• green78

35 år, ngn som vill följas åt på gravidresan?

Hej! Jag plussade den 17 dec. Jag har haft rätt långa och oregelbundna cykler, så jag trodde bara att mensen skulle komma sent. Sen tyckte jag det blev lite väl långt så jag testade, och plussade!!! Då var jag redan i vecka 6 så går allt som det skall så blir det bebis i mitten på augusti. Vi har försökt sedan i juni och jag är 35.

När har ni BF? Hur mår ni? Här är det en del illamående, började väl för någon vecka sedan. Mariekex är grymma just nu!

Ser fram emot denna resan med lite skräckblandad förtjusning. Skall bli grymt att bli mamma och få mitt efterlängtade barn, det är väl det jag försöker tänka på när illamåendet slår till...

Kul att hitta någon att följas åt med!

• green78

Hej! Följer tråden och vill gärna följas åt! Har du varit på mvc än? Vi var där i torsdags, lite spännande! Tror också att det blev lite mer verkligt för min sambo. Annars var de tester som man fick reda på där, blodvärde, socker och blodtryck bra.

• green78

Åh, kmor, håller tummarna för att allt går bra!!!

September15, här var det bara inskrivning, bm pratade en del hälsogrejer med som kost, alkohol och rökning och liknande.

De tog blodprov dels på blodvärde och socker, men också könssjukdomar och blodgrupp. Jag skulle nästan vilja att de kollade att jag VERKLIGEN är gravid med. Jag menar, jag tog ju testen, och jag har ju inte haft mens, men det känns så himla overkligt!

Vi har bestämt oss för att göra KUB test, och det blir väl om 2-3 veckor någonting tror jag. Då får man ju i alla fall göra ultraljud och se den lille.

Hur känner ni för det? Man brukar ju erbjuda mammor över 35 det, men det är väl fortfarande fritt att välja.

• green78
    September15 skrev 2015-01-13 12:40:30 följande:

Här görs inskrivningen tydligen efter hälsosamtalet vad jag läst på nu, så jag får boka det på plats. Ja ibland funderar man över om det är på riktigt. Har inga särskilda symptom- ont i brösten och svag mensvärk typ.

Vi ska också göra KUB har vi bestämt oss för. Mycket för att få se den lille ja :)

Fick ni boka det när ni var på Mvc?

När har ni BF?

Har ni berättat det för nära och kära?

Har också rätt diffusa symptom. Lite illamående, lite mensvärk, lite ömma bröst, och dom har blivit större med till sambons förtjusning... och mensen har ju så klart inte kommit, så det känns lite overkligt. Ser verkligen fram emot ett ul!

Så mycket känslor! Svårt att tro att det är sant! Vi har försökt sen i juni, men jag har längtat efter barn hur länge som helst känns det som! Det är så stort att det äntligen hänt! Samtidigt är man ju fortfarande nervös för att det skall hända något...

Skall till mvc igen om 2,5 vecka, då får vi svar på de blodprover de tog sist och så tar de kub-test-blodprovet och så bokar vi tid för ul på östra i Gbg.

Vi berättade rätt tidigt för närmsta familjen, det gick liksom inte att hålla sig! På jobbet tänkte vi berätta efter vår semester som vi är på nu. Så det blir i vecka 12-13.

Hur tänker ni där?
  • green78
    kmor skrev 2015-01-15 02:52:13 följande:

Mitt foster lever! Var på nytt vul idag. Bebben har mer än fördubblat sin längd och hjärtat slår.

Kmor, Åh vad skönt att höra!!! Vad händer nu, får du gå på lite tätare kontroller nu, eller är det kub eller "vanliga" ul i vecka 18-19 som gäller?

Själv längtar jag verkligen efter ett ul, för att få se pyret. Senaste dagarna har illamåendet släppt lite, infinner sig bara om jag väntar för länge med att äta. Har dock varit galet förstoppad, inte så kul det heller...

