Inlägg från: Mamma2014 |Visa alla inlägg
  • Mamma2014

BF september 2015!

Hej! 
    Emma heter jag och är 27 år och har precis plussat =) 2-3 på clearblues test idag så jag gissar på att jag är i vecka 5 4+0. Jag kan inte veta exakt för jag kan inte räkna från senaste mens då jag haft väldigt oregelbunden mens och långa cykler sedan jag födde min dotter. Ska vänta ett par veckor och sen boka tid till mvc så får de boka tidigt ultraljud för att se hur långt gången jag är. Hoppas bebis stannar i magen så jag kan fortsätta följa er andra här på sidan =)

Jag bor 3 mil söder om stockholm, var bor ni andra?

• Mamma2014
    Eveelina89 skrev 2014-12-31 12:39:51 följande:
    Jag var nog lite för snabb, väntade 2 tim kanske.. kan inte hålla mig så länge nu förtiden och dricker ganska mycket så ska köpa ett nytt efter dagarna här. Ska vara enligt senast mens i v 4+1 .

Men har inte några symtom mer än att jag inte kan nudda brösten och molvärk i livmodern. Hur har ni det? När börjar man spy? Tänkte om ni visste, men om man väntar tvillingar hur märker man de el är det vid ultraljud? :P kram på er
    många börjar må illa runt v 6-7 men det kan ju även komma senare. Jag mådde illa  och kräktes från v 6+0 till en vecka efter bf med min dotter :P
  • Mamma2014
    Eveelina89 skrev 2014-12-31 12:39:51 följande:
    Jag var nog lite för snabb, väntade 2 tim kanske.. kan inte hålla mig så länge nu förtiden och dricker ganska mycket så ska köpa ett nytt efter dagarna här. Ska vara enligt senast mens i v 4+1 .

Men har inte några symtom mer än att jag inte kan nudda brösten och molvärk i livmodern. Hur har ni det? När börjar man spy? Tänkte om ni visste, men om man väntar tvillingar hur märker man de el är det vid ultraljud? :P kram på er
    om man mår fruktansvärt illa och kräks så kan det också tyda på tvillinggravidditet och isåfall brukar de kolla upp det via ultraljud. Gör man tidigt ultraljud så görs det vaginalt.
  • Mamma2014
    Sopp skrev 2015-01-05 21:26:50 följande:

Här kom pluset som en chock. Har en son hemma på 9 månader så vi hade väl inte funderat på ett till ännu (även om vi vill ha fler) - över jul kände jag mig illamående, halsbränna, humörsvängningar och hög puls och sedan den där enorma tröttheten. Tog ett test igår och mycket riktigt är det något där inne som växer. Känns läskigt med två barn så tätt (förutsatt att allt gå bra). Vet inte vilken vecka jag är i då mensen varit oregelbunden sedan jag slutat amma, men enligt veckoindikatorn är jag 3+ så jag gissar att jag har ett BF i början av september 

Jag har en dotter på snart 9 månader :) men här var det faktiskt planerat.
  • Mamma2014
    Sopp skrev 2015-01-06 09:51:58 följande:
    Åå är du inte orolig för hur ni ska orka? Jag har lite smått panik!

nja alltså man får ju räkna med att det blir riktigt jobbigt ett tag men sen blir det väl helt okej efter ett par år =) vi har ju valt själva att vi vill ha det såhär och jag tycker det känns bättre än att man ska börja om från början efter några år =)

• Mamma2014
    collansM skrev 2015-01-08 20:33:07 följande:

Har ni några symptom? Jag har ömma svullna bröst, ökade flygningar, lite mensvärk som kommer och går och sover gärna hela tiden, vilket är svårt med en 7 månaders. Juste jag grinar hela tiden också, precis dom förra grav

typ samma som mig men jag har inte ont i brösten, inte än iaf och jag har en 9 månaders ;) känner mig lite allmänt sjuk.
  • Mamma2014
    Blixt3 skrev 2015-01-22 19:17:15 följande:

Är i 4+2 ska detstå:)

När brukar illamående och sådant märkas av?

För mig har illamåendet kommit bara från en dag till en annan från ca 6+0 sen mår jag riktigt illa och kräks hela graviditeten, jag har väl lite otur :p få se om det håller i sig hela den här graviditeten men min förra var så iaf.
  • Mamma2014
    Linnea72 skrev 2015-01-28 23:17:50 följande:

Nu hoppar jag in här också!

Jag är i vecka 8 + 4.

