• Luthien87

IVF 2015 januari - februari

Hej hej! 

Vi började med spray den 19 december och med Menopur 300 IE den 7 januari. Skall göra äggplock på tisdag 20/1. 
    Det här blir mitt andra äggplock, gjorde samma procedur (fast med Gonal-f) i oktober, då fick vi inte tillbaka någonting alls. 

Läkarna är mer hoppfulla nu, mina äggblåsor är mer jämnstora nu så de hoppas att alla skall vara mogna till äggplocket.

Eventuellt får vi sätta in 2 embryon, om det visar sig att de inte blir av toppkvalité men är användbara, så de ville att vi skulle fundera på om det är något vi kan tänka oss, risken finns ju att det blir tvillingar. 

Vi gör IVF med ICSI pga manlig faktor, få och långsamma spermier. Mina slemhinnor ser bra ut, så hoppas på det bästa den här gången. 

/ Sara

Läs gärna min blogg om min IVF-resa: langtanefterbebis.se
  • Luthien87
    Sandi skrev 2015-01-18 21:09:37 följande:
    Spännande med äggplock Luthien87. Hoppas att ni får ut många fina ägg :) Jag ska börja spruta med Menopur snart för första gången. Vid vår förra IVF fick jag Gonal-f. Du som har testat båda, har du märkt av några skillnader? Har du fler äggblåsor den här gången? Biverkningar?
    Ja det är jättespännande! Jag tog precis ägglossningssprutan!
    Fick inte nämnvärt fler äggblåsor än sist, de kunde hitta 6-7 st i ena äggstocken, och kanske 2 st i den andra (den gömde sig så läkaren kunde inte se, kan återkomma på tisdag när jag vet :) ) Men de är mer jämnstora nu än vad de var sist. Hoppas att det är ett bra tecken. 

Har endel hormonsvängningar nu som jag inte hade förra gången + att jag är sjuuuukt trött hela tiden, det var jag inte heller förra gången. Jag vill bara sova hela tiden. 

Vad jag har förstått det som så ger Menopur mer kvalité över kvantitet. Alltså få men "bättre" äggblåsor  

Nu väntar jag på att det skall bli tisdag, är jättenervös! 

När skall du börja med sprutorna? 
  • Luthien87
    maka011 skrev 2015-01-18 21:24:26 följande:

Usch vad jobbigt det är med menopuren denna gången. Svider jätte mycket varje gång jag tar den som kan bara spruta in ytterst lite åt gången. Någon mer än jag som upplever detta?

Japp, tycker också att det svider. Jag har gjort så att jag har sprutat in det jättelångsamt, tyckte att det kändes mindre då. Upplevde inte samma "sveda" med Gonal-f. 
  • Luthien87
    Josefinehej skrev 2015-01-18 15:54:50 följande:

Är det någon annan som får köra med lågdos av menopur? Jag har bara 112,5. Vad har ni?

Nej, jag körde med 300 IE. Frågade min läkare varför det kan skilja så pass mycket och han sade att det har endel att göra med hur mycket äggblåsor man kan ha benägenhet för att få. Eftersom jag bara fick 7 st när jag körde 225 IE av Gonal-f så fick jag en hög dos av Menopur, som oftast inte ger så många äggblåsor. 

Intressant det där..
  • Luthien87
    Josefinehej skrev 2015-01-18 22:34:47 följande:

Meen jag har förstått de som att de inte alls är bättre att få så många som möjligt. Utan de man strävar efter och ska vara de bästa och optimala är ca. 5-12 stycken. Så 7 stycken är ju jättebra?

Jo det är väl bra, men jag har nog vårt förra försök i bakhuvudet. Förra gången hittade de 7 äggblåsor, som blev 6 ägg och inget blev befruktat.
    Så hade "velat" ha fler, för jag är så livrädd att det skall bli samma senario igen..

Men förhoppningsvis är det bättre kvalité på dessa så att något blir befruktat iaf. 

Börjar bli riktigt nervös nu. Kl 7:30 i morgon skall jag vara på Sahlgrenska och kl.10:00 skall min sambo lämna sitt spermaprov. 
  • Luthien87

Tack för tumhållningarna! 

