• Velveteen

IVF 2015 januari - februari

Hej!

Jag är gärna med i den här gruppen, vi ska göra syskonförsök hos IVF Nordic i Göteborg. (När vi fick vårt första barn gjorde vi ivf:en på RMC i Malmö.) Jag ska börja med Puregon-sprutor på söndag 15/2. Ska göra korta protokollet. Jag är 39 år, är första försöket hos dem.

• Velveteen

Jag började med Puregon 150 IE igår. Kände ingenting i kroppen. Men i dag efter sprutan blev jag yr och det hettade i ansiktet. Någon som haft liknande? Jag hittade värmekänslan i listan över vanliga biverkning men hittar inget om att man kan bli yr. Kände mig som lite berusad, var obehagligt.

• Velveteen

Å vad ni alla kämpar på!

Jag fick veta i dag att kliniken jag går hos (Nordic IVF Gbg) beslutade att jag Inte behöver göra ett andra ultraljud för att se hur äggblåsorna växt till sig utan den dagen det var planerat så blir det Ovitrelle utan föregående koll och så äggplock onsdag 25/2. Jag hoppas att de inte gör det för att tjäna pengar, för vi gjorde första ultraljudet på en klinik i vår hemmaort och då får Nordic betala 3000:- till dem för varje ultraljud. Nu slipper dem det... Jag är lite skeptisk till privatkliniker, även om bemötandet från dem har varit jättebra.

Någon annan som bara behövde/fick göra ett ultraljud under tiden ni sprutade?

• Velveteen

Jag undrar en sak dom jag glömt fråga kliniken om... När man tar sprutorna så äggen växer till sig, kan de hinna spricka av sig själv när tiden är inne för den naturliga ägglossningen? Jag menar, då finns det ju inga ägg kvar att ta ut vid äggplock. Nån som frågat sin klinik om detta? Jag har ÄP på onsdag men har redan segt sekret så min naturliga ägglossning borde vara innan onsdag. Jag vill ju inte att äggen ska lossna av sig själv innan onsdag... Eller motverkar Orgalutransprutan detta så effektivt, den ska ju bromsa förloppet så mognaden blir bra?

• Velveteen

Jag undrar en sak dom jag glömt fråga kliniken om... När man tar sprutorna så äggen växer till sig, kan de hinna spricka av sig själv när tiden är inne för den naturliga ägglossningen? Jag menar, då finns det ju inga ägg kvar att ta ut vid äggplock. Nån som frågat sin klinik om detta? Jag har ÄP på onsdag men har redan segt sekret så min naturliga ägglossning borde vara innan onsdag. Jag vill ju inte att äggen ska lossna av sig själv innan onsdag... Eller motverkar Orgalutransprutan detta så effektivt, den ska ju bromsa förloppet så mognaden blir bra?

• Velveteen

Ska ta Ovitrelle nu 20:30 men slår mig att jag inte vet om den ska tas på samma ställe som jag tagit Puregon ( under navelnområdet) Men så måste det väl vara?! Eller vad säger ni som tagit den? I bruksanvisningen står att man ska ta den där sköterskan har berättat men det har jag missat att anteckna i så fall. Hoppas nån hinner svara!!

• Velveteen
    AnnaSara84 skrev 2015-02-23 20:20:31 följande:

Jag tog den på samma ställe som de andra sprutorna, typ under naveln. Blev också lite konfunderad när jag läste bruksanvisningen, har för mig det stod något om att man skulle ta den i låret

Tack, då satsar jag på att under naveln funkar!
  • Velveteen

Gjorde ÄP idag, de hittade 5 ägg, flera äggblåsor hade inte växt till sig och nu efteråt är jag irriterad att jag inte i frågasatte det ultraljud som kliniken hoppade över. För då tänker jag att man skulle sett att många blåsor inte var klara ännu. Men när man ligger där och har ont och har fått morfin då är man ju tyvärr inte så snabbtänkt och kritiserande... Fick i och för sig bara en morfinspruta, trodde de skulle ge 1-2 till när de såg att jag hade ont, för de sa att 3 sprutor var normalt, men eftersom jag inte sa något så fick jag inget mer. Gick ju att stå ut med smärtan men jag undrar varför det ska vara så glorifierande att inte ta medicin, klart det är bra för kroppen med mindre morfin, men samtidigt gör ju smärta att man spänner sig och kroppen stressas både då och efteråt. Hur som helst så vill jag ju inte att de ringer morgon, för enda orsaken till det är om inget ägg blir befruktat. Äggen stod för 80% sa dem och sperierna för 20% när det gällde att lyckas med befruktningen.

