Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto

Använder du VistaCloud?

• sportpappa

VistaPay sköter betalningarna för VistaCloud. Kolla först att hon inte har ett konto hos VistaCloud. Man vet aldrig vad de äldre kan ha registrerat sig på för tjänster utan att ha koll på villkoren. VistaCloud är en tjänst för att lagra bilder, filmer och filer.
    De har 3 olika priser: 9, 19 och 49 euro/månad.

Det är ju så klart möjligt att någon kommit åt hennes kreditkortsinformation på något sätt och då ska ni spärra kortet, men kolla som sagt först att hon faktiskt inte har registrerat sig för tjänsten.
    Kontakta sen VistaPay eller VistaCloud och avanmäl tjänsten eller anmäl att din mammas kort använts av någon.

• sportpappa

Jag hittade en tråd om presentkortet på McDonald´s på ett norskt forum.
    forum.kvinneguiden.no/index.php
    Nu fungerar inte länken längre.

Där var det en som klippte ut följande:

"Gavekortet er din velkomstgave fra VistaCloud og du får 14 dagers PRO konto for bare 10 kr. Du må fremvise legitimasjon for å motta velkomstgaven.
    Du kan derfor fritt gratis avslutte din konto innen 14 dager, hvis VistaCloud ikke er noe for deg. Du finner betingelsene for din VistaCloud konto her. "

Enligt ovanstående har ni har godkänt ett PRO-konto hos VistaCloud eftersom ni inte sade upp kontot i tid.
    Det kan vara möjligt att häva avtalet på grund av otydliga villkor eller för vilseledande marknadsföring, men man får fråga sig om det är värt jobbet. Det finns ju en stor risk att de har rätten på sin sida eftersom det med största sannolikhet står i villkoren vad som gäller.
    Kontakta en konsumentrådgivare eller jurist och se vad de rekommenderar att man ska göra.
  • sportpappa
    Anonym (Anonym) skrev 2014-12-21 14:49:41 följande:

Fast man har ju inte fått ngt present kort få bryter de ju mot sitt avtal

Ja, det är nog möjligt. Det är iofs bara en gåva. Det som man som kund köper är ett PRO-konto för 10 kr och det har de väl "levererat"?
    Finns det någon som har villkoren för det ni köpte?
  • sportpappa
    Anonym (Herregud) skrev 2014-12-23 14:09:32 följande:

Går ni på sånt där? Tror ni på fullaste allvar att man får ett presentkort på 100 kr för en tia via en FACEBOOKANNONS? Inte konstigt att såna här fortsätter finnas när folk är så lättlurade...

Ja, om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det. Att Åhlens och McDonald's skulle ge 90% i rabatt är helt befängt. En helt ny aktör på marknaden skulle däremot kunna göra något sådant för att knipa marknadsandelar.

Det blir lite läropengar för de som gått på det här. Framförallt så ska man alltid dubbelkolla vem som står bakom ett erbjudande och vem man betalar till. Är något skumt så låter man bli hur bra erbjudandet än är.
  • sportpappa
    Gullan5 skrev 2014-12-23 19:14:24 följande:

När jag köpte presentkorten fanns ingen villkor till det dragit 471kr har spärrat korten ringt till dem ingen svar hjälp med lösning vettigt lösning inte en spark till den som redan ligger på marken tack

Det fanns säkert någon info som du inte såg eller så var det inte helt tydligt. Hela bluffen bygger ju på att folk inte är tillräckligt observanta eller kollar upp allt. Det finns inte många idag som läser de villkor som gäller innan de klickar i rutan med att de accepterar villkoren.
    Självklart nämner de inte heller vad abonnemanget kostar om det inte sägs upp för då är det allt för lätt att genomskåda det.
  • sportpappa
    Okidoki skrev 2014-12-25 00:34:41 följande:

Jag blir också orolig för att jag ska få betalningsanmärkning...

Jag hade först och främst sett till att få in en avbeställning av tjänsten och då meddela att det var väldigt otydligt att jag ingick i en prenumeration vilket jag aldrig hade som avsikt.
    Se sen till att bestrida alla fakturor och även det från Kronofogden om det kommer något. Då måste de gå till domstol för att driva in pengarna och du får inte någon anmärkning.
    Sen hade jag tittat på att anmäla dem till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring eller något liknande. Jag antar att du inte har kvar någon information från dem kring hur tjänsten såldes eller de villkor som angavs. Då är det mycket svårare att driva det för det finns inget längre som tyder på att det var vilseledande.
  • sportpappa

Det märkliga på bilden är att det står att det endast gäller nya kunder hos VistaCloud.eu och att erbjudandet inte kommer från McDonalds. Varför skulle någon aktör erbjuda så generös rabatt hos ett annat företag?
    Det är självklart lätt att vara efterklok.
    Det hade varit intressant att se hur övriga sidor såg ut.