Det gjorde inte alls lika ont den här gången. Fick en lugnande tablett när jg kom till kliniken. Sen väl inne i salen fick jag första dosen med morfin, därefter fick jag lustgas medan de satte bedövningen, det kändes men gjorde inte så fruktansvärt ont som det gjorde förra gången. 
    Sen började de att plocka och inte heller det gjorde jätteont, sved till några ggr, men så fort de såg att det började göra ont så fick jag mer morfin och lusgas. Hela upplevelsen blev helt annorlunda och det känns sååå skönt!

De hittade 3 ägg. Kan dock inte hjälpa att känna mig besviken. Hade hoppats på fler så att det finns lite marginal. Förra gången hittade de 6 st, varav 1 var skadad och 2 var omogna, resten delade sig inte. Är livrädd för samma senario. 

Skall vara hemma idag, i morgon och på torsdag. Kommer inte att kunna fokusera på jobbet. Beroende på vad som händer på torsdag så får jag se hur jag gör på fredag och det är min chef beredd på som tur är. 

Nu blir det att vila hemma i soffan, sambon åkte precis till jobbet.

• Luthien87
    noctura skrev 2015-01-21 10:34:04 följande:

Fröken Smilla: Det låter faktiskt riktigt rimligt. Att jag inte tänkte på det, att vikt och längd påverkar dosering. Det är rätt logiskt när jag tänker efter och det är flera mediciner som man doserar efter vikten :) Jag är 170 cm och vägen 60 kg. Sedan kan ju även prover och ålder påverka vilken dosering man får.

Jag är glad så länge jag slipper biverkningar. Men jag är lite fundersam över äggplockningen. Ni som har gjort den biten, vad fick ni för smärtstillande? Känns det mycket? Förstår att det är olika från person till person. Jag har bestämt mig för att inte tänka för mycket på det utan att ta det som det kommer och hoppas på att de får ut några ägg. Delmål ett :)

Tur att jag har en otroligt stöttande man och jag hoppas att ni andra också har det :)

Enligt min läkare har doseringen ingenting med kvinnans vikt att göra, utan mer hur många ägg hon kan vara benägen att producera, tror att det baseras på de blodprover som tas. 

Jag har gjort två äggplock och de var helt olika varandra. 
    Första gjorde fruktansvärt ont, bedövningen gjorde ont att få och varje äggblåsa gjorde jätteont. Jag bara grät och grät. Då fick jag bedövning i äggstockarna, morfin intravenöst och fick prova lustgas (men jag gjorde nog fel, för det blev ingen skillnad).

Inför andra äggplocket fick jag extra lugnande innan (tablett, minns inte vad den hette, kanske ngt på T?) och sen morfin intravenöst. Fick också lustgas samtidigt som de satte bedövningen i äggstockarna. Tog sedan lustgas mest hela tiden under äggplocket och fick lite mer morfin. Upplevde inte alls det som lika smärtsamt och jobbigt, trots att jag var väldigt uppstressad och nervös...
  • Luthien87

Alltså, shit vad nervös jag är nu. Panikar över att de skall ringa i morgon och säga att inget delade sig. :/ Frågan är om jag kommer sova nånting inatt alls.. 

• Luthien87

Räknas idag som ruvardag 1 eller börjar man räkna i morgon? #newbe :P 

• Luthien87

Lägger väl till mig själv då :) 

NAMN
     & ÅLDER:
    Heystella: 24 år
    Josefinehej: 24 år
    Flinilinis: 25 år
    89Madeleine: 25 år
    Bebro001: 26 år
    Niskan15: 27 år
    Luthien87: 27 år
    Meligna: 28 år
    Happyhappy:28 år
    Väntar2015: 28 år
    Hallonbacken: 28 år
    Akelois: 29 år
    Maka011: 29 år
    Sofotrollet: 29år
    Monsan: 29 år 
    Noctura: 29 år
    Hedwig H: 30 år
    Söndag: 31 år
    Bergamott83: 31 år
    toksnippa: 33 år
    Fröken Smilla: 33 år
    Linda8110: 33 år
    MadArp: 34 år
    Utflykt i verkligheten: 36 år
    Sandi: 36 år
    Jenjoh5: 37 år
    Happyland: 38 år
    Kakan1976: 38 år
    Lisodan:

