• Pommac1

IVF 2015 januari - februari

Hej! Jag och min man har kämpat i snart 3 år. Vi gjorde ivf i slutet på november som tyvärr misslyckades trots att vi fick tillbaka ett väldigt fint embryo. De övriga äggen klarade sig tyvärr inte. Vi fick ut 8 ägg (alla var inte mogna) 5 blev befruktade och tre delade sig normalt. Två var sämre kvalité och ett var topp kvalité. Ja så kan det gå. Nu gör vi ett nytt försök i feb. Att ta sprutorna är ingen fara. Det går som hejsan tillslut och man är nästan rädd att man har gjort fel då det går så fort. Jag har låtit mannen kontrollera allt.

Efter ivf har jag dock haft besvärligt med två blödningar efter mensen. Den första vet vi inte vad det var men den andra var troligen ägglossning då den kom samtidigt. Min cykel har varit precis som vanligt under ivf'n. Fick mens en dag tidigare än vad den var beräknad och ägglossning en dag senare.

• Pommac1
    Noomi75 skrev 2014-12-28 00:43:15 följande:

Hej!

Vi ska på förstabesök i mitten på januari, för samtal, VUL & provtagning. Jättenervöst, men samtidigt skönt att det kommer igång. Väntat sedan augusti... Blev gravid förra julen, försenat missfall i februari och därefter en berg&dalbana mellan hopp & förtvivlan varje månad. Skönt att vi är flera i samma sits & kan stötta varandra.

Oxå orolig för sprutorna och hur hormonbehandlingen kommer att påverka en... - man får hoppas att det inte blir alltför märkbart! :/

Jag var också orolig för hur mitt humör skulle påverkas under sprutperioden. Jag körde korta protokollet och jag märkte inget alls humörmässigt. Jag är dock väldigt lugn som person och har sällan märkbar PMS.
  • Pommac1

Kanske ska tillägga att jag körde med Gonal-f (sprutorna) jag var mest rädd för blodproppar då det finns som biverkningar. Men det gick ju bra. Nu ska jag ha mens om några dagar och det känns precis som vanligt innan mens. Typiskt! Måste tyvärr vänta på januari mensen (i slutet på jan) innan jag kan börja om igen. Har samtal med min ivf- läkare den 13 jan. Hoppas jag får köra korta protokollet igen. Vet inte om jag skulle orka med det långa! Tycker det var nog väntan ändå. Sedan blir det spännande att höra om man ska byta någon medicin eller inte.

• Pommac1
    Bbuzz skrev 2014-12-29 13:15:04 följande:

Lutar åt nytt försök i januari...misslyckades den sista gången då jag testade 19/12 med minus på Stickan. Men oerhört nervös för sprutorna då jag inte mådde bra av dem. Totalt känslomässigt ras kan man säga! Men men vad gör man???

Har du i frysen?
  • Pommac1
    Bbuzz skrev 2014-12-29 13:15:04 följande:

Lutar åt nytt försök i januari...misslyckades den sista gången då jag testade 19/12 med minus på Stickan. Men oerhört nervös för sprutorna då jag inte mådde bra av dem. Totalt känslomässigt ras kan man säga! Men men vad gör man???

Vad tråkigt skulle jag skriva först. Har du fått din mens? Som jag har fattat det så måste man ha en mens emellan så kroppen får vila. Detta gjorde mig ledsen! Då jag bara ville kasta mig in i ett nytt försök så fort som möjligt! Trodde det skulle räcka med att vänta på den vanliga mensen men så enkelt var det inte. Men de kanske kör olika på olika kliniker? Tycker i allafall att det kändes riktigt bra när ägglossningen kom ganska precis när den skulle. Trodde den skulle hoppa över och att jag skulle måsta vänta ännu längre. Det är en evig väntan... Flera, flera år...
  • Pommac1

Nu som gjort ivf tidigare ich misslyckats. Hur blev er menscykeln efter? Min mens startade i fredags "lite lagom" pållrdagen blödde jag mycket, sedan på söndagen blödde jag bara lite och igår var den helt slut. Jag brukar alltid blöda 6-7 dagar och nu blev den så här kort?!

• Pommac1
    JenJoh5 skrev 2015-01-06 10:27:02 följande:

Hej! Nu är det inte länge kvar innan vi ska på första mötet på nya kliniken! Pirrigt! Känns lite jobbigt att behöva göra om allt från början men längtan efter ett syskon till dottern är så stark! Hoppas verkligen det ska gå bra för oss alla nu och att 2015 blir ett bra år! Jag tyckte inte äggplocket sist var så farligt, trodde det skulle vara värre och jag hade ändå väkdigt många ägg att plockas på. Hoppas det ska gå lika smidigt nu när jag ska behöva göra det igen, men det blir ju först i februari så det är ju ett tag kvar. Är nervös för hur det här försöket ska gå. Ska bli spännnde att höra vad läkaren anser om våra chanser.

Det är samma för mig fast jag är än så länge barnlös. Jag var inte så nervös över äggplocket då jag tycker mig tåla smärta rätt bra. Men ett av mina ägg satt lite högt upp vilket gjorde det svårare och jag fick extra morfin. Jag kan tänka mig att det är sådana fall man kan läsa om som skräck. Men det gick bra. Visst gjorde det ont men det är ju bara 5-10 minuter av ens liv så det får/kan man stå ut med. Hoppas att det ska gå bättre nästa gång som också blir i feb.
  • Pommac1

Hej! Nu har jag varit tyst ett tag. Jag ska börja spraya på onsdag på cykeldag 19. Tycker det verkar lite konstigt att man börjar en vecka efter ÄL. Tänk om jag är gravid? Chansen är väl liten men den finns ju. Det står i bruksanvisningen att man inte ska spraya om man är gravid. Ska man börja testa sig varje dag? Hur gjorde ni?

• Pommac1
    GrukanGrace skrev 2015-01-17 23:06:52 följande:

Någon sim vet hur snabbt det syns på gravtestet om man fått missfall? Vilket jag tror till 99,9%.

Testet kl 5 i natt gav plus/gravid båda två men sen har jag haft riktig blödning. Så pyret lär inte vara kvar. Men ändå när tror ni jag kan få svart på vitt?

Vad trist å tråkigt! Hoppas ändå att det stannade kvar! Hag tror det kan ta
  • Pommac1
    Pommac1 skrev 2015-01-17 23:21:45 följande:

Vad trist å tråkigt! Hoppas ändå att det stannade kvar! Hag tror det kan ta

Telefonen råkade skicka när jag skulle ändra! Gaa! "Jag tror det kan ta upp till två veckor innan testet visar inte gravid."
  • Pommac1
    Josefinehej skrev 2015-02-14 21:25:46 följande:

Ja jag håller med alla ovan. Dagarna som ruvare går så sakta. Jag är bara på RD3! Ingenting ju! :( jag känner verkligen ingenting förutom igår på RD2 när jag och min kille var på Ica så högg det till rejält i magen så jag stannade och böjde mig lätt framåt i samma sekund som de högg till.. Kan de varit de jag hoppas att de va? Att något "fäste"? Hur känns det? Är det för tidigt att ägget fäster på RD2? Haha hundra frågor.. Men man kan väl fördriva tiden tillsammans hör med alla miljoner tankar/frågor :)

Kärlek till alla här

Förra gången jag gjorde ivf högg det till ibland. De slets och drog långt ner i magen om nätterna. Men tyvärr så blev det inget plus. Jag trodde verkligen att jag var gravid. Man vet nog aldrig. Dina hugg kan betyda gravid eller inte gravid. Det kanske är annat som gör att det hugger? Håller tummarna för att du är gravid!
  • Pommac1

Hade äggplock igår. Fick ut nio ägg och inget blev befruktat. Känns så onödigt! Kliniken ringde nyss.  

• Pommac1
    89Madeleine skrev 2015-02-20 09:58:04 följande:
    Åh fy så hemskt att behöva börja om på helt ny kula igen :'(
    Lider med dig!

