Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.

Håkan Jonsson, styrelseordförande för svenska sametinget, tycker att Mattias Åhréns uttalande är både okunnigt och trångsynt.

? Vi samer är enligt grundlagen ett folk, men bor man som same i Sverige och har svenskt medborgarskap så är man svensk, säger han.

Förre hockeyspelaren Börje Salming är inne på samma spår. Han definierar sig både som same och svensk.

? Man kan inte säga att jag inte är svensk, i så fall skulle jag ha spelat med samerna och borde lämna tillbaka VM-medaljerna.

Fråga till Gert: Kan några andra än svenskar representera ett svenskt landslag?

• KillBill
    Sensitiveguy skrev 2015-01-09 20:44:54 följande:
    Jag ser inte problemet här.
    Gert, svara på mina frågor:

Kan någon annan än en svensk representera ett svenskt landslag (ja/nej)?

Stämmer det att du inte betraktar Börje Salming som svensk (ja/nej)?
  • KillBill
    Denna fråga handlar om vem som avgör etniciteten hos svenska minoritetsgrupper såsom samer.

Är det Sverigedemokrater som Björn Söder och Gert som ska definiera vem som är same eller svensk  eller är det som vi andra tycker att exempelvis Börje Salming själv har rätt att välja sin etnicitet?

Gert: först  hävdar du att  samer inte är svenskar för att lite senare förklara att det är självklart att samen Börje Salming är svensk. Vad är det som avgör att du betraktar vissa  samer som svenska?
  • KillBill
    Gert skrev 2015-01-10 09:20:13 följande:
    Både Björn Söder och jag anser att alla rätt att välja sin egen etnicitet. Du frågade om jag betraktade Salming som svensk och det gör jag.

Samer är inte svenskar, samer är samer.

Gert, jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med denna pseudodiskussion

Först är du upprörd över att Jonas Sjöstedt kallat samer för svenskar. Sedan säger du att Börje Salming är svensk trots att han bevisligen är same. Sedan avslutar du med att säga att samer inte är svenskar.

Kan du förtydliga vad du kallar en same som själv betraktar sig som svensk (svensk eller same)?

Jag har läst om samer som känner sig kränkta av Björn Söder uttalande om att samer inte är svenskar, vad säger du till dem?

• KillBill
    Gert skrev 2015-01-10 10:13:23 följande:
    Jag är inte upprörd och jag har redan förtydligat vad jag menar.

Jag har läst om samer som känner sig kränkta av Jonas Sjöstedt & Co när dom säger att samer är svenskar. 

Gert, Upprörd kanske var för ett för starkt ord men en våg av känslor måste väl ändå ha passerat din kropp innan du skrev ett inlägg på familjeliv om att Jonas Sjöstedt ska be alla samer om ursäkt?

Du säger att du har förklarat men jag förstår faktiskt inte. Vad kallar du en same som själv betraktar sig som svensk (svensk eller same)?

• KillBill

Gert,

www.samer.se kan du läsa följande:

"Frågan om vad som skapar en identitet är komplex. I stora drag kan man säga att det dels handlar om ens ursprung, dels om ens uppväxt, och så självklart individens eget val. Om man har samiska förfäder men inte själv uppfattar sig som same eller vill vara same, så är man inte same. Å andra sidan kan man även ha dubbla identiteter: Till exempel kan man vara både same och svensk och växla kulturella koder i olika sammanhang" 

På Nordiska museets hemsida kan du läsa detta:

"att räkna sig till en minoritet eller ett urfolk är ett individuellt beslut. Att som både svensk och same ha en dubbel identitet ser många som en tillgång"

Jag måste faktiskt upprepa Jonas Sjöstedts fråga ? Varför är ni Sverigedemokrater helt besatta av människors ursprung? Förstår ni inte att de samer som ser sig som svenska känner sig kränkta när ni säger att de inte är svenskar?

• KillBill
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-12 22:59:47 följande:

Lite konstig inledning tycker jag. Är verkligen samerna som grupp förolämpade av Jonas Sjöstedt? Jag tror inte det. Men om de nu verkligen är det så tror jag att han skulle be om ursäkt. Han är lite den typen.

Sedan är väl inte problemet hur Björn Söder gör sina definitioner tycker jag. Utan ATT han tycker att det behövs sådana definitioner. vad ska vi med dom till? Det är ju det man undrar.

Ska jag gå runt och säga "Tjolahopp jag känner mig som svensk i första hand och skandinav i andra" Vad spelar det för roll? Varför är det intressant?

Det var huvudet på spiken det !
Svar på tråden Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.