstäderna ökar ju kraftigt i hela Europa.

Men som sagt, bra att veta vad man bör tjäna i Sverige och bra att kunna jämföra lite. Som sagt, det är viktigt att ha rimliga lönekrav. Inte för låga och inte för höga ....
    Javisst det är ju mycket som spelar in, jag jobbar som konsult i energibranschen och beställarna där accepterar ett helt annat timpris än vad tex industrin gör. Det påverkar givetvis vår möjlighet att få bra lön. Men det är såklart svårt att komma in om man inte har jobb och kräva 40k/mån.
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Ewald01
    Studentpappa skrev 2014-12-27 18:15:51 följande:
    Javisst det är ju mycket som spelar in, jag jobbar som konsult i energibranschen och beställarna där accepterar ett helt annat timpris än vad tex industrin gör. Det påverkar givetvis vår möjlighet att få bra lön. Men det är såklart svårt att komma in om man inte har jobb och kräva 40k/mån.
    Jag jobbar som VVS-ingenjör för tillfället. Har samma jobb sed 2 år tillbacka. 40 000 SEK före skatt verkar ju vara en ganska hg lön.

Tror det är lättare att komma in på jobbet om det inte är ngt personal företag / rekryteringsfirma inblandat.

Men som sagt, det är mycket som spelar en roll.

Jag är bland annat listad som certifierad passivhusplanerare osv. .... men vet inte om det verkligen är en fördel om man söker jobb.

Företagetdär jag jobbar nu verkar också gärna anställa unga som precis har gått ut skolan. De är billiga och kan ju redan en del.

Men det är många som säger upp sig efter ngn månad eller nåra månader respektive bara stannar under en kortare period.

• Kasperina

Det är helt omöjligt att svara på med den informationen. Civilingenjör inom vad? Var i landet söks jobbet?

• Kasperina

Nu har jag läst alla dina inlägg.

I Sverige betyder Civilingenjör inte samma sak som i många andra länder i Europa, utan här är man civilingenjör inom något område, det morsvarar ungefär en Masters degree i tex matematik, fysik, kemi, bygg, data.

Lönen skiljer sig mycket mellan olika platser i landet och beror också på vad din examen översätts till.

• Ewald01
    Kasperina skrev 2014-12-28 01:16:34 följande:

Det är helt omöjligt att svara på med den informationen. Civilingenjör inom vad? Var i landet söks jobbet?

Civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad.

Dessa jobb som jag tänker söka finns i regel i storstäderna som Göteborg, Malmö, Västerås, Stockholm, Gävle, Kristianstad osv.

Ja, i mindre städer tjänar man mindre än vad man gör i större städer. Tror så är det väl alltid?

Jag vill mer ha en ungefärlig uppfattning om vad man minst bör tjäna. Det Hände en gång att jag har sagt en för låg summa när jag blev tillfrågad om vad jag vill tjäna respektive vilka lönekrav att jag har.

Men jag ligger väl kring (minst) 30 000 SEK i Sverige.
  • Ewald01
    Kasperina skrev 2014-12-28 01:27:45 följande:

Nu har jag läst alla dina inlägg.

I Sverige betyder Civilingenjör inte samma sak som i många andra länder i Europa, utan här är man civilingenjör inom något område, det morsvarar ungefär en Masters degree i tex matematik, fysik, kemi, bygg, data.

Lönen skiljer sig mycket mellan olika platser i landet och beror också på vad din examen översätts till.

Ja, okej.

Har som sagt en examen från ett känt svenskt tekniskt högskola/ universitet.

När man söker jobb krävs det ju ofta att man har en utbildning inom området.

Rimligast är det att jag söker ett jobb som VVS-ingenjör, VVS-konsult, VVS-projektledare, besiktningsman osv. men jag skulle även kunna jobba med konstruktioner, statiska beräkningar, byggningenjör (generellt) osv.

Ofta värderas också att man har arbetat med vissa standarder (t.ex. EN 12831 osv. respektive känner till dessa). Men det ingår väl i yrkeserfarenheten.
  • Ewald01
    I Sverige betyder Civilingenjör inte samma sak som i många andra länder i Europa, utan här är man civilingenjör inom något område,

Men så är det väl även i de flesta länder i Europa skulle jag tro. Det är i alla fall min erfarenhet.
  • Studentpappa
    Ewald01 skrev 2014-12-28 01:14:38 följande:
    Jag jobbar som VVS-ingenjör för tillfället. Har samma jobb sed 2 år tillbacka. 40 000 SEK före skatt verkar ju vara en ganska hg lön.

Tror det är lättare att komma in på jobbet om det inte är ngt personal företag / rekryteringsfirma inblandat.

