• PaLo

BF september 2015!

Cessely skrev 2015-01-09 11:40:03 följande:

Grattis alla nya till plussen :)

Håller tummarna för dig Baby Jia <3

Gravsymtom för mig är lite ömma större bröst och molvärk i magen hela tiden. Värst på nätterna då kan de va riktigt jobbigt. Blir nästan orolig att det inte är mer?? Visst är bara i vecka 4, så det kommer väl ;)

Vet ni om man får äta alla sortera värktabletter nu när man är gravid så som Ipren, Alvedon, Panodil?

Treo (verksamt ämne: acetylsalicylsyra) och Alvedon/Panodil (verksamt ämne: Paracetamol) ska vara helt ok att äta enligt janusinfo.se

Ipren (verksamt ämne: ibuprofen) är däremot inte att rekommendera.

Känner du dig osäker kan du alltid kika in på
    www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/
    Det är en sida som läkare och BM använder sig av.

"Den här tjänsten tillhandahåller bedömningar av eventuell fosterpåverkan, när en gravid kvinna använder olika läkemedel. Du kan söka på ett läkemedels produktnamn, ingående substans eller ATC-kod. Informationen är riktad till hälso- och sjukvårdspersonal. Om du inte är medicinskt utbildad, läs först vår information för patienter och allmänhet.

Bedömningarna bygger på uppgifter från det svenska Medicinska födelseregistret och på kritisk värdering av vetenskaplig litteratur. Fokus ligger på första delen av graviditeten och risken för fosterskador."

• PaLo
    eriwag skrev 2015-01-10 00:54:25 följande:

Missfall. Är så ledsen. Inte börjat blöda. Men läkaren kollade mig med vul. Och han konstaterade att mensen kommer komma.

Nej vad trist! Oerhört jobbigt att behöva gå och vänta dessutom.. Hoppas det går bättre nästa gång istället.
  • PaLo
    BabyJia skrev 2015-01-10 11:22:25 följande:
    Det har hon inte sagt. Hon jämförde proven från i torsdags och igår och hon sa då att det visa inga förändringar. Så därför ska jag återkomma nästa vecka.

Jag ställer in mig på det värsta. Så jag tror inte att detta går vägen.

Jag kan tydligen ha uvi också, så dem hade skickat mitt urin till odling men jag har inte fått svar på vad det visa. Får väl veta det nästa vecka.

Jag lider verkligen med dig..

Måste vara så hemskt att inte veta, speciellt med tanke på att du bara hade en äggstock kvar.. Jag håller verkligen tummarna för att du får behålla både graviditeten och din äggstock..

• PaLo
    BabyJia skrev 2015-01-10 11:28:06 följande:
    Hon ville varken säga bu el bä i torsdags efter undersökningen. Hon kunde inte säga om det rörde sig om missfall eller utomkved eller om det är för tidigt i graviditeten. Vi såg en tom hinnsäck på plats i livmodern. Men sen också att min högra äggstock var lite större:-/ Hon hade inga klara besked till mig.

Nu vet vi bara att det visa samma hcg värde från ena dagen till den andra och jag ska tillbaka nästa vecka.

Fast blev plötsligt osäker.. Det kanske inte var du som redan haft utomkved och behövt operera bort en äggstock..

Håller tummarna oavsett.

<3

• PaLo
    Pinda77 skrev 2015-01-13 13:20:34 följande:

Hej,

Plussade förra veckan. Är nu i vecka 6 (5+1). Jättelycklig, men också jättenojjig. Bir 38 år i sommar och detta är min första graviditet, så vill det så hemskt gärna, så är livrädd vid minsta lilla obehag.

Mår väldigt bra, lite ömmande bröst och trött bara.

Idag på väg till jobbet högg det till lite på höger sida, blev så rädd att jag höll på att svimma så var tvungen att stanna bilen vid sidan av vägen. Nu känns det bättre men är ett emotionellt vrak. Tiden går på tok för sakta...

Är det vanligt att man har hugg, ungefär som vid ägglossning vid äggstockarna? Är som sagt super nojjig och orolig. Men som sagt också jättelycklig!

Ha en bra dag alla!

Hej och grattis!

Jag hade också känningar som kändes som det kom från äggstockarna. Framförallt på höger sida. Pratade med BM om det och hon sa att det med största sannolikhet är ligamenten som sträcks. Men om det ökade i styrka och inte riktigt ville ge med sig skulle jag åka in.. Det lugnade sig efter ca ett dygn på mig och sedan har jag bara anat det korta stunder..

Är i vecka 7 (6+1) idag.

• PaLo

Nu verkar illamåendet ha slagit till med full kraft på mig. Kvällstid är det som värst. Sambon käkade semlor förut och jag var inte långt ifrån att kräkas bara av åsynen av dem.. Kräks

För övrigt verkar jag just nu ha gått in i min egen lilla bubbla och sambon tycker att jag är såååå tråkig. Jag befinner mig lite i min egen lilla värld och tankar och känslor fokuseras liksom inåt. Han frågar hela tiden vad jag tänker på men jag har inget vettigt svar att ge..

