![lizanilander](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Nej det är absolut sant det du säger med dagis och personalen, där får de snarare mindre uppmärksamhet. Det är ju säkert lättare och bättre när de är äldre och kan leka lite själva och med de andra barnen på ett annat sätt. Alla ska ha rätt att göra det som passar dom bäst utan att behöva känna skuld! Jag tycker inte det är konstigt alls att man är hemma med bägge, eller fler, jag hade ju tänkt ha bägge hemma, men då vi blev erbjudna ett toppenställe samt att han gått på dagis ett helt år innan så valde vi att ta den platsen. Men usch vad tråkigt att du känner så, att du ifrågasätter dig själv :( Vad ledsamt! Shit, 30 timmar är ju en del ändå. Ja vi får hoppas det är mer accepterat där! Hur har ni tänkt framöver annars med dagis och så då, ska de börja samtidigt eller börjar den stora före den lilla?Sopp skrev 2015-12-15 21:12:47 följande:Jag hoppas att det är en storstadsgrej - I Stockholms Stad får man ju ha syskon 30 timmar i veckan på dagis vilket alla utom jag i min föräldragrupp har (vi är 18 st) så allt är ju uppbyggt för att man bara har med sig ett barn - Tycker att alla gör vad som blir bäst utifrån deras förutsättningar, men jag har bara blivit ifrågasatt för att jag har båda hemma och tillslut börjar man ju ifrågasätta sig själv också. Samtidigt vet jag ju att det ofta är 5-6 barn per personal även i småbarnsgrupperna här i innerstan så jag vet inte hur mkt mer stimulans de får där, de underhåller ju inte direkt sig själva när de är såhär små. Till sommaren flyttar vi ut i förorten, det kanske är mer accepterat där att vara hemma med syskon?
-
ok ja så är det nog! haha här har vi med försökt julpyssla och baka.....degen äts upp snabbt som attan (det han får tag i med sina långa armar) och pyntet i hans egna lilla gran får inte lov att hänga i utan det ska dras ur och lekas med :PSopp skrev 2015-12-16 11:04:51 följande:
Stora ska börja till hösten då det är störst chans att få plats! Så hoppas vi att lilla får plats till våren 2017 med lite syskonförtur ;) är ju ett halvtidsjobb o hitta dagisplats och skolplats, kanske var bättre förr när man bara fick närmaste?
Vad kul att ha lite större barn att julstöka med! Försökte julpyssla med min äldsta men han ville mest spruta ut lim ur tuben överallt .. :)
-
ok ja så är det nog! haha här har vi med försökt julpyssla och baka.....degen äts upp snabbt som attan (det han får tag i med sina långa armar) och pyntet i hans egna lilla gran får inte lov att hänga i utan det ska dras ur och lekas med :PSopp skrev 2015-12-16 11:04:51 följande:
Stora ska börja till hösten då det är störst chans att få plats! Så hoppas vi att lilla får plats till våren 2017 med lite syskonförtur ;) är ju ett halvtidsjobb o hitta dagisplats och skolplats, kanske var bättre förr när man bara fick närmaste?
Vad kul att ha lite större barn att julstöka med! Försökte julpyssla med min äldsta men han ville mest spruta ut lim ur tuben överallt .. :)
-
Shit villka skillnader det är på barn/bebisar egentligen :O så intressant att se :) Mio var 57,4 och vägde 6000 vid 3 månader. Ska dit nu på måndag på 4 mån. koll :) vi kör 62 på kläderna.
-
En stor grabb! Vår äldsta vägde 9,1 när han var ett år, haha :P Nu är han 2 år och 4 månader och jag tror han kanske väger 12 nu. Vår lilla kommer ju ha gått om den stora till sommaren :Psmurfan8402 skrev 2016-01-02 09:38:04 följande:
Jonathan vägde 7945 på 3 månaders kontrollen, så jag tror han väger typ 9000 nu. Han känns jätte tung
Han har oxå 74 på alla kläder nu. Vissa bodysar är de till och med 80 på, bara för att dom blir så tajta vid knäppningen mellan benen.
Vi ska på 4 månades besöket den 14/1då är han 41/2 månad.
-
God fortsättning till er alla!
