• sofotrollet

IVF 2015 januari - februari

hej! Idag blev jag ruvare på dag 3 med ett 8celligt embryo. Av 12 ägg blev 10 befruktade och 8 stycken klarat sig bra hittills. Stora chanser att få något till frysen.

Till alla er som ruvar; Jag vill våga hoppas på att det är bra och att jag kommer bli gravid, men vågar ej helt och hållet. Hur tänker ni? Vågar ni tro på ruvning fullt ut? Jag är så himla rädd att bli besviken... samtidigt tråkigt om jag ska gå runt och tro att det ej kommer att fungera.

Finns det fler här som behövt göra ICSI? Vid utredningen har de sagt att de ej hittar något "fel" på oss som kan förklara ofrivillig barnlöshet, men nu är det andra gången de behöver mikroinjicera spermierna pga för få antal. Finns det fler som är i samma läge?

• sofotrollet

hej! Idag blev jag ruvare på dag 3 med ett 8celligt embryo. Av 12 ägg blev 10 befruktade och 8 stycken klarat sig bra hittills. Stora chanser att få något till frysen.

Till alla er som ruvar; Jag vill våga hoppas på att det är bra och att jag kommer bli gravid, men vågar ej helt och hållet. Hur tänker ni? Vågar ni tro på ruvning fullt ut? Jag är så himla rädd att bli besviken... samtidigt tråkigt om jag ska gå runt och tro att det ej kommer att fungera.

Finns det fler här som behövt göra ICSI? Vid utredningen har de sagt att de ej hittar något "fel" på oss som kan förklara ofrivillig barnlöshet, men nu är det andra gången de behöver mikroinjicera spermierna pga för få antal. Finns det fler som är i samma läge?

• sofotrollet
    lisodan skrev 2015-02-02 15:34:30 följande:

Det låter konstigt om det är på grund av för få antal. 12 ägg är inte få alls. Jag har hört att läkarna strävar efter att man ska få 5-12 ägg. Vet tyvärr ej så mycket om ICSI. Vi har haft bara 7 ägg och 2 ägg och de har ändå inte gjort ICSI. Kan det istället ha något att göra med kvaliteten på äggen? Sa de något om det?

De gjorde ICSI pga för få spermier, inte ägg... äggen sa de inget om. Men fortfarande vill de ej säga om barnlösheten beror på spermierna...Dock börjar vi tro att så är fallet. 

• sofotrollet
    Akelois skrev 2015-02-02 16:27:12 följande:

Hur många ligger din mans på?

Över 20 miljoner anses man som fertil men då är även den nedersta gränsen.

Kanske han ligger där omkring och då anses fertil och därav varför de inte säger något? Fast de borde ju säga som det är.

Jag har läst att en genomsnittlig man har ungefär 200 milj. per sats och att cirka 250 stycken överlever och når ägget.

Helt otroligt vilket bortfall!! Då förstår man att det krävs en del...

Det sa de aldrig. Men borde kunna ringa och fråga imorgon. Kan ju vara intressant att veta och de borde kunna ge ett svar...
  • sofotrollet
    Ulri skrev 2015-02-02 18:07:50 följande:

Ni som har gjort flera försök som misslyckats. Har ni ändrat mycket i era protokoll? Vill veta vad jag ska ta upp med min läkare nu efter ett misslyckat färskt och två frysförsök med perfekta embryon och bra tjocklek på endometriet...

Jag har gjort ett färskt försök (ET) och en FET. Fet gjorde i ostimulerad cykel, äggen klarade inte upptiningen så bra så fick två stycken tillbaka utan lycka.

Nu andra gången jag gjort ET har de inte ändrat något överhuvudtaget. Den enda ändringen är att jag fick sluta med sprutorna en dag tidigare och att jag fick tillbaka embryot på dag 3 istället för dag 2 som sist. Men detta endast då det kommit en helg mellan och de ej gör ET under helgen...

Anledningen till att ägget inte fäster trots att det ser fint ut har jag förstått beror på kromosomfel. De kan se om ägget delar sig som det ska men kan egentligen inte se kromosomsammansättningen. Därav kan ett ägg se jättefint ut men ha kromosomfel och därför fäster det ej (kan också vara en anledning till varför man kan få tidigt missfall). Om du ändå haft fina ägg är det endast en tidsfråga innan ni lyckas bli gravida! Lyssnat en del på IVF-podden som jag kan rekommendera varmt samt på Linnéklinikens hemsida. www.linne.se/fragorsvar/ (se svar på fråga Stöter jag bort äggen) 
  • sofotrollet

Jag är på ruvardag 5 med tredagarsembryo och har de senaste två dagarna haft som menvärk. Vill såklart inte ge upp hoppet och det e ca 4-5 dagar till Bim (om jag räknar ca 14 dgr efter äggplock/ägglossning) så vill ju gärna tro att det än inte är kört.. Men nu till min fråga, vad har ni som tar Lutinus för biverkningar? Ni som fick ett plus, hade ni mensvärksliknande smärta innan plusset?