Fler som känner så här?

Vecka 7 (6+1) idag

• PaLo
    Marian03 skrev 2015-01-16 12:12:28 följande:
    Ok! Är det ett vul man gör då vanligen i vecka 12? Vad ser man då? När jag man det där ultraljudet som man får bild med, vet du?

Förresten, helt galet vad lipig jag varit igår och idag. Jag råkar vara ledig denna veckan från jobbet, känns ju bra på ett sätt för man kanske vill ha ett par dagar att låta det sjunka in, men jag har ju mycket tid och tänka. Och lipa, haha... Är helt nervös att jag ska få ett lipanfall på jobbet sen! Haha.

Första besöket är oftast ett hälsosamtal. Andra besöket är oftast den "riktiga" inskrivningen. VUL är inget som görs på rutin utan det är något man oftast får be om och inte säkert att man får ett ja. Sedan kan man göra KUB runt vecka 12 men det erbjuds i de flesta landsting bara till de gravida som är över 35 år. Det ordinarie ultraljudet RUL som alla erbjuds brukar man göra omkring vecka 18-20.

Hoppas du blev något klokare.

• PaLo
    Eveelina89 skrev 2015-01-16 14:44:31 följande:

Jag hade tydligen skrivit ner fel tid. Skulle ha varit dit på morgonen isf kl 13 . Vart verkligen illa bemött var väldigt irriterad att hon fick sitta pch boka ny tid för mig på övertid osv. Så nu har jag bölat i en timme, är nog gravid alltid. Men tråkigt när man är orolig och det är första gången man är gravid sen har man längtat och väntat på detta i över en vecka :/ :(

Usch vad jobbigt.. När fick du ny tid då? Tråkigt när man blir så illa bemött. Jag hade gått till en annan mottagning om det finns. Man ska ju trots allt känna sig trygg och få stöd. Och om de bemöter dig så illa så kan det ju bli svårt för dig att trivas där...
  • PaLo
    Cessely skrev 2015-01-17 17:23:18 följande:

Alltså hur kan man få göra ett vul??? Har ingen medicinsk anledning. Vet ju samt när jag blev gravid. Men har MF i förra grav och jag vill inte komma på nupp och sen bara finns där ingen bebis!!! Alla borde få göra ett tidigt tycker jag.

Men vad kan man säga till BM för att kunna få göra ett i v 7???

Jag berättade när jag ringde och berättade att jag var gravid att jag fått ett sent MA för några månader sedan och då sa de direkt att BM kommer hjälpa mig att boka in ett tidigt UL så vi får se att allt ser bra ut. Jag valde efter samtal med BM att lägga detta UL i början på vecka 11 eftersom min senaste graviditet avstannat i vecka 8 eller 9, men fick sammandragningar och blödning först i vecka 14.

Så på den mottagning jag går verkar det vara en självklarhet att få ett tidigt UL om man haft några problem tidigare.

Så den 11/2 är det dags och jag längtar såååå!

• PaLo

Skulle idag varit i vecka 8+3. Fick en liten, liten blodblandad flytning idag och åkte direkt till gynakuten. Efter VUL konstaterades en tom hinnsäck. Allt såg finfint ut om jag varit i vecka 5, så jag står just nu inför två möjliga scenarier. Antingen att jag fick ett tidigt mf utan blödning och sedan blev gravid direkt igen och nu är i vecka 5 eller så har graviditeten avstannat för några veckor sedan precis som det gjorde förra gången. Så nu väntar nytt UL 11 februari. Så får vi se hur det ser ut då..

• PaLo

Jag lämnar tråden inom kort. I torsdags konstaterades MA (andra i rad nu) och i fredags började jag blöda. Har nytt VUL inbokat om en vecka och hoppas att kroppen då gjort sitt jobb, vilket den inte klarade att göra förra gången. Känns dock inte som om kroppen gjort det den ska än iaf. Det har kommit lite blod, slem och småklumpar samt en större klump. Men jag har ej haft direkt ont och jag har ej fyllt normalbindor på 6 timmar någon gång. Hade antagligen klarat mig med trosskydd om jag bytt var 3-4 timme.

Cytotec funkar ej på mig så enda alternativet är väl skrapning om det visar sig att kroppen inte gjort vad den ska.

Lycka till ni andra!

• PaLo

Hoppar in med lite positiva nyheter!

Fick ju MF/MA nr 2 i slutet av januari. Idag plussade jag igen! Så blir förhoppningsvis en novemberbebis för vår del.

Ville bara berätta de glada nyheterna för er eftersom ni var så stort stöd för mig under missfallet. Meddela gärna i FB-gruppen också.

Svar på tråden BF september 2015!