-
guuuud vad söt hon är!!!!!!! ja härligt att de växer! Vi var ju på bvc i början av veckan, lilla Mio var 61,6 och vägde 6700, Stora Elliott var typ 93 och vägde nu 12, ÄNTLIGEN!!! :Dlördagsgodis skrev 2016-01-08 12:36:48 följande:
Vi var på bvc idag, hon är 4 1/2 månad och väger 7800g och var 68cm så hon växer bra:) vi har ju börjat med gröt och det är uppskattat men det åker ut ungefär lika mycket som det kommer in tror jag.
-
Ja vad sjukt fort tiden går!! Vi har väl fått en drömbebis för han är nöjd typ hela tiden och bara skrattar. Sover hela natten sen han börjat få mer mat (jag skojar inte, alltså somnar varje kväll c:a 18:30, sover i ett streck till 06) , äter bra, magen krånglar inte och GUUUUUD vad skönt det är!!! Det var ju precis tvärtom med första, ett rent helvete hela första året. Känns sjukt att bebisar kan må såhär bra när man sett exakta motsatsen innan. Usch, jag lider med er som har det tufft!! Hoppas det börjar bli något bättre snart iaf! Vi ska till BVC i början på mars, då kommer han va lite drygt 6 mån. Jag längtar redan till nästa barn, hahaha, vet att det inte finns garantier för att få det såhär bra igen, men jag älskar mina små och jag känner mig faktiskt inte färdig :) Dock ska vi vänta med att försöka oss på en till tills den minsta är runt 2 pga mitt illamående och foglossningar som bara verkar bli värre, inte schysst mot barnen, min man eller mig själv att stressa på och försöka snart, även om jag är gött sugen och tänker på det varje dag :P Hur ser ni andra på fler barn?
-
Vår äter mer och mer känns det som, han är inte alls nöjd om han bara får ersättning ett mål t.ex., han blir liksom inte mätt. Han äter oftast ersättning på morgonen och nån fruktpuré, sen får han lunch, kanske en dl mat + ersättning (varierar mellan 120-150ml) sen får han gröt + ersättning och sen har vi bytt ut kvällsmålet mot välling annars blir han inte mätt (c:a 200ml brukar det bli). Har ingen aning om detta är "normalt", känns som han äter mkt mat och kanske för lite ersättning men han blir ju inte nöjd heller om han inte får mat. Vår stora åt ju ALDRIG såhär, vi fick vara glada om vi fick i han 120 ml ersättning när han var 7-8 månader liksom. Hans huvudföda hela första året var ju ersättning eftersom han vägrade annan mat. Så detta är helt nytt för oss, haha :Psmurfan8402 skrev 2016-03-02 17:22:51 följande:
Hur äter era små bebisar?
Bvc tyckte att vi skulle byta ut flera måltider nu till riktig mat. Han äter gröt med oss till frukost sen lite smakprover på mat till lunch och middag. Sen är de ersättning resten.
Har ni börjat med välling?
-
Magen har blivit aningen hårdare (alltså inte hård men bajset är ju mer trögt bajs) men vi har i lite olja i vällingen eller ersättningen för att smörja och det verkar räcka, skönt det. Oj, min ligger i lä i jämförelse med era, haha :) Mio var typ 64 cm och vägde 7,1 vid 6 mån. kollen :Psmurfan8402 skrev 2016-03-03 09:21:06 följande:
Hur har era bebisar blivit i magen när har gått över på "vanlig mat/fruktpure?
Jonathan har sovit hela nätterna ett tag men sen vi börja med lite vanlig mat så vaknar han mitt i natten för att bajsa och sen inte alls vilja somna om.
Hans mage har alltid krånglat men då har den varit hård så fått ge han lactulos men de får han inte alls nu längre?
När vi var på 6 månaders besöket på Bvc så vägde han 9295 och är 72 lång :)
Fick nu även salva för hans ena öga (äntligen). hans öga har runnit sen han föddes (trånga tårkanaler) o har påpekat varje gång att de blir inget bättre hur mycket jag tvättar eller masserar. Så nu skrev läkaren äntligen ut en salva :)
Åh skönt att du fått salva, vi hade problem med exakt samma sak ända fram till för typ en månad sen, det gick över på en natt? -
Ja det var väldans vad tiden går undan!!! Vi ska till BVC imorrn, 8 mån. koll :) Vår lille kille tycker jag inte växer speciellt mkt på längden men får se vad det visar imorrn :) Han kan sitta själv nu korta stunder och när han ligger på golvet så glider han runt, runt, runt i en cirkel på magen :) Inga tänder än här inte, men han äter då bra :) Vår store pojk är jätteduktig med den lille och ska hjälpa till, han tycker det är lite roligt att han börjar bli mer mobil, men samtidigt är det nog lite jobbigt med för han måste ju dela med sig av sina leksaker :P
-
Oj, ja verkligen snabba vändningar!! haha nej den kombinationen är inget vidare, och så ska man helst vara krasslig själv samtidigt som grädden på moset :P så go då :D Underbara ungar!!