FÖRSÖKSNUMMER:
    Happyland: 1
    Meligna: 1
    Akelois: 1
    Happyhappy: 1
    Fröken Smilla: 1
    Josefinehej: 1
    Utflykt i verkligheten: 1
    V
    äntar2015: 1
    Söndag:1
    Monsan: 1
    Noctura: 1
    Bergamott83: 1
    Bebro001: 1
    Hallonbacken: 1
    Niskan15: 1
    89Madeleine: 1
    Sandi: 2 (1 IVF, 3 FET)
    Maka011: 2 (första avbröts)
    Flinilinis: 2 (första avbröts)
    Heystella: 2 (1 IVF missfall v. 5
    Lisodan: 2 (1 MA)
    Linda8110: 2 (1 FET)
    Jenjoh5: 2 (Första ET blev gravid, nu andra IVF, första för syskonförsök)
    Sofotrollet: 2 (1 ET, 1 FET)
    MadArp: 2 (1:a inget ägg blev befruktat av 14 st)
    Hedwig H: 2 (IVF 1 totalfrys, FET 1)
    Luthien87: 2 
    Toksnippa: 6 (1 MF & 1 MA, tredje syskonförsöket nu)
    Kakan1976: 6 (4 ET, 1 FET, missfall efter ET 3 i vecka 6)

SPRAYSTART:
    Luthien87: 19/12-14
    Bebro001: 24/12-14
    Sandi: 31/12-14
    Akelois: 5/1-15
    Josefinehej: 14/1-15

SPRUTSTART:
    Fröken Smilla: 2/1
    Luthien87: 7/1
    Bebro001: 9/1
    Meligna: 12/1
    Maka011: 14/1
    Flinilinis: 14/1
    Happyland: 14/1
    Nocura: 14/1
    Happyhappy: 15/1
    MasArp: 18/1
    Sofotrollet: 19/1
    Sandi: 20/1
    Kakan1976: 22/1
    Akelois: 22/1
    Jenjoh5: 28/1, nedreglering med sprutor
    Söndag: v 5
    89Madeleine: 2/2

ÄP:
    Fröken Smilla: 16/1
    Luthien87: 20/1
    Flinilinis: 26/1
    Happyland: v. 5
    Meligna: v 5
    Sofotrollet: v.5
    Kakan1976: v. 6
    Akelois: v 6

FET:
    Heystella: v. 6
    Hedwig H: prel. v. 6

ET:
    Fröken Smilla: 21/1
    Luthien87: 22/1

KLINIK:
    Maka011: Carlanderska
    Utflykt i verkligheten: Carlanderska
    Happyhappy: Carl von Linne Uppsala
    Bebro001: Carl von Linne Uppsala
    Flinilinis: Falun
    väntar2015: Falun 
    Akelois: Falun
    Noctura: IVF Falun
    Hallonbacken: RMC Linköping
    Sandi: Huddinge fertilitetscentrum
    Josefinehej: Huddinge fertilitetscentrum
    Sofotrollet: Huddinge fertilitetscentrum
    Fröken Smilla: RMC Malmö
    Jenjoh5: Nordic IVF Malmö

Kakan1976: Nordic IVF Gbg
    Heystella: Nordic IVF Gbg

Happyland: Sahlgrenska
    Meligna: Sahlgrenska
    Lisodan: Sahlgrenska
    Luthien87: Sahlgrenska
    Monsan: IVF kliniken i Umeå
    toksnippa: Reproduktionscentrum Akademiska Uppsala
    Bergamott83: Västerås och Reproduktionscentrum Akademiska Uppsala
    89Madeleine: Reproduktionsmedicin Huddinge
    Söndag USÖ, Örebro

RUVARE:
    Lisodan: Testdag 31/1
    Fröken Smilla: Testdag 6/2
    Luthien87: Testdag: 6/2

GRAVIDA:

• Luthien87
    mom2012 skrev 2015-01-26 13:43:01 följande:

Väldigt deppig efter dagens vul. Vi gör syskonförsök och fått ut 17 ägg 2010, ett par år senare knapp 5 äggblåsor. Någon som har en solskenshistoria med få äggblåsor? De ska ju va mogna o sen ska de befruktas och sen ska de dela sig...... risken är att det inget blir alls av detta försök. Depp depp

Den här gången såg de typ 7 äggblåsor på VUL. Vid äggplocket fanns det 3 st att ta ut. Endast ett gick att befrukta och det är den jag ruvar på nu. 