• Velveteen
    Velveteen skrev 2015-02-25 17:38:04 följande:

Gjorde ÄP idag, de hittade 5 ägg, flera äggblåsor hade inte växt till sig och nu efteråt är jag irriterad att jag inte i frågasatte det ultraljud som kliniken hoppade över. För då tänker jag att man skulle sett att många blåsor inte var klara ännu. Men när man ligger där och har ont och har fått morfin då är man ju tyvärr inte så snabbtänkt och kritiserande... Fick i och för sig bara en morfinspruta, trodde de skulle ge 1-2 till när de såg att jag hade ont, för de sa att 3 sprutor var normalt, men eftersom jag inte sa något så fick jag inget mer. Gick ju att stå ut med smärtan men jag undrar varför det ska vara så glorifierande att inte ta medicin, klart det är bra för kroppen med mindre morfin, men samtidigt gör ju smärta att man spänner sig och kroppen stressas både då och efteråt. Hur som helst så vill jag ju inte att de ringer morgon, för enda orsaken till det är om inget ägg blir befruktat. Äggen stod för 80% sa dem och sperierna för 20% när det gällde att lyckas med befruktningen.

Håller tummarna för er som nyss plussat! För vår del så blev det inte som det var sagt från början för alla fem ägg blev befruktade och de körde långtidsodling på dem, så återföring/ET blir först på måndag. Usch vad jag är nervös, gå och vänta hela helgen, hoppas att de klarar sig till måndag! Lutinustabletterna och jag går inte så bra i hop, blir uppsvälld och får kramp
  • Velveteen

I dag hade vi vår återföring av en blastocyst! Det kändes bara bra under ingreppet. Men nu på kvällen känns det som att det hugger och krampar i livmodern. Är det inte lite tidigt att få några symptom.... Det kan ju vara Lutinuset som spökar tänker jag. Hade någon av er ont samma dag/kväll som återföringen?

• Velveteen

Om man satt in ett 2 dagars embryo eller ett 5 dagars, tror ni att det spelar någon roll för hur snabbt man kan testa om man är gravid? Embryot tar väl lika lång tid på sig att fästa och sen ska nivåerna hinna stiga. Eller stiger nivåerna snabbare vid 5 -dagars?

• Velveteen

Verkar som det blir ett minus för mig med, mensvärk, blodiga flytningar och inget plus. Vi har nog inget i frysen, de hörde aldrig av sig och meddelade hur det gick med de halvskruttiga som de odlade vidare, men jag tolkar det som ett nej. Jag vet inte när nästa försök blir för oss. Vi har en typiskt nog en semesterresa sedan länge inplanerad och betald i maj så den krockar med det här. Tror inte vi hinner innan dess. Jag vet inte om man får ta med sig sprutor på flyget i handbagaget... Sen hinner vi inte innan sommaren och kliniken stänger. så blir väl till hösten. Jag kommer leta upp en ny tråd då, beroende på vilken månad det blir. Skriver jag inget mer så pausar vi till hösten, tack för tips och råd och lycka till alla!

• Velveteen

Hej på er igen! Jag se att ni kämpar på med era behandlingar eller misslyckade behandlingar och jag hoppas att ni som behöver orkar ta nya tag. Jag ska börja nästa behandling (sprutorna) trots att vi är på resa en vecka i maj. Jag hoppas att jag inte svullnar upp mer än förra gången. Nu tänkte jag att kroppen skulle ta en paus och det kändes bra de första dagarna nu när jag har ägglossning, men sen fick jag mycket mer ont i livmodern än vad jag brukar ha. Undrar om det beror på allt kroppen utsatts för. Är molande värk, någon som känt samma efter misslyckad ivf?

• Velveteen

Om min mens kommer under resan så ska jag börja med sprutorna då. Men vet inte hur kroppens cykel är nu, kanske kommer mensen några dagar tidigare och då kan jag inte börja med sprutorna. Då blir det inte förrän till hösten! Det är så jobbigt när det hänger på några dagar! Läkaren funderade på endometrios hos mig men jag har gjort så många bukoperationer för andra saker så jag tror snarare att det är ärr mm som gör ont vid ägglossning och mens. Men så ont som jag haft nu har jag aldrig haft vid ägglossning. Inte akut ont men ihållande och flera dagar. Hormonerna kanske ännu spökar eller att äggstockarna svullnar mer än normalt, vad vet jag. Tack ni som önskar lycka till med resan och för er som också ska resa elle ta en paus, hoppas att vi kan koppla av och återhämta oss!

Svar på tråden IVF 2015 januari - februari