Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Bästa områden att bo med barn i Lund?

Måste det vara just Lund då? Det första jag tänker på är någon av byarna runt omkring: Dalby, Södra Sandby, Torna-Hällestad, möjligen även Genarp eller Veberöd men det är litet längre att pendlar till stan därifrån.

Om det måste vara i själva Lund skulle jag nog fundera på Gunnesbo-Nöbbelöv. Det är ändå så pass långt ut från centrum att man lika väl, hellre, kan bo i en av byarna.

• Mentat

Från Dalby och Södra Sandby är det absolut cykelavstånd, åtminstone om solen skiner...  10-11km till centrum, cykelväg hela vägen. Veberöd och Genarp ligger klart längre ut, då är det buss eller bil som gäller. Å andra sidan sjunker fastighetspriserna.

Skolorna är väl OK, för gymnasium är det Lund som gäller. Det beror på om ni prioriterar närhet till natur eller inte, Lund har förstås en högre asfaltsfaktor än byarna.

Om det måste vara Lund skulle jag spontant tänka på Gunnesbo, Nöbbelöv eller Klosters fälad som barnvänliga i första hand och välja bort Norra Fäladen och Klostergården. Fast från Gunnesbo är det fortfarande ca 4km med cykel till Stortorget...

Svar på tråden Bästa områden att bo med barn i Lund?