• sofotrollet

Till alla som fått + WOW! Grattis!

Till er alla som inte lyckas... ja. finns inte många ord som kan trösta. Jag tror nog att vi alla i den här gruppen vet hur det känns att misslyckas gång på gång. Får trösta varandra med att vi är fler i liknande situation. Vi kämpar vidare tillsammans!

Själv är jag på ruvardag 9 (eller 10 om man räknar att jag satte in dag3) och supernervös. Mensen kan dyka upp närsomhelst och varje lutinusinsättning fasar jag för att se blod... Dag 13-14 efter ÄP kom första röda förra gången och det är imorn eller på fredag. Hur ska man orka stå ut? Tänkte testa men sedan tänker jag att om det visar minus kommer jag bara bli ledsen, även fast det kanske egentligen är för tidigt...

Ni som kommit ungefär lika långt i ruvningen.. hur mår ni? Jag hade jätteont i brösten till en början men det gör endast ont när jag trycker lite nu och har nån slags mensvärk till och från (haft det i några dagar nu...). Det gör mest ont på höger sida. Hoppas, hoppas det tagit sig. Men med tanke på värk och att brösten börjat göra mindre ont känns även detta försök misslyckat!

• sofotrollet

och även detta försök misslyckades... Vet inte hur vi ska göra nu. Detta var vårt andra ET och vet ej om vi har några ägg i frysen. Ska ringa och fråga imorn.. Tror dock ej på fet då äggen sist klarade upptining dåligt! Känner att allt är hopplöst. Vet ej hur vi ska orka gå vidare. Prick på 14e dagen efter ÄP/Äl så kommer blödningen. Precis som vanligt. Förstår ej hur det kan verka som att allt "fungerar" men så gör det ändå ej det...

Några här som börjat fundera på adoption?

• sofotrollet

Lisodan jag är 29 år. Vill också känna att vi ggör allt vi kan därför känns det bra att börja sätta sig in i hur adoption går till. Nu vet vi fortfarande inte om vi fått något till frysen men vi kör på med tredje försöket såsmåningom... lycka till med nuvarande grav. Jag håller tummarna!

Medarp, tänk på att det kan komma rosa/bruna flytningar trots graviditet. Har du tagit tempen? Till er som gör det, går det verkligen att tillförlita sig på basaltemp om man samtidigt tar progesteron? Det är väl i vanliga fall progesteron som kroppen själv bildar som drar upp basala kroppstemperaturen.. Har själv en mensliknande blödning

• sofotrollet

Men fortfarande hög temp... Jag fortsätter dock mwd lutinus fram till testdag då min blödning varit så konstig. Även fast jag vet att det är kört.

• sofotrollet
    MadArp skrev 2015-02-14 10:07:43 följande:

Nej inte tagit temp, men jag vet inte va jag har för basaltemp, testar aldrig...

Dock fryser jag hela tiden men det gör jag väldigt ofta så inget ovanligt..

Dum fråga kanske men stiger tempen vid graviditet eller???

Ja. Tempen stiger efter äl och brukar gå ner vid mens. Vid graviditet brukar tempen hålla sig uppe. Kag brukar ligga på ca 36,3 innan äl för att sedan ligga på 36,8 ca efter. Vid mens går den ner igen till 36,3. Har fortfarande hög temp. Men blöder så mycket nu att jag funderar på att sluta med lutinus. Har dock ingen mensvärk vilket är märkligt för jag brukar inte kunna röra mig utan Alvedon vid mensen.
  • sofotrollet
    Josefinehej skrev 2015-02-16 13:37:00 följande:

hej alla ivf-vänner! Många tråkiga besked dem senaste 2 dagarna här nu känner jag.. kämpa vidare <3

Själv ringde jag till huddinge för jag behövde ha mer lutinus. Då passade jag på att fråga om hur det hade gått med mina 2 ägg som skulle vidareodlas/frysas. Och inga hade klarat sig till frysen :( det känns inte alls bra.Varför skulle just det ägget jag har fått tillbaka klara sig? usch vad ledsen man blir, men får inte ge upp än antar jag...

kram

Tråkigt med att inga ägg gick till frysen. Vet du om det berodde på att de ej fortsatte dela sig eller för att de ej klarade frysning? Fick inte heller några ägg i frysen, trots att de hade delat sig fint dag tre. Vet dock ej varför de ej frystes. Ingen lycka för vår del denna gång.. Har endast ett försök kvar. Håller tummarna för er!! :)
Svar på tråden IVF 2015 januari - februari