Vet inte om det är en solskenshistora dock :)

Det går säkert jättebra!
  • Luthien87
    Achiniotis skrev 2015-01-28 20:32:19 följande:

Hej. .

Jag är helt ny här. Men får jag fråga nån som vet från när börjar man räkna ruvdag 1? Jag hade äggplock i fredags 23 Jan och återföring av embryon i måndags 26 Jan.

De jag har frågat har sagt att man räknar dagen efter återföring som dag 1. Så dag 1 för dig blir ju tisdag då.
  • Luthien87
    väntar2015 skrev 2015-01-29 15:15:07 följande:

Hej alla fina därute!

Har varit på första mötet nu och ska börja med sprutor nästa mens som borde bli runt den 20-21 feb.

Hur har ni som jobbar gjort med ledighet när ni med kort varsel måste åka in för blodprov, vul, äp och allt vad som komma skall, jag antar att jag måste berätta för chefen vad vi har på gång, men känns tråkigt att behöva sjukskriva sig och få karensdag om jag skulle jobba dem dagarna. Så klart är det ju alla gånger värt det men funderar hur ni löst det :)

Jag har varit helt ärlig med min chef och berättat, hon har varit (och är) väldigt stöttande. 
    Jag har tagit ut komp när jag har varit iväg och även tagit någon semesterdag, det som har passat liksom. Men alla har kanske inte den möjligheten att jobba in. 

Har jobbat över en hel del det senaste då vi har mycket på mitt jobb, så jag har ca 50 timmar att ta ut. Hehe. 

Så jag skulle rekommendera att berätta för närmsta chefen iaf. Det har enligt lag inte rätt att neka dig ledighet för sånna här saker. (Har jag läst nånstans, tror det står på FK's hemsida nånstans.)
  • Luthien87
    lisodan skrev 2015-01-30 21:44:07 följande:

Till mig har de sagt att jag ska ta en när jag vaknar och sedan försöka tajma in så en kommer mellan denna dos och kvällsdosen. Brukar somna vid 23-24 tiden. Viktigare att jag sover ut om jag har möjlighet än att jag ställer klockan för att ta den. Det har blivit cirka 8/9- 16/17 - 23/24 för mig. Nån dag större avvikelser men de sa att det ej gör ngt. Samma sa de om sprayen... Däremot är sprutorna viktiga att ta på samma tid.

Så sa de till mig med. Jag tar vid 7:30 (eller tidigare, beror på när jag börjar jobba), sen vid typ 14-15 och vid 22.
  • Luthien87

Jag är på RD 12 (eller 13 beroende på hur man räknar), möjligtvis att jag är lite svullen. Inga blödningar än iaf, har lite "mensvärk" men det har jag nästan varje dag nu. Vågar inte tjuvtitta dock.

I eftermiddag skall jag hämta ut mer lutinus och köpa gravtest inför testdagen.

• Luthien87
    lisodan skrev 2015-02-03 11:48:05 följande:

Hur länge ska du ta Lutinus? Mina tar slut i morgon och jag är på RD 19 och har ej fått fler...

Tills de tar slut. Men jag började på ett halvt paket (hade kvar sen förra gången) och de tar slut idag.
  • Luthien87
    noctura skrev 2015-02-07 13:36:17 följande:

Vad tråkigt att höra, förstår att det måste vara tungt att få det beskedet... :( Har ni gjort något försök innan eller är detta ert första?

kram

Mm. 2 ivfen men första gången så jag har ruvat. Förra gången fick vi inte tillbaka nått.
Svar på tråden IVF 2015 januari - februari