Jag trodde inte att det skulle vara några som helst problem med att sluta med allt man inte skall äta när man är gravid. Och innan vi åkte på semester var det inte så farligt heller. Men nu... Sitta på resturang och inte ta ett glas vin... Eller en drink före maten... Eller gå på någon hotellbar efter middagen och ta en drink... Jag saknar det faktiskt... Lite sorgligt, men ändå. Sen gillar jag en blodig biff och goda ostar... Hur känner ni för detta? Saknar ni något?

Förresten, när har ni BF?
  • green78

Då har jag BF lite tidigare än er, för min del mådde jag som mest illa runt vecka 7-9, nu när jag gått in i vecka 11 är det mycket bättre. Det kommer om jag inte äter tillräckligt ofta eller åker bil. Då måste jag äta i stort sett hela tiden...

Tycker Kub är skitläskigt! Jag vill göra det, det är vi helt överens om båda två, men är gräsligt rädd för resultatet! Vi har sagt att vi går vidare med fostervattenprov om det behövs och i förlängningen abort med, men hua, väntan... Och om man sen behöver gå vidare med det... Inte roligt alls!!!

Gör blodprovet för kub den 30 jan och sen antar jag att ul är veckan efter.

Vad jobbar ni med? Har ni jobb som kommer att bli svåra iom graviditeten? Själv sitter jag på en reklambyrå i Göteborg, fysiskt kommer det inte bli några problem, det svåra kommer vara att behålla lugnet och inte stressa.

• green78

Hej tjejer! Hur går det för er?

Kom hem till kylan från solsemester igår, kul väder här hemma... Not...

Är i vecka 12 nu. På fredag är det dags för nästa besök på mvc. Får reda på blodtesterna som de tog sist och skall ta blodprov till KUB.

Illamåendet har minskat en hel del. Fortfarande jobbigt att äta frukost på morgonen... Brösten är fortfarande lite ömma och har definitivt blivit större. Och trög i magen.

Hade en liten blödning igår, dock var den bara lite när jag torkade mig, och det har inte kommit något mer sen, men jobbigt ändå!

Hoppas få bokat tid för ul för kub nästa vecka. Skönt att få det gjort, och vansinnigt spännande att få se den lilla!!! Tvivlar ibland på att det finns något där inne alls... Har ju visserligen symptom, men har så svårt att tro att det är sant!

• green78

Kul att så många anslutit!

Var ju hos bm i fredags och fick svar på de första testerna och allt såg bra ut. Tog blodprovet för KUB men eftersom det var lite sent så kunde inte bm boka tid till ul på nätet utan var tvungen att skicka remiss. Hon sa till mig att om jag inte fått ett besked senast tis så skulle jag höra av mig igen. Hon sa också att jag måste göra det innan 12 feb. annars är det för sent. Jobbigt...

Dock ringde de från mottagningen idag och sa att jag fått en tid redan i morgon. Så skönt!

Fortfarande läskigt, men om man bortser från det så kommer vi faktiskt att få se och höra vårt lilla Pyre i morgon!!! Det pirrar i hela kroppen bara vid tanken!!! förresten, får man höra också? Eller är det bara bild?

• green78
    Zora skrev 2015-02-02 18:05:09 följande:

KUB gjort idag och vi fick bra siffror smile1.gif Lilla bebisen var ganska stillsam (jämfört med dottern som var som en elvisp vid KUB). Fick BF 18/8, en dag längre fram än vad VUL i v 8 sa. Vi fick tid för RUL också vilket blir 19/3. Känns länge till dess..

Åh vad skönt att höra, grattis!!!

Kul att ni fick beräknat BF också, det visste jag inte att man kunde få. Då har jag något mer att se fram emot i morgon!