Men som sagt, det är mycket som spelar en roll.

Jag är bland annat listad som certifierad passivhusplanerare osv. .... men vet inte om det verkligen är en fördel om man söker jobb.

Företagetdär jag jobbar nu verkar också gärna anställa unga som precis har gått ut skolan. De är billiga och kan ju redan en del.

Men det är många som säger upp sig efter ngn månad eller nåra månader respektive bara stannar under en kortare period.
    Jo det är kanske högt men inget som känns främmande anser jag. Vi bor i en liten stad norr om sthlm och min närmsta kollega har strax över 40 med 6 års erfarenhet och har aldrig bytt jobb. Har man bra beläggning och högt timpris är det inte så svårt att förhandla som konsult.

Är du väg och vattenbyggare skulle jag söka mig till Vattenkraften, Bilfinger tar över Fortums drift av kraftstationer efter nyår och söker folk. ÅF söker folk, och jag antar att alla andra i branschen söker folk. Jag har förstått att VVS-branschen ofta inte betalar så bra som konsult. Men väg och vattenbyggare står högt i kurs i branschen jag nämnde.
  • Ewald01
    Studentpappa skrev 2014-12-28 08:37:18 följande:
    Jo det är kanske högt men inget som känns främmande anser jag. Vi bor i en liten stad norr om sthlm och min närmsta kollega har strax över 40 med 6 års erfarenhet och har aldrig bytt jobb. Har man bra beläggning och högt timpris är det inte så svårt att förhandla som konsult.

Är du väg och vattenbyggare skulle jag söka mig till Vattenkraften, Bilfinger tar över Fortums drift av kraftstationer efter nyår och söker folk. ÅF söker folk, och jag antar att alla andra i branschen söker folk. Jag har förstått att VVS-branschen ofta inte betalar så bra som konsult. Men väg och vattenbyggare står högt i kurs i branschen jag nämnde.
    Ja, det är flera konsultföretag som anställer just nu, t.ex. Ramböll eller Sweco.

Ja, jag är väg- och vattenbyggare. Har läst många kurser i vägbyggnad, Trafik- och samhällsplanering, träbyggnad, byggstatik, hållfasthetslära osv. men sen har jag bara jobbat med VVS-teknik, byggnadsfysik, solenergi och termisk komfort.

Som statiker har jag bara jobbat en månad för ca. 10 år sen. Jag vet t.ex. hur man dimensionerar en träbyggnad ... pelare osv. men jobbar inte med det.

Vet inte om det spelar ngn roll.

Har alltså lite mer erfarenhet inom allt som rör byggnadsfysik och VVS-teknik och det söks en del folk inom just dessa områden. Därför hade jag tänkt att sannolikheten att sen också få jobbet är lite högre om jag söker just VVS-teknik jobb.

Redan Ramböll har sammanlagt över 300 lediga tjänster just nu ....
  • Studentpappa

Likaså infrastructure åtminstone på ÅF växer så det knakar, så har du inte sökt dit så gör det. 

• Anonym (Hos en konkurrent)

Här kan du få mellan 35 000 och 40 000 om du inte har en spetskompetens som du kan sälja till en kund.
    Du konkurrerar med "billigare" högskoleingenjörer och timpenningen för uppdragen har sjunkit rejält, men börjar stiga nu.

• Ewald01
    Studentpappa skrev 2014-12-28 09:31:28 följande:

Likaså infrastructure åtminstone på ÅF växer så det knakar, så har du inte sökt dit så gör det. 

Ja, jag kan gärna även söka jobb på åf. De är ju en av de stora konsultfirmor i Sverige.
  • Ewald01
    Anonym (Hos en konkurrent) skrev 2014-12-28 09:49:27 följande:

Här kan du få mellan 35 000 och 40 000 om du inte har en spetskompetens som du kan sälja till en kund.
    Du konkurrerar med "billigare" högskoleingenjörer och timpenningen för uppdragen har sjunkit rejält, men börjar stiga nu.

Även i t.ex. Österrike jobbar både ingenjörer och civilingenjörer respektive MSc  som t.ex. projektledare.

2 anställda kommer från Slovenien och har en slovensk civilingenjörsexamen, men jobbar som CAD-ritare. Andra anställda som "bara" är ingenjörer jobbar som projektledare, men de har mycket erarenhet ... en del över 12 - 15 år eller mer.

Skulle väl säga att en projektledare tjänar mer än vad den som "bara" ritar gör.

Jag jobbar bara med beräkningar och besiktningar. De flesta gör ritningar i AutoCAD och projekterar även. Det finns mycket ritningsjobb.
Svar på tråden Vad bör man ha i lön