De verkar skapa upp webbsidor enbart för sin bluff. Sidan sverigedeal.com är borttagen. Samma sak med dealnordic.com som hade samma erbjudande från McDonalds.

Jag har även hittat andra adresser de använder och som också nu är nedstängda:
    dealnordica.com/
    deal-nordica.com/

De ligger alla på samma server som vistacloud.eu/

Alla domännamn jag skrivit här har extremt låg trust rating på www.scamadviser.com

Alla domännamn har registrerats alldeles nyligen inklusive vistapay.eu vilket är en mycket stark varningssignal.

• sportpappa
    mamma66 skrev 2014-12-26 09:33:09 följande:

Hej 
    Är det någon som kan hjälpa mig! Hur gör jag för att säga upp vistapay.eu 
    Jag har inte fått det jag ska ha heller! Först drog dom 8 kr sen drog dom 470 kr
    Jag har inte dom pengarna som dom drar!
    HUR SAK JAG GÖRA FÖR ATT BLI AV MED DETTA HJÄLP MIG!
    Tack på förhand
    Mementa

Du har ett abonnemang hos VistaCloud: vistacloud.eu
    Där står:
    "How can I cancel my membership?
    You can cancel your membership on your profile or by contacting our support team."
  • sportpappa
    mamma66 skrev 2014-12-26 10:06:31 följande:

Tack!
    Men kan jag bara svar på engelska?
    Jag har skickat till dom på svenska men inte fått något svar!
    Jag blir så arg för var är det som jag beställde?
    Och hur kan dom få fortsätta om det är så många som i te är nöjda och tycker dom är oärliga?

Det är bäst att svara på engelska eftersom deras sida är på engelska. Då fungerar det garanterat.

Med största sannolikhet så står allt i de villkor ni accepterar när ni betalar även om de säkert inte är så tydliga. Det kvittar egentligen. Ni har gett bort pengar och kortuppgifter till någon helt okänd bara för att ni lockades av att göra en superdeal med 90% i rabatt.

Det är nästan omöjligt att stoppa bluffmakare på rättslig väg. Täpper man till ett hål så hittar de ett nytt.
    Det är konsumenterna som är för lättlurade. Om man ger bort pengar till vem som helst utan att kontrollera vem som står bakom så blir man självklart lurad då och då. Konsumenter måste lära sig att alltid kontrollera vilket företag som står bakom det man tänker köpa.

Köp aldrig aldrig någonsin av ett företag ni inte har kollat upp eller känner till sedan tidigare. Kontrollera alltid vem ni verkligen tänker handla av. Det kan verka vara ett känt företag, men det är ganska lätt att till synes vara någon annan.
  • sportpappa
    Okidoki skrev 2014-12-26 10:49:31 följande:

Så rätt! Kunde ha blivit en dyrare läxa...men en läxa blev det definitivt...Konstigt jag som aldrig råkat ut för något bedrägeri, stöld etc och så låter jsg mig luras på detta vis ?!?

Jag tror att vi kommer att se en ökning av antalet såna här bedrägerier nu när mobil shopping blir vanligare och vanligare. På mobilen är det inte lika lätt att kolla upp vem som står bakom en tjänst och det blir ett jäkla hoppande mellan appar och webbläsare för att få fram den info man behöver för att bedöma om man kan lita på sidan eller appen.
    Om man tittar på bilden här ovan så är det från en mobiltelefon och man ser inte ens vilken webbsida man är på.
  • sportpappa
    Maria 434 skrev 2014-12-30 11:09:18 följande:
    Du blev inte lurad att köpa ett presentkort, du angav väl dina kortuppgifter helt frivilligt? Sen har du missat att läsa villkoren som de verkar ha dolt mycket väl men nånstans finns dom ju dolda.
    Jag tycker nog att de blivit lurade även om det var en ganska uppenbar bluff.
    Det var ju inte så att VistaPay ville sälja presentkort till underpris. De ville få folks kreditkortsuppgifter så att de kunde dra pengar för sitt PRO-abonnemang. De gjorde på något sätt villkoren svårlästa.
    De som beställde ville köpa presentkort till underpris. Inte ingå något abonnemang.

