Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.

Jonas Sjöstedt borde be alla samer han har förolämpat, genom att kalla dem för svenskar, om ursäkt. För samer är faktiskt inte svenskar.

- Jag blir personligen mer bekymrad när andra partier från höger och vänster säger att samer är svenskar - för det är vi inte, säger den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén.

www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Vad säger ni som tycker att samer är svenskar om detta? Har ni erkänt för er själva att Björn Söder faktiskt har rätt? 

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-01-08 23:32:59 följande:

Samer är svenska medborgare. Punkt slut.

Det håller jag med om. Men samer är samer och inte svenskar.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    KillBill skrev 2015-01-09 20:02:10 följande:

Fråga till Gert: Kan några andra än svenskar representera ett svenskt landslag?

För att representera ett landslag måste man ha svenskt medborgarskap. Till exempel representerade Abeba Aregawi det svenska landslaget efter att hon varit svensk medborgare i några veckor eller hur nu kort tid det var. Tveksamt om hon kände sig svensk då hon inte ens kan prata svenska. Hon bor och tränar i Etiopien tror jag.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-01-09 20:44:54 följande:
    Jag ser inte problemet här.
    Nä, jag förstår att du inte gör det. Nu var ju hennes äktenskap bara fejk för att få svenskt medborgarskap, vilket hon har erkänt.
  • Gert
    KillBill skrev 2015-01-09 21:03:46 följande:
    Gert, svara på mina frågor:

Kan någon annan än en svensk representera ett svenskt landslag (ja/nej)?

Stämmer det att du inte betraktar Börje Salming som svensk (ja/nej)?
    Första frågan har jag redan svarat på. Man måste ha svenskt medborgarskap för att representera ett svenskt landslag.

Klart att jag betraktar Börje Salming som svensk.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-01-09 21:14:06 följande:
    Hur länge måste man haft medborgarskap för att få tävla i Sveriges färger då?
    Försvarar du fusk med medborgarskap?
  • Gert
    KillBill skrev 2015-01-09 23:05:28 följande:
    Denna fråga handlar om vem som avgör etniciteten hos svenska minoritetsgrupper såsom samer.

Är det Sverigedemokrater som Björn Söder och Gert som ska definiera vem som är same eller svensk  eller är det som vi andra tycker att exempelvis Börje Salming själv har rätt att välja sin etnicitet?

Gert: först  hävdar du att  samer inte är svenskar för att lite senare förklara att det är självklart att samen Börje Salming är svensk. Vad är det som avgör att du betraktar vissa  samer som svenska?
    Både Björn Söder och jag anser att alla rätt att välja sin egen etnicitet. Du frågade om jag betraktade Salming som svensk och det gör jag.

Samer är inte svenskar, samer är samer.
  • Gert
    KillBill skrev 2015-01-10 10:07:59 följande:

Gert, jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med denna pseudodiskussion

Först är du upprörd över att Jonas Sjöstedt kallat samer för svenskar. Sedan säger du att Börje Salming är svensk trots att han bevisligen är same. Sedan avslutar du med att säga att samer inte är svenskar.

Kan du förtydliga vad du kallar en same som själv betraktar sig som svensk (svensk eller same)?

Jag har läst om samer som känner sig kränkta av Björn Söder uttalande om att samer inte är svenskar, vad säger du till dem?

Jag är inte upprörd och jag har redan förtydligat vad jag menar.

Jag har läst om samer som känner sig kränkta av Jonas Sjöstedt & Co när dom säger att samer är svenskar. 
Svar på tråden Jonas Sjöstedt borde be om ursäkt. Samer är inte svenskar.