noctura skrev 2015-01-21 10:34:04 följande:
Fröken Smilla: Det låter faktiskt riktigt rimligt. Att jag inte tänkte på det, att vikt och längd påverkar dosering. Det är rätt logiskt när jag tänker efter och det är flera mediciner som man doserar efter vikten :) Jag är 170 cm och vägen 60 kg. Sedan kan ju även prover och ålder påverka vilken dosering man får.
Jag är glad så länge jag slipper biverkningar. Men jag är lite fundersam över äggplockningen. Ni som har gjort den biten, vad fick ni för smärtstillande? Känns det mycket? Förstår att det är olika från person till person. Jag har bestämt mig för att inte tänka för mycket på det utan att ta det som det kommer och hoppas på att de får ut några ägg. Delmål ett :)
Tur att jag har en otroligt stöttande man och jag hoppas att ni andra också har det :)
Enligt min läkare har doseringen ingenting med kvinnans vikt att göra, utan mer hur många ägg hon kan vara benägen att producera, tror att det baseras på de blodprover som tas.
Jag har gjort två äggplock och de var helt olika varandra.
Första gjorde fruktansvärt ont, bedövningen gjorde ont att få och varje äggblåsa gjorde jätteont. Jag bara grät och grät. Då fick jag bedövning i äggstockarna, morfin intravenöst och fick prova lustgas (men jag gjorde nog fel, för det blev ingen skillnad).
Inför andra äggplocket fick jag extra lugnande innan (tablett, minns inte vad den hette, kanske ngt på T?) och sen morfin intravenöst. Fick också lustgas samtidigt som de satte bedövningen i äggstockarna. Tog sedan lustgas mest hela tiden under äggplocket och fick lite mer morfin. Upplevde inte alls det som lika smärtsamt och jobbigt, trots att jag var väldigt uppstressad och nervös...