Fick veta i vecka 6 att jag var gravid, hade inte en aning. Spydde upp precis allt i 11 dagar (trodde det vara magen/kroppen som ballat ur totalt efter svår migrän). Åkte ut och in från sjukhuset, men så var det en kväll där som bad mig lämna ett urinprov ifall ifall. Så visade det sig att jag var gravid och hade UVI.

Åkte hem på kvällen. Men det blev ambulans och läggas in på gyn dagen därpå. Spydde ännu mer (att det ens är möjligt)... Så där låg jag ett par dagar.

Väl hemma igen så spyr jag fortfarande varje dag och är kolossalt trött. Men nu har jag iaf inte svältkroppar i urinen och rasar inte i vikt!

Jag är lycklig över graviditeten men har inte kunnat njuta av den nåt än då jag mår skit dygnet runt.

Ska läsa ikapp mig lite här nu. Om någon har liknande erfarenheter som mig får ni gärna skriva :)

Detta är förövrigt min första graviditet och är 23 är.

Jag låg inne på akuten i förrgår och fick dropp då jag mår illa och kräks hela tiden. Väntar mitt andra barn och är nu i v 8+1. Jag led av hyperemesis hela min förra graviditet (fick min dotter i april 2014) det är verkligen fruktansvärt och jag hoppas verkligen inte det kommer fortsätta så hela den här graviditeten också, man hoppas ju alltid på att det ska gå över efter första trimetern. Jag äter mediciner och sen jag var på akuten sist dubbeldos av mina mediciner mot illamående. Om du lider av hyperemesis så har du en tuff tid framför dig men det kan gå över om inte om några veckor så iaf senare i graviditeten. Förra graviditeten höll det på mellan v 6 och till och med in på förlossningen och nu började det också i v 6 så får se hur länge det håller på nu. har du frågor så svarar jag gärna!
  • Mamma2014
    NattaLind skrev 2015-01-29 13:21:39 följande:
    Du måste vara vän med någon på FB som är med i gruppen så kan man lägga till dig! :)
    men man brukar väl lämna blodprov för kub efter v 10?
  • Mamma2014
    Jeulina skrev 2015-01-31 07:34:06 följande:

Visst var det någon här som mådde väldigt illa? Jag mår sjukt dåligt jag har ingen ork och har inte fått behålla någon mat på tre dagar.. Vatten får jag i mig då och då. Är sjukskriven två veckor framåt. Men ärligt, hur överlever jag denna period? Orkar inte spy mer och är såå hungrig samtidigt som jag mår så illa :(

Jag har problem med illamående och kräkningar. Fick dropp på akuten i tisdags. Se till att få mediciner så kanske det blir lättare att få i dig något. Testa nyponsoppa och fruktsoppa eller fil/yogurt kan funka? Ät/drick bara lite åt gången.
  • Mamma2014
    Pluppla skrev 2015-02-25 15:41:14 följande:

Kub imorgon kl 13.oo håll tummarna :)

Vad roligt! Jag med men redan kl 8:30 :)
  • Mamma2014
    Mijjan skrev 2015-05-28 09:51:30 följande:

Oj bara två kilo! Bra gjort. Jag klarade mig länge men nu snittar jag på ett kilo i veckan

Kräktes mycket i början så gick ner 6 kg och har gått upp två av dom så egentligen kan man säga att jag ligger på 4 kg minus. Men har övervikt från efter min graviditet innan (fick barn 2014) så jag bör inte gå upp så mycket i vikt. Väger man mindre från början så ska man ju gå upp mer.
  • Mamma2014
    Mijjan skrev 2015-07-06 16:07:44 följande:

Hur långt innan går ni hem från jobb? Jag hade tänkt jobba till bf (lämpligt schema med 2-3 längre pass i veckan) men har börjat få så ont av foglossning att jag inte tror jag kan jobba så länge. Har två veckor kvar till semester, sen semester i fem veckor och räknade med att jobba sista fem veckorna om bebisen inte kommer tidigt... Har inte fler semesterdagar att ta ut så kan inte ta semester och såklart om jag har lika ont av foglossningen så kan jag ju kanske bli sjukskriven men hur funkar det med att vara föräldraledig innan bebisen kommer? Är föräldrapenningen lika hög då som efter? Antar de 60 dagar man kan ta ut i så fall dras av från de totala dagarna? Känns som jag inte vet någonting om det här *suck* Byråkrati och regler hit och dit :(

Ja precis tar du ut föräldrapenning 60 dagar innan bf så dras det av från de totala 480 dagarna som man har. Det är samma summa du får ut för varje dag.
Svar på tråden BF september 2015!