Vi har rul bokat till den 12/3. En stund kvar...
  • green78
    Sarisen skrev 2015-02-01 19:38:51 följande:
    Hej är också född 78 och gravid med tredje barnet, en riktig sladdis då mina  tjejer blir 15 och 13 år i år. Ville bara säga att vi valde att göra kub/nupp test och vi fick ett dåligt resultat. Vi gick vidare med fvp och det visade sig att bebisen inte hade några utav de vanligaste kromosomfelen i varjefall. Blev så lättad över det, men sen självklart finns oron där ändå över andra sjukdomar eller att nåt skall gå på tok. Har bf i mars så har inte så långt kvar nu, längtar :)
    Lycka till med testet, det kommer gå bra ska du se!
    Skönt att allt gått bra! Pratade med min bm också och hon sa att det ju är väldigt få som faktiskt får dåligt resultat på kub och ännu färre som sedan får negativt på fvp. Så jag bara går och tänker på hur magiskt det skall bli att titta på den lilla i morgon!

Lite avis faktiskt på att du bara har max en månad tills du får träffa krabaten som bor där inne. Det är stort!
  • green78

Gjorde ul för KUB idag och allt såg fint ut, fick jättefina värden. Antar att man är rätt partisk, men vilket gulligt Pyre!!! helt magiskt att få se den och det lilla hjärtat, hjärnan, så armar och ben och allt!!! Fick med oss en bild också.

BF är beräknat till 15/8 tror jag det blir.

• green78

Hej tjejer! Vad skall vi fylla den här tråden med då? Har ni gjort Kub, RUL, har ni hittat bästa vagnen eller bästa babyprylen. Mår ni bra? Eller vill ni spy galla över hur ni mår eller att ni har ont? Eller hittat bästa webbshoppen för mamma kläder?

Själv har jag legat hemma med förkylning i nästan två veckor, värsta förkylningen ever. Antar att det beror endel på graviditeten. Men i morgon är det jobb igen skall faktiskt bli rätt trevligt!

I morgon är oxå första gången på gravidyoga kursen jag signat upp mig på. Någon annan som testat det?

Önskar er en trevlig måndagskväll!

• green78

Kub är blodprov och UL och man får fram en sannolikhet på om barnet kan ha t ex Downs och ett par andra liknande, men värre sjukdomar. Får man en sannolikhet som är större än 1:200 brukar man rekommendera att gå vidare med ett forstervattensprov. Då sticker man in en nål i magen och tar ut lite fostervatten och testar det, då får man svart på vitt om barnet är sjukt eller inte.

• green78
    Linc skrev 2015-02-17 07:06:18 följande:

Å, önskar att gravida var ett alternativ till mig!! Jag har trååååkigt! Har varit långtidssjukskriven sedan hmm ja ett år tillbaka nu. Har en bindvävsjukdom eds som ger mig "glappa"leder och kronisk smärta.. blev gravid och är nu i v.32 har fått må så bra i min graviditet.. tills nu.. *suck* Foglossning from hell har gjort sin entré och nu har jag riktigt ont och svårt att gå särskilt fram mot kvällen :/ Axlarna svider pga översträckning i leden pga sida sida sovläget jag bara kan ha, magen är giganorm haha!! Längtar massor efter bebis, baaara typ 6v kvar... 10v i värsta fall..

Dock känner jag hur mörkret som varit i mitt huvud / humör börjar ljusna! :D På nåt konstigt vänster lyckas dagarna att passera trots att det inte är mkt jag kan göra eller har ro till för den delen :) Igår roade försäkringskassan mig i några timmar när jag försökte planera in föräldraledig. . Slutade med att jag lade in till och med Mars-16 Får ta resten sen :)

Hoppas ni andra där ute har det bra!! Jag ska nog gå upp nu å äta frukost.. har fått sova 4h i sträck inatt så just nu är jag utvilad!! Det blir en bra dag idag !! Kram på er :)

Åh jobbigt för dig att du fått sån foglossning! Har du fått någon hjälp? Övningar du kan göra eller så? Både för foglossningen och axeln... Kanske naprapat eller Ackupunktur? Kolla med din bm. Och var jobbig! Finn dig inte i att de säger att man bara skall genomlida det och det går över efter förlossningen...

Bra att du i alla fall kan se ljust på dagen! Heja dig!!
Svar på tråden 35 år, ngn som vill följas åt på gravidresan?