I det här fallet utnyttjades användarnas önskan att göra en riktigt bra affär, att vara under tidspress, att det är väldigt få som läser villkoren och deras bristande tekniska kunskap.
  • sportpappa
    zoorba skrev 2014-12-30 12:38:54 följande:

Men vad i helsike är det man prenumererar på. Luft ??

Du prenumererar på en tjänst som ger dig utrymme i deras molntjänst. De har en tjänst motsvarande Dropbox.
  • sportpappa
    Siska skrev 2014-12-30 12:34:03 följande:

Snälla någon som har mail till dom för att avsluta? 

Gå in på vistacloud.eu/ och använd formuläret på deras supportsida.
  • sportpappa

Är det någon som testat att logga in på VistaCloud och sett om ni verkligen har någon molnlagringstjänst?
    Antligen får ni använda funktionen för glömt lösenord för att få ut lösenordet.
    De hävdar att de har appar för iOS och Android, men jag har inte hittat några såna.

• sportpappa
    Madmoiselle skrev 2015-01-04 19:20:53 följande:
    Jag har köpt sådana här dealar förut, sist på IKEA. Jag fick presentkortet och de drog inte ett öre mer än vad de sa. Så det är inte konstigt att gå på en bluff.
    Det som man alltid ska vara vaksam på är vem man betalar till och vilket företag som står bakom den tjänst/produkt du köper. Om man inte kontrollerar det så är det så klart jättelätt att bli lurad hela tiden så fort någon påstår att man säljer något till ett jättebra pris.
    I det här fallet så verkar det inte riktigt vara en bluff utan det handlar om medvetet otydliga villkor och vilseledande marknadsföring. Om ni hade sagt upp tjänsten inom 14 dagar så hade de nog inte dragit något extra.
  • sportpappa
    Madmoiselle skrev 2015-01-04 19:38:37 följande:
    Fast det står inte ett ord om någon prenumeration då man antar dealen och det står inget om att det ska kosta mer än 10 kronor. I gen har dessutom fått sitt presentkort. Så det är helt klart en bluff.
    Det är möjligt. Även om det säkert var dolt någonstans.
    I vilket fall som helst så har du gjort en betalning till en helt okänd aktör. Det ska man aldrig göra. Så fort du tar fram ditt kreditkort så ska du fråga dig vem du betalar till. Om du inte känner till företaget så ska du kolla upp det.

För att få sitt presentkort så står det följande i villkoren hos VistaCloud:
    "For the user to receive the welcome gift, the user needs to upload an ID within 7 days after the account is created."
    Det gör man säkert genom att logga in på ditt konto hos VistaCloud.

Det hade varit väldigt intressant att se exakt hur alla sidorna såg ut när presentkortet såldes inklusive alla betalningssidor. Det finns alltid fruktansvärt långa sidor med villkor som man godkänner. Om det inte finns så är det något lurt och man ska dra sig ur.
  • sportpappa
    Okidoki skrev 2015-01-05 01:44:30 följande:
    Problemet är att man inte får den infon eller Info att man köpt en 'subscription' i samband med köpet av presentkortet...Det kallas 'negativ avtalsbindning' efter köp och det har strömmat och fortsätter att strömma in anmälningar till KO. Deras affärsidé är att vara otydliga och luras in i avtal. Jag har inte hört från någon som är en nöjd kund till Vistacloud, så de gräver sin egen grav... Vistaclouds 'Sveriges bästa deal' med denna erbjudandelänk är väldigt lik 'Lets deal-erbjudanden' och dem har jag köpt tidigare, därför ingav den mig falsk trygghet.

Det är jättelätt att vara efterklok...
    Eftersom du har registrerat dig för en prenumeration med en så kort provperiod så bör det inte falla under negativ avtalsbindning även om många verkar tro det.
    Jag tror att det är vilseledande marknadsföring eftersom det för konsumenten verkar som att man köper ett presentkort när man egentligen registrerar sig för ett PRO-konto hos VistaCloud.

Återigen så behöver man se hur annonsen och webbsidorna var utformade för att kunna göra en bedömning
Svar på tråden vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto