• sanla

IVF 2015 januari - februari

Hej alla,

Ska på första möte på tisdag på Karolinska Huddinge. Skönt att komma vidare, få hjälp, nervöst om hur det fortlöper, går för oss.

Har försökt sedan hösten 12 och utomkvedshavandeskap juli 13 som behandlades med cellgift, båda kvar alltså. Spolade dessa i november 13 och såg ut att

vara passage, men allt visas ju inte... Och sedan dess försökt i ca 15 månader och inget.. Så vet ej om det är vajsing med äggledarna..

Tiden rinner och är nog klokt att vi får börja med IVF då vi båda är 34 år och inga barn sen tidigare.

Enda tydligt fel under utredning är att sköldkörtelns TSH varit hög, men nu ligger bra sedan augusti.

Får se när vi får köra igång men har beräknad nästa mens runt 10 feb..

• sanla

Hej alla,

Har varit på första möte på Huddinge i veckan och start kring 10/2.

Läkarna antydde till att jag var lättstimulerad, kanske också finns risk att bli överstimulerad. Har många ägg på äggstockarna sa de, vilket ser bra ut. Kommer köra korta protokollet, verkar som gonal F i sju dagar 150 och sen ägglossningsprutan då..

Har ett utomkveds i min bakgrund.

Så hoppas det "bara" är äggledarna som ställt till det, men förbereder mig mentalt för ett steg i taget. Är 34 år.

Stort lycka till för er som är igång...och alla andra

• sanla
    Niskan15 skrev 2015-01-23 13:01:31 följande:

PS. Kan någon lägga till mig i listan? =) (Ny här)

Niskan15: 27 år

Ska göra första IVF denna månad.

Tidigare X, en äggledare. Gjort en insemination i julas.

Tackar!

Kul att få ta det av och byta erfarenheter

Min bakgrund är också ett X.

Ska köra igång i början av februari korta protokollet. Läkaren föreslog också insemination men om det kan vara något knasigt med äggledarna (har kvar båda) tyckte läkarn provrörsbefruktning var effektivast. Är 34 så..
  • sanla
    Bebro001 skrev 2015-01-27 12:47:50 följande:

Halloj. Gjorde långa protokollet och precis som du säger så blir det ej totalfrys då. Vet inte riktigt varför.

Det kommer bli korta framöver sa läkaren. Känns skönt. Har lite hopp inför samtalet snart. Men magkänslan säger att det blir att avbryta. :( i söndags såg det bra ut och 2 dagar senare inte. Irriterande.

Hoppas du mår bra! :)

Åh, synd. Lycka till nästa.

Jag har också varnats att det här kan hända, så förbereder inför sådant scenario. Enligt analyserna är jag lättstimulerad. Ska också köra korta om två veckor ca. Men även varnad för att det kan hända på det protokollet.

K
  • sanla
    Bebro001 skrev 2015-01-27 16:26:42 följande:

Hrj du. Fick goda besked nyligen :D är 30 ägg fullmogna men de chansar iaf!

Överstimulering kan nog hända alla vilket protokoll de än väljer åt än. Men är man lättstimulerad får man försöka tänka att första försöket "kan gå åt skogen" (som min läkare sa). Men de sa också att det är ett viktigt tillfälle att lära sig hur man fungerar till nästa gång. :) så man ska inte se det som ett misslyckade OM det ej går.

Det kan ju också gå bra direkt :D stort lycka till!

Oj vad kul!

Precis som du beskriver det var det så min läkare uttryckte det förra veckan. Han var lite osäker, att det kunde hända.

Känns överstimulirering mycket eller mest på VUL?

Lycka till nu !
  • sanla
    Kingston skrev 2015-01-27 21:49:43 följande:
    Jag tror inte man kan se det förrän i vecka 6. Men ni får gärna rätta mig om jag har fel :)
    Min gynekolog sa för ett tag sen att man kan vara säker att se något (en hinnsäck) när man skulle haft nästa ägglossning ungefär. Blir då på gränsen v 6 till v 7.

Vecka 4 kan man inte se..

Så om det är ett plus, grattis!
  • sanla
    lisodan skrev 2015-01-28 04:47:43 följande:
    Jag tror man kan se hinnsäcken tidigt. Typ. v. 4. Hjärtat börjar ticka den 22-23 dagen efter befruktning har jag läst. Med andra ord v. 5 nån gång? Jag tror dock de väntar med vul till tidigast v. 7 ungefär för oss IVFare. Andra får ju oftast vänta längre. Tror också det kan bero lite på utrustning. Men jag kan ha fel. Du var ju hos läkaren i v. 3 då antar jag Monsan, då var det nog för tidigt. Ett tips kan vara att testa om 2 dagar igen. Om strecket blir tydligare, är det nog ett bra tecken. Lycka till!
    När jag fick utomkveds och blödde vid 5+3 undersöktes jag med väldigt bra instrument på KK och då kunde man inte konstatera eftersom man då med säkerhet inte kunde se hinnsäcken vid så långt förgånget. V 4 känns omöjligt enligt mig.
  • sanla
    Monsan skrev 2015-01-28 09:38:08 följande:
    Okej, då var det nog för tidigt... Jag har testat två dags nu och båda clearblue visar 1-2 veckor och det borde stämma.. Känns fortfarande overkligt eftersom vi inte trodde på att bli gravid naturligt.. Ett mirakel.. Hoppas och håller tummarna för er alla andra hör..:)..
    Grattis till miraklet ))
  • sanla
    väntar2015 skrev 2015-01-29 15:15:07 följande:

Hej alla fina därute!

Har varit på första mötet nu och ska börja med sprutor nästa mens som borde bli runt den 20-21 feb.

Hur har ni som jobbar gjort med ledighet när ni med kort varsel måste åka in för blodprov, vul, äp och allt vad som komma skall, jag antar att jag måste berätta för chefen vad vi har på gång, men känns tråkigt att behöva sjukskriva sig och få karensdag om jag skulle jobba dem dagarna. Så klart är det ju alla gånger värt det men funderar hur ni löst det :)

När jag ska på saker jag inte vill berätta för jobbet brukar jag mest säga att jag har en "privat tid", "privat sak att gå på"

Vilket kan ju vara precis vad som helst.

De flesta uppfattar att privat är privat och ifrågasätter inte av den anledningen...
  • sanla

Hej alla!

Startar i början av nästa vecka med kort protokoll, så äggplock om

ca två veckor.

Min sambo har i dagarna legat utslagen i feber i ca tre dagar. Han har annars bra spermier..

Något som vet om det påverkar?

Svar på tråden IVF 2015 januari - februari