Styrkekramar!
    Ja det känns så fruktansvärt. :( 
    Jag körde med Suprecur och Menopur denna gång. Förra gången fick vi ut 8 ägg och 5 blev befruktade. Tyvärr delade sig inte alla normalt men vi fick tillbaka ett toppenägg och två odlades vidare på (men de klarade sig inte till frysen). Jag som läst så mycket bra om Menopur! Nu har jag fått motsatsen bevisad. 
  • Pommac1
    89Madeleine skrev 2015-02-20 10:27:36 följande:
    :(
    Körde du på Gonal-f förra gången?
    Har dem sagt varför inget blev befruktat? :(
    Ja, gonal-f förra gången. 

Nej en läkare ska ringa senare idag. Känns som en evighet dit. 
  • Pommac1
    Kakan1976 skrev 2015-02-20 11:14:44 följande:

Åh fy vad tråkigt!

Stor kram

Tack! Drömde i natt att det var morgon och de ringde från kliniken och sa att "eftersom vi tyckte du verkade så nervös igår så tänkte vi ringa och berätta att 6 av äggen har blivit befruktade". Tyvärr så var det bara en dröm. Fick beskedet jag verkligen varit rädd för istället.

Kram!
  • Pommac1
    Sandi skrev 2015-02-20 11:41:45 följande:

Hej tjejer,
    Jag tjuvtestade idag eftersom det bara är två dagar kvar till mitt utsatta testdatum. Tyvärr verkar det inte ha tagit sig den här gången heller :(. Precis som vid min första IVF kände jag molvärk från ET fram tills ungefär då embryot borde implanterats. Sedan trappades molvärken upp under någon dag för att sedan helt försvinna. Jag har inte fått någon mens än men den brukar inte komma förrän jag slutar med lutinus. Känns extra tungt eftersom jag inte fick något till frysen.

Pommac1: Usch så jobbigt. Jag förstår dig så väl. Jag hade också satt höga förhoppningar till Menopur som enligt alla studier ska ge bättre äggkvalitet. För mig var menopur sämre än Gonal-f. Med Gonal-f fick jag i alla fall både 4-dagars och blastocyster till frysen medans Menopur inte gav något. Sedan har visserligen inget av embryona fastnat...

Vad skönt att du delar med dig! Skönt att det är fler som lyckas sämre med menopur. Fast det är såklart inte skönt att vi misslyckas. Hoppas jag får gonal-f nästa gång. Tänker hela tiden på detta nu! Svårt att släppa det. Jag skulle ju ha insättning i morgon. Trist att inget fastnat. Vi får kämpa vidare. Hoppas ändå att du plussar om två dagar! På vilken dag är du idag? 
  • Pommac1

Nu har kliniken ringt och de är lika chockade som oss. De trodde inte att detta skulle ske då alla nio ägg var mogna och de tyckte hemskt synd om oss! Nästa gång blir det Menopur ändå och det långa protokollet för de tyckte att äggen såg fina ut! Dock blev det väldigt långdraget (tog ut äggen på dag 15) och det kunde vara det samt mannens spermier som var orsaken (de var inte dåliga men de var inte lika bra som sist). Nästa gång ska de göra en ICSI för säkerhetsskull. Känns skönt! Läkaren trodde vi hade goda chanser trots allt. 

• Pommac1
    Kakan1976 skrev 2015-02-20 13:54:58 följande:

Skönt att de kommer göra ICSI men jag tycker att du borde få vara med och välja om du vill ha Gonal-f eller Menopur...

Bra att de ändå tycker att chanserna är goda!

Ja, det känns skönt! Fast samtidigt jobbigt då jag råkat läsa några trådar där de har gjort ICSI men ändå inte fått någon befruktning. Men, men. Man ska väl inte läsa för mycket. Jag kör menopur nästa gång men jag får förhöjd dos på en gång så att det inte blir så långdraget. Så det känns bra trots allt. Det jobbigaste var sprayen då man knappt fick sova.
Svar på tråden IVF 2015 januari - februari