-
Alltså jag är lite chockad här, jag vet att jag har nämnt att jag inte känner mig färdig och jag gärna skulle vilja ha ett 3:e barn men kanske när de två andra var runt 3 och 5. Igår tog jag ett gravtest för min mens är sen och det visade utslag DIREKT. Detta borde vara i princip omöjligt men på nåt sätt så har jag varit extremt fertil. Vi har kört oskyddat vid ett fåtal tillfällen för typ 2-3 månader sen,inte i samband med ägglossning och då har han inte kommit i mig. (ursäkta infon) och sist vi hade oskyddat var 2 dagar efter mensen.....hur är det möjligt? Känns väldigt overkligt och lite väl tätt inpå. Vi har pratat mkt hemma och det jag känner lite ångest för är att jag missar så mkt tid med den minsta speciellt. Hur har ni upplevt det som har barnen tätt? Fick en blödning förut som det inte blev nåt mer av,men om det går vägen nu så har vi väl nästan bestämt oss för att behålla barnet. Jag ska ringa mvc imorrn och fråga om tidigt UL eftersom vi vill göra kub-test och jag vet egentligen inte vilken vecka jag är i. Förra mensen var ganska märklig. Ja jag har nog inte fattat det än och känner mig rätt ogravid, haha!!
-
Vad gulliga ni är <3 Nu har dock den största chocken lagt sig och vi har diskuterat MASSA fram och tillbaka och jag känner nog ändå spontant att detta gick för fort. Vi har ju inte lärt känna vår lilla Mio än tycker jag och ekonomiskt kör det ihop sig en del, plus att min man har diskbråck som han har haft ont av sen i oktober och det kan man ju aldrig veta när han blir bra av. Och gå och vara höggravid med potentiell foglossning och kryckor som de två förra mitt i vintern och den minsta är drygt ett och min man som inte orkar så mkt är ingen bra kombination :/ Jag kan heller inte riktigt känna glädje över graviditeten även om jag försökt intala mig att det är meningen att det skulle ta sig på nåt märkligt sätt. Och jag har sedan jag fick reda på det, haft den där konstiga känslan av att nåt inte stämmer. Lättare blödning och molande mensvärk kommer till och från. Jag ska ringa till gyn imorgon och prata med dom iaf, men som det ser ut nu så känns det som att det bästa blir att avbryta. Inte lätt säkert, men det är nog så det får bli. Tack för att ni delade med er iaf av era barn :)
-
Hallå där! Hur har ni det? Tänk att de börjar närma sig ett år redan
-
Oj han låter aktiv minst sagt! ???? ok, är han ett år då när han ska börja? Vår stora började då och det gick super! Mio kommer börja när han är 14 månader, men jag kommer nog jobba 75% och är inom vården så det är ju inte alla gånger han är där hela dagen iom att jag gör kvällar också
så det är en stor fördel! Mio har precis börjat gå med gåvagn men väldigt ostadigt. Han har nyligen i dagarna lärt sig krypa riktigt och börjat ställa sig mot möbler. Mkt på en gång nu :-P
-
Ja men dåså, det kommer gå utmärkt! Ja nr 2 känns MKT mindre och långsammare i utvecklingen mot första, sjukt vad olika de kan vara :O Elliott sprang ju nästan vid detta laget (11 mån) och mio är jätteostadig :P Han är fortfarande ganska liten, för en månad sen vägde han nästan 8 och var knappt 70 lång :P men han har ju alltid varit liten så han följer väl sin födelsekurva på ett ungefär :P
-
-
ååh vilket charmtroll <3 !!!! ja nu denna gången går det MYCKET fortare! :D
-
Så fin!!! <3 låter som ni haft en riktigt bra sommar
mio pratar en del till skillnad från vad elliott gjorde vid denna tiden :-P han säger också mamma och titta, andra ord han säger är pappa, lampa, se, där, och de två senaste är hej då och natt natt. Ja